Jump to content

Flammer ut av forgasserne ved 3000 omdreininger.


C2CV

Recommended Posts

Hei.

Min venn har en lite brukt Nidelv 18 fot med en Volvo Penta 1,8L med doble forgassere. Når motoren kommer opp i 3000 omdreininger, kommer den ikke høyere i turtall og den skyter og flammer kommer ut av forgasserne. Rimelig hyggelig underholdning med andre ord. Hva kan dette være for feil? Motoren går fint på tomgang. Har byttet plugger, sjekket fordelerlokket, pluggledninger etc, men feilen er ikke funnet. Kom med ideer på hva dette kan være.

 

MB

Link to post

Fantastisk beskrivelse av feil hehe

 

Tenning først. Sjekke stifter /kamvinkel, er fordelerhuset bra ? rene kontaktpunkter? Er fortenningen rett ? Er ventilene riktig justert ? er motoren vanskelig å få oppi turtall ?

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post

Dette er vel da en B-18 med SU forgassere vil jeg tro. Sjekk tenningtidspungt og evt juster. Om det er SU forgassere spør jeg...er det olje på forgasserene? Om ikke så kan forgasserstemplene løpe litt løpsk ved litt turtall. Slitt kam kan også gi dette scenariet. Det kan også være en ide å sjekke vektene i fordeleren, sitter de fast får du ikke den fortenningsdreiningen ved økende turtall.

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post

Hei C2CV.

 

Nå er det ett lite kvarter siden jeg har hatt nevene bort en B18, men noe av hukommelsen er dog tilstede.

Når overnevnte punkter er sjekket, de er av ytterste viktighet, og man kan forvente at dette er satt riktig er det i sær tre ting som var ett problem på de motorene i sin tid.

 

1. Stiftene og kammen til stiftene ble ofte slitt. Dette gjør seg utslag i at kamvinkel ( altså vinkelen på stiftene i fordeleren ) kan la seg justere, men lukketiden blir aldri korrekt. Da får du rett og slett feil tenning på høyere turtall ( kan også være slakk i kam akslingen/fordelerakslingen) Jeg har ingen aning om hvor motorkyndig Dere er, men som en tommelfinger regel skal det være ca 0,5 mm åpning mellom stiftene når kam og stift er på topp. Gjør det enkleste her å bytt stifter og kondensator, selges nok helt sikkert på BT og koster nesten ingenting.

 

2. Kammen til ventilene hadde en lei tendens til å bli slitt, og da byttet vi over til noe som på den tiden het K-kam, som var en noe hvassere kam som ga høyere ventilåpning, og dermed også høyere mettning i sylinderen. Har Dere mye ventilkakkling så prøv å justere ventilene, er en enkel sak men husker ikke åpningen her.

 

3. Slitte ventilfjærer; du får det vi kaller for ventilflyt og komresjonsvarmen lekker ut gjennom innsug.

 

Dere kan jo gjøre en test rundt tenningen; kjør motor opp i turtall slik at fyrverkeriet Deres kommer til syne, og juster slik at Dere gir mindre fortenning og se hva som skjer.

 

Jeg sitter med en grov antagelse på hva jeg tror er galt; for mye fortenning gir knattring og forgassertenning på høyr turtall.

Slitte ventilfjærer gir ventilflyt med påfølgende morroheter som beskrevet.

 

PS: kom på en ting her, er Dere helt sikker på at bensinen er ren for vann? vann gir også beskrevet symptom.

 

Håper Dere finner ut av det.

 

-Normarco-

Link to post

Det må jeg si, Normarco, maken til korttidshukommelse skal man lete lenge etter :-) Det må være 30 år siden sist jeg skrudde på en slik. Men hva du beskriver kommer demrende, sånn etter hvert. Men så vidt jeg husker startet vi som regel med stifter og kondesator. Det lå mange feil begravet der. Deretter kom disse forgasserene som skulle 'pumpes' opp med en skvett olje. Tror ikke sistnevnte ga flammer ut av forgasserene. Dog, vi skiftet en del ventilfjærer. Det var mange B16 og B18 den gangen. Noen gikk på traktorbensin, det var noe greier der også vedr. tenning etc. Heller ikke relevant i denne sammenhengen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...