C2CV Startet 22.September.2014 Del på Facebook Startet 22.September.2014 Hei. Min venn har en lite brukt Nidelv 18 fot med en Volvo Penta 1,8L med doble forgassere. Når motoren kommer opp i 3000 omdreininger, kommer den ikke høyere i turtall og den skyter og flammer kommer ut av forgasserne. Rimelig hyggelig underholdning med andre ord. Hva kan dette være for feil? Motoren går fint på tomgang. Har byttet plugger, sjekket fordelerlokket, pluggledninger etc, men feilen er ikke funnet. Kom med ideer på hva dette kan være. MB Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Det er noen ordentlig flinke motorgurer her som sikkert kommer med gode svar snart, men et skudd fra hofta; Utette innsugsventiler slik at kompresjon og antenning blir presset tilbake gjennom innsuget til forgasseren? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kromfelgen Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Vanligvis skyldes denslags feiljustert tenning. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Fantastisk beskrivelse av feil hehe Tenning først. Sjekke stifter /kamvinkel, er fordelerhuset bra ? rene kontaktpunkter? Er fortenningen rett ? Er ventilene riktig justert ? er motoren vanskelig å få oppi turtall ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Maruma Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Dette er vel da en B-18 med SU forgassere vil jeg tro. Sjekk tenningtidspungt og evt juster. Om det er SU forgassere spør jeg...er det olje på forgasserene? Om ikke så kan forgasserstemplene løpe litt løpsk ved litt turtall. Slitt kam kan også gi dette scenariet. Det kan også være en ide å sjekke vektene i fordeleren, sitter de fast får du ikke den fortenningsdreiningen ved økende turtall. Redigert 22.September.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Helt korrekt det som er skrevet over, slik jeg ser det også. Et annet scenario er at en innsugsventil henger seg opp ved høyt turtall. Men sjekk for all del tenning og forgassere først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Noen dråper motorolje på filten under rotoren er viktig for å smøre loddene i fodeleren. Glemmes av de fleste, men er faktisk meget viktig. Fastrustede lodd gir rare tenningsfeil på høyere turtall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Normarco Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Hei C2CV. Nå er det ett lite kvarter siden jeg har hatt nevene bort en B18, men noe av hukommelsen er dog tilstede. Når overnevnte punkter er sjekket, de er av ytterste viktighet, og man kan forvente at dette er satt riktig er det i sær tre ting som var ett problem på de motorene i sin tid. 1. Stiftene og kammen til stiftene ble ofte slitt. Dette gjør seg utslag i at kamvinkel ( altså vinkelen på stiftene i fordeleren ) kan la seg justere, men lukketiden blir aldri korrekt. Da får du rett og slett feil tenning på høyere turtall ( kan også være slakk i kam akslingen/fordelerakslingen) Jeg har ingen aning om hvor motorkyndig Dere er, men som en tommelfinger regel skal det være ca 0,5 mm åpning mellom stiftene når kam og stift er på topp. Gjør det enkleste her å bytt stifter og kondensator, selges nok helt sikkert på BT og koster nesten ingenting. 2. Kammen til ventilene hadde en lei tendens til å bli slitt, og da byttet vi over til noe som på den tiden het K-kam, som var en noe hvassere kam som ga høyere ventilåpning, og dermed også høyere mettning i sylinderen. Har Dere mye ventilkakkling så prøv å justere ventilene, er en enkel sak men husker ikke åpningen her. 3. Slitte ventilfjærer; du får det vi kaller for ventilflyt og komresjonsvarmen lekker ut gjennom innsug. Dere kan jo gjøre en test rundt tenningen; kjør motor opp i turtall slik at fyrverkeriet Deres kommer til syne, og juster slik at Dere gir mindre fortenning og se hva som skjer. Jeg sitter med en grov antagelse på hva jeg tror er galt; for mye fortenning gir knattring og forgassertenning på høyr turtall. Slitte ventilfjærer gir ventilflyt med påfølgende morroheter som beskrevet. PS: kom på en ting her, er Dere helt sikker på at bensinen er ren for vann? vann gir også beskrevet symptom. Håper Dere finner ut av det. -Normarco- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Det må jeg si, Normarco, maken til korttidshukommelse skal man lete lenge etter :-) Det må være 30 år siden sist jeg skrudde på en slik. Men hva du beskriver kommer demrende, sånn etter hvert. Men så vidt jeg husker startet vi som regel med stifter og kondesator. Det lå mange feil begravet der. Deretter kom disse forgasserene som skulle 'pumpes' opp med en skvett olje. Tror ikke sistnevnte ga flammer ut av forgasserene. Dog, vi skiftet en del ventilfjærer. Det var mange B16 og B18 den gangen. Noen gikk på traktorbensin, det var noe greier der også vedr. tenning etc. Heller ikke relevant i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.