kip Startet 24.April.2005 Link til dette innlegget Startet 24.April.2005 (redigert) Hei, har sett på mange forskjellige kartplottere og kan noen si meg forskjellen på Raymarine RL70CRC Plus med Raychart og C70 ? er det samme prosessor i begge, skjerm etc. ? Jeg skal i utgangspunktet ikke bruke radar funksjonen men det kan være greit å ha dersom utstyrsnivået må økes. mvh Knut Redigert 24.April.2005 av kip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Hei CRC har fargeskjerm og er tyngre hvis jeg ikke tar helt feil. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 RL70crc + er kartplotter med radar og fargeskjerm i pathfinderserien som er på vei ut og av den grunn selges svært billig på nettet i England (ca 9300 kr pluss mva) inkl ekstern GPS Handlet en sist uke og den kom på døra fem dager etter at den var bestillt. Prøv følgende adresse http://www.mesltd.co.uk/Products/pages/pro...ZRAYT52073.shtm 70 c er neste generasjon av samme type, men den bruker navonics kart og må ha en annen type radarantenne. Sjekk http://www.raymarine.com/raymarine/Product...product_id=1676 Sitér dette innlegget Link to post
kip Svart 25.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Hei og takk for svar. Er det samme skjermkvalitet som på f.eks C-70 og vet du om den tar de nye C-Map Mega Wide kartbrikkene ? mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 (redigert) Hei SKJERMEN Jeg vet ikke om det er bedre skjerm på c70. Hvis du sjekker i spec så står skjermen på RT70CRC til å være 7 tommer mens C70 er på 6,5. Begge har samme type skjerm TFT LCD med en oppløsning på 640 X 480 pixels. Utfra dette virker de nokså like. Idet virkelige liv spiller jo så mye inn. Jeg er veldig godt fornøyd med skjermen på min RT70CRC til mitt bruk. Men har du en hurtiggående båt ville jeg vrengt lommeboka fullstendig og kjøpt et 12 tommers display. Det er ikke greit å sitte å myse på lite display i 20 knop eller mer. C-MAP MAX Jeg ringte til Belamarin som er importør av Raymarine. (Alltid god service) De trodde ikke min gml RT70cr ville kunne klare å bruke C-MAP MEGA WIDE da prossoren trolig ikke ville kunne henge med. På RT70CRC er det en større prosessor, så det kan hende den klarer C-MAP MEGA WIDE. Det er i allefall sikkert at den ikke er forberedt til å utnytte de ekstra mulighetene som ligger i disse nye kartene. Raymarin skriver selv: All Raymarine C-MAP based chartplotters will continue to utilize the C-MAP NT and NT+ cartography and features they were designed for. Raymarine chartplotters are not compatible with C-MAP MAX cartography. Raymarine does not have any plans to offer software upgrades for any existing products that would make them compatible with C-MAP MAX. Jeg satser på NT+ Wide da jeg har disse fra før og klarer meg med ett for SørNorge og ett for Sverige-Danmark. Redigert 25.April.2005 av rhea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jeg skal anskaffe meg ny kartplotter, skal også bruke denne som radarskjerm. Har et Furuno FCV-620 ekkolodd som jeg skal beholde slik at den nye skjermen bare vil bli brukt som plotter/radar. Kommer til å kjøpe headingsensor slik at jeg kan kjøre overlay og MARPA. Ser at det er mulig å få C70 med RD218 radarantenne på tilbud for $1800 for tiden. GPS antenne kommer i tilegg. Dette er mer enn $800 billigere enn C80 og RD218. Er skjermen på C70 tilstrekkelig stor til kombinert bruk som plotter/radar? Synes 800 USD er mye å betale for de ekstra 1,9", oppløsningen er jo den samme. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Nå er jeg omsider klar til å bestille. Er det ingen som har noen kommentarer til det jeg skrev over? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Det der var jo veldig billig ja. Personlig synes jeg 6,5 tommer skjerm er fryktelig lite. Spesiellt hvis du skal kjøre med 2 kart parallellt i forskjellig målestokk, eller kart/radar. Det er disse to modus jeg bruker mest. Hvis du har grei plass til montering, ville jeg absolutt gått for 8,5 " Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 6,5" er helt greit til å kjøre 2 kartplottervinduer samtidig synes jeg. Har en plotter med 6,5" skjerm i dag. Det nye her vil bli radaren, har ingen radarerfaring så jeg er usikker på hva det er ønskelig å se samtidig med radarbildet. Mesteparten av tiden loffer jeg rundt på Mjøsa i 2-3 knop mens jeg dorger. Hovedgrunnen til å kjøpe radar er å holde kontroll på de andre båtene under nattfiske, spesiellt de uten lanterner :nono: Siden C70 skjermen bare vil koste meg ca 700 USD pga av pakketilbudet er jo selvsagt et alternativ å gå for pakka og så senere selge C70 og så oppgradere til en 8,4" hvis jeg ikke blir fornøyd. Taper nok ikke noe penger på det akkurat Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Jeg har kjøpt E80 med RD218 radar. Skal også montere en radar headingsensor. Kan jeg forvente å få MARPA til å fungere på robåter på korte avstander (under 1NM) ved tilnærmet flat sjø? Radarantenna mi vil havne ca 2,7m over vannflata. Håper å kunne holde litt kontroll på de små, ofte mørklagte, båtene under nattlig dorgefiske på Mjøsa. Nå er det vel stort sett slutt på at disse båtene ros, de har en liten påhenger, men lanterner er det desverre fortsatt mange som ikke bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har du p/n på denne hadingsensoren? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har en Maretron SSC200 sensor som har 3 akse magnetomerer, to akse akselerometer og en rate gyro. Kjøpte denne siden den også har NMEA 2000 utgang slik at jeg ikke trenger noen NMEA 183 MUX, NMEA 183 inngangen er allerede brukt av VHFen. Et rimeligere alternativ hvis du har ledig NMEA 183 inngang i systemet er KVH Autocomp 1000. Kan også føye til at MARPA fungerer helt utmerket også på 13-14' åpne båter på ei sjømils avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.