pensol Startet 24.April.2005 Del på Facebook Startet 24.April.2005 Er det sort eller rød(blå) kabel som vanligvis kobles til -(minus) på batteriet. Det har vel ikke så mye å si på lamper, men el-toalett ,kjøleskap ol bør vel kobles riktig. Og sitter bryter-panelet (sikringer på + eller - siden? Kjøpte en gammel båt ihøst, hvor det er litt uoversiktlige koblinger. ledningene går på kryss og tvers, og er ikke merket. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 Sort er vanligvis minus, og sikringene står vanligvis på pluss. Vanligvis, men i båt vet man jo aldri. I min har de prestert å bruke røde kabler på minus, og sorte på pluss....... Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 (redigert) Er det sort eller rød(blå) kabel som vanligvis kobles til -(minus) på batteriet. Det har vel ikke så mye å si på lamper, men el-toalett ,kjøleskap ol bør vel kobles riktig. Og sitter bryter-panelet (sikringer på + eller - siden? Kjøpte en gammel båt ihøst, hvor det er litt uoversiktlige koblinger. ledningene går på kryss og tvers, og er ikke merket. <{POST_SNAPBACK}> Vanligvis er RØD pluss. Sort eller Blå eller evnt. annen farge er MINUS. Men det kan også være fargekoder på kablene, f.eks. rød/sort sammen. NB!!! Er du i tvil, så legger du heller nye kabler. Ja, det er viktig med rett polarisitet (+/-) på elektroniske komponenter. Ofte så virker de ikke, eller så vil komponentene ta kvelden. :nono: Sikringer og brytere er vanligvis (skal) på pluss (+) siden. Redigert 24.April.2005 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 (redigert) Jeg har 3 regler som alltid stemmer. Alle røde ledninger er plussledninger. Alle sorte ledninger er minusledninger. Alle sikringer sitter på pluss. Ut over dette kan ting være helt forskjellig. For det meste er blå ledninger ledninger som er minusledninger eller går via en giver til minus. Andre blå ledninger kan like gjerne være pluss. I utgangspunktet er reglen derfor: Er ikke ledningen sort, så er det en plussledning og den skal ha sikring et eller annet sted. Men, det er hos meg. Andre kan ha et system uten regler over hode. Lotus Redigert 24.April.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 For å gjøre saken litt mer komplisert: Ikke vær overasket dersom minus-lednigene i din båt er gul (Lenger ned på siden - let etter 'ANC124799')- særlig om båten er amerikansk - men jeg tror faktisk det skal være/bli slik i Europa også. I bil er det jo brun, på 230V hjemme blå (selv om man ikke kan snakke om minus der). Rød er ihvertfall alltid (?) pluss men i bil er også svart gjerne pluss (så fremt det er pluss ETTER tenningsnøkkelen. (Men jeg er overhodet ikke 100% sikker på disse påstandene - lærer gjerne noe nytt her ) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 Hardball Postet I dag, 07:55 Vanligvis er RØD pluss. Sort eller Blå eller evnt. annen farge er MINUS. Men det kan også være fargekoder på kablene, f.eks. rød/sort sammen. NB!!! Er du i tvil, så legger du heller nye kabler. Helt alvorlig! Plier å moderere språket mitt, men å si at du må legge nye kabler om du er i tvil er i beste fall misforstått idioti! Kjøp et billig multimeter før du begynner å koble strøm uansett. Da vil enkelt alle ledninger kunne måles ut, og du har svaret på hva som er pluss og minus uavhengig av fargen. Utstyr som skal kobles til vil være merket fra leverandør, eller stort sett følge fargekonvensjonen mange beskriver ovenfor. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Sydvesten Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 På Stauden som er amerikansk så er alle regnbuens farger representert, men det som er jordet er sort og blå/grønn på alt annet tenkelig i båten. Alt annet formoder jeg er pluss uten at jeg har sjekket. Holder på å fjerne en del gammel spaghetti som tidligere eier(e) har trukket på kryss og tvers. Fjerner alt som ikke er orginalt og legger nytt der jeg trenger det. Da benytter jeg min regel som er helt i samsvar med Lotus. En ting jeg har funnet på Stauden er at absolutt alt er jordet på et eller annet hvis, alle skroggjennomføringer er jordet med en blå/grønne fargen, tanker, kraner, ror, hylse osv. Er dette vanlig ? Har ikke sett dette tidligere. Det har vært bensinmotorer i den tidligere og god gammel amerikansk 120V landstrøm, vet ikke om dette kan være noe av årsaken. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Faxen Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 I båten min er SORT pluss og blå MINUS. Er du i tvil bruk ohmmeter om du har, så kan du finne hva de forskjellige kablene er. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
OT-flyktning Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 I båten min er SORT pluss og blå MINUS. <{POST_SNAPBACK}> Jeg trodde jeg hadde belegg for gul som minus fra en annen kilde også, men sjekket etterpå og der står faktisk det du sier: blå = minus Akkurat som hjemme... Jeg holder meg på alle nyinstallasjoner i min båt til svart=minus - punktum basta, rød til pluss såfrem det ikke har gått gjennom sikring/bryter på panelet mao pluss som er koblet direkte til batteri/hovedbryter. Etter panelet er det mange forskjellige farger for lettere å kunne følge ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 Helt alvorlig! Plier å moderere språket mitt, men å si at du må legge nye kabler om du er i tvil er i beste fall misforstått idioti! Kjøp et billig multimeter før du begynner å koble strøm uansett. Da vil enkelt alle ledninger kunne måles ut, og du har svaret på hva som er pluss og minus uavhengig av fargen. Utstyr som skal kobles til vil være merket fra leverandør, eller stort sett følge fargekonvensjonen mange beskriver ovenfor. <{POST_SNAPBACK}> Om du leser HELE innlegget til Pensol, så sier han att det elektriske anlegget er på Kryss og Tvers og ikke merket: Dvs. att det elektriske anlegget i båten er U oversiktig. Dermed er det best om han kan legge nytt der han er i tvil. Slik blir det lettere å FEILSØKE senere. Snakke om idioti, er å ikke ha det elektriske anlegget i GOD stand. Tenke seg i Huset, Bilen, Båten, Campingvogna og Hytta. Samme f... om det er 12V eller 1000V. Det er fali det. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 En ting jeg har funnet på Stauden er at absolutt alt er jordet på et eller annet hvis, alle skroggjennomføringer er jordet med en blå/grønne fargen, tanker, kraner, ror, hylse osv. Er dette vanlig ? Har ikke sett dette tidligere. Det har vært bensinmotorer i den tidligere og god gammel amerikansk 120V landstrøm, vet ikke om dette kan være noe av årsaken. <{POST_SNAPBACK}> Ofte blir all metal jordet, om man har tilgang til landstrøm. Nødvendigheten med dette vet jeg ikke, jeg anbefaler på det sterkeste å benytte skilletrafoer ved landstrøm anlegg. Slik att landjord ikke kommer med kablene til det elektriske anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.April.2005 Del på Facebook Svart 24.April.2005 Hardball I dag, 22:44 Innlegg #10 QUOTE(ooma @ 24.04.05 20:13) Helt alvorlig! Plier å moderere språket mitt, men å si at du må legge nye kabler om du er i tvil er i beste fall misforstått idioti! Kjøp et billig multimeter før du begynner å koble strøm uansett. Da vil enkelt alle ledninger kunne måles ut, og du har svaret på hva som er pluss og minus uavhengig av fargen. Utstyr som skal kobles til vil være merket fra leverandør, eller stort sett følge fargekonvensjonen mange beskriver ovenfor. Om du leser HELE innlegget til Pensol, så sier han att det elektriske anlegget er på Kryss og Tvers og ikke merket: Dvs. att det elektriske anlegget i båten er U oversiktig. Dermed er det best om han kan legge nytt der han er i tvil. Slik blir det lettere å FEILSØKE senere. Snakke om idioti, er å ikke ha det elektriske anlegget i GOD stand. Tenke seg i Huset, Bilen, Båten, Campingvogna og Hytta. Samme f... om det er 12V eller 1000V. Det er fali det. Ikke det minste uenig med deg i det meste av betraktningene dine. Poenget mitt var at om problemet dreide seg om å skille pluss fra minus så er kabelbytte misforstått taktikk. Jobber til dagen med maritime elektronikk installasjoner av langt større skala enn det som finnes i båtene her på båtplassen, og vet at det skal lite til før oversikten er borte samme hvor mye arbed det legges ned i installasjon. Derfor er påstanden min at en uansett må være i stand til å verifisere koblinger med et multimeter før en kan stole på kablinger hvor skjemaunderlaget ikke er helt 100%, og er det vel ikke i de fleste fritidsbåt-installasjoner med noen hederlige unntak som f. eks om bord på LarsH sin trudelutt (www.trudelutt.com) Og at elektriske installasjoner kan være farlig kan jeg godt skrive under på. Har vært med på både brann, eksplosjoner og "vanlige" sviskader i alt fra 440v til 12v skipsinstallasjoner. Må uansett tillate meg å påpeke at spørsmålet nok en gang handlet om å skille pluss fra minus i et "litt uoversiktlig" anlegg. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Old Wood Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Vel, er fotgjenger her --- som må lære meg selv å bli båt-elektriker, og har fått enormt med hjelp fra dette forumet. Alle kabler, alt elektirsk, var fjernet fra denne gamle båten. Motorkassa hadde stått uten lokk i to år, og starteren var full av vann. Det ble fikset. Dynamoen var omtrent rustet bort - en brukt, nesten ny en - ble kjøpt fra et medlem her. Har trukket en ny 5 m kabel slynge, med 20 kabler (minst 7 for mange) - men hvem vet. Alt Rødt går til +Positive. Blå, gul, hvit, oransje, brun, vil gå til sine respektive mottakere. (Olje trykk, temperatur, turteller osv. ) (rød/sort + rød fra instrument panelet blir flettet inn i en kabel, satt på sikrinkgsboksen). Alt sort - går til minus - Negative. Har en 30Amp sikring, mellom starter (rød) og start-nøkkel, og en 6-kvadrat sort - som (blir merket nr. 15 - på begge ender, med rød og hvir tape) - som går fra starteren - til start-knappen. Det skal bli spennende, om et par uker, og se om alt dette vil funke! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.