Hulda Startet 24.September.2014 Link til dette innlegget Startet 24.September.2014 Seilte for genoa fra Bohus Malmön til Hönö Klova 27.08.2014. Selve seilasen gikk greit. Det var kveld før vi nærmet oss Hönö. Det er vanskelig i mørket, ca. 21.30 om kvelden, å se fyrene som viser innseilingen fra nord. Rullet inn genoaen og startet motoren et par nm fra skjærene. Ca. 21:40 ruste motoren ut et sekund, og døde. Selve rusingen kunne tyde på luft i dieselen. Men vi har ikke slik installasjon av dieselsystemet at det skulle kunne være mulig. Posisjonen var da rett W av Bolleskären, 1,4 nm NW av innseilingen mellom Hönö Huvud og Ärtholmen. Det er her innseilingsfyrene er lokalisert. Igjen, nesten umulig å skjelne fyrene fra lysene på land. Rullet ut genoaen og satte kurs for Vinga. Vinden var NE laber til frisk bris. Vurderte å kalle opp redningstjenesten for å få slep inn til Klova. Gjorde et siste forsøk og kjørte motoren på starteren. Rett før vi ga opp, tente den og gikk normalt. Kjørte for motor inn- og la til ved kaien innerst i Klova, vis a vis fiskekaien. Dagen etter kjørte vi et startforsøk. GM’en brølte til, røkla havnen og døde, permanent. Som skomakerens barn og smedens mærr, som mekaniker og mek. ing. med vedlikeholdsplanlegging av offshoreinstallasjoner på merittlisten, så er ikke periodisk vedlikehold det som settes høyest på prioriteringslisten. Imidlertid, diesel fødepumpe ble installert ny i 2012. Et kvalitetsprodukt fra Carter Inc. Disse plungerene går tusenvis av timer i millioner av biler. De er meget anerkjent. Grovfilteret for diesel er SEPAR 2000/10, topp kvalitet. Begynte å tenke etter. Må være mer enn åtte år siden jeg hadde dette oppe. Finfilteret har vel heller ikke vært skiftet på minst like mange år. Og ikke mer enn en gang siden år 2000. Hmm, naturlig plass å begynne. Begynte med SEPAR, som skal kunne filtrere mange ganger så mye diesel som båten har forbrukt siden vi sjøsatte første gang. Filterelementet var så tett at når jeg tømte diesel oppi det, så rant det ingenting gjennom. Feil funnet? Godt vi har reserve! Dukket ned i delelageret og plukket opp esken som skulle inneholde filterelementet. Pokker, det var filteret til aggregatet. Heiv på meg kallosjene, travet rundt bukten til den lokale Volvo-pusheren. Han ringte rundt. Ingen på øyene hadde filterelementet. ’Tar det med fra stan över helgen’. Så der ble vi liggende. Rensket opp filterhus for mengder med dritt. Trolig slipestøv fra treverk som har funnet veien ned i dieseltanken en gang i tidenes morgen. Blandet med diesel og div. tilsettingsprodukter, en sleip masse. Her har vi feilen! Kjørte en test. Hadde et nytt finfilter som ble montert. Luftet og knallet i gang. Brøl, røklegging og brå død. Pumpen, det må være feil med fødepumpen! Carteren ble lempet ut, og en reserve-Carter ble montert. Vi har med et halvt tonn reservedeler og verktøy. Luftet og ordnet. Ringte Volvo-Sune og ba han stikke innom i stan og ta med en ny pumpe i samme slengen. Han fant ingen som ga korrekt utløpstrykk. Vi har naturligvis Shop Manual for motoren om bord. Så lufting og vanlig prosedyre. Carter lå nede i motoren og tikket. Plutslig var det tyst. Da er det ikke feil på Carter, men på det elektriske systemet. ’Jeg klipper meg rundt’, sa jeg til min kone. Vanlig prosedyre, slår av strømmen og klipper i vei, likt og ulikt. Så nær tilkoblinger som mulig. Koblet sammen med nye ledninger og nye kontakter. Carter tikket i vei. Motoren startet og malte som en katt. Så hvor er feilen? Multimeter og nitid sjekking. Jeg ville ha visshet for at feilen ligger i det som er klippet vekk, og at det ikke ligger en periodisk feil og lurer et annet sted. Pirket opp skjøtekontakten som var blitt levert sammen med den nye Carter-pumpen, hun- og handel. Den ene lederen på han-delen hadde brukket og satt i hun-delen. Altså kontakt nå og da. Årsak til periodisk feil. Mikrogreier beregnet for bil. Nå er det montert stikkere fra Biltema. Og siden har GM’en malt som en katt, slik amrikanere vanligvis gjør. Hadde vi vært motorbåt, ville vi måttet hive ut ankeret og vurdere om Pan Pan eller Mayday ville være korrekt prosedyre, mens ankeret skurte innover fjellet. Sjøene inn i skjærene var ikke grove, men det holder med halvannen meter- som det nok var, i kølamørket. Så, enten man er mekanisk geni eller ikke, periodisk vedlikehold er viktig. I dette tilfellet var det to tette filtre som hver for seg kunne forårsaket stans. Mens den faktiske årsaken lå i det elektriske. Det var moralen med denne epistelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Må smile litt då av filterintervallen :-) Eg bytter ikkje på bestemt intervall eg heller, men 8 år er bra Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Godt det gikk såpass bra og at du fant feilen, tross alt. En skremmende historie, særlig for oss uten et seil å berge oss med Men denne Carter, er det en elektrisk dieselpumpe? Jeg kommer nok til å skifte filtere før neste sesong etter denne skrekkhistorien Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 (redigert) Jeg bytter alle filter årlig og det vil jeg oppforde alle båtfolk til å gjøre , i tillegg til årlig å drenere tanken (e). Dette som kun et minimum ved vanlig feriebruk. For øvrig må en vurdere dette etter utkjøre timer og vurdering av brennstoff kvalitet. Når jeg fyller bruker jeg en trakt som tar opp evnt. vann og skitt For øvrig en god og og lærerik historie til ettertanke :-) Redigert 24.September.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Godt jobba! - og godt fortalt, Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Godt å ha testa ut max lengde på intervall mellom hvert filterskift i det minste... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Som test er det vel heller tvilsom. En dårlig fylling er nok. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 (redigert) Fin historie, men Hulda nestenhavarerte vel egentlig ikke? Jeg synes du hadde bra kontroll. Ellers mener jeg det er viktigere å sjekke tanken for vann og grums enn årlig filterskifte. Og periodisk sjekk av det elektriske opplegget blir litt vanskelig og tilfeldig. Redigert 24.September.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 I mange av dagens båter er muligheten for å sjekke br.tanker vanskelig eller begrenset, og da er de god br.stoff hygiene som gjelder. Jeg har registrert tidligere at dette møtes av en del motargumenter noe jeg har vanskelig å forstå, da det er både liten jobb og kostnad knyttet til det. Er man i tvil om viktigheten kan en sjekke med Redningsselskapet om antall oppdrag pga tette filter. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Tack för en trevligt berättad historia i alla fall! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Meget bra at du deler denne historien med oss. Her kom det fram flere momenter, det med hesten til smeden og datteren til skomakeren er jo velkjent :-) Drivstoffsystemet i båter er gjenstand for endel problemer og særlig de med dieselmotor. Hvis vi ser bort fra dette med dine tvilsomme rutiner ang filterskift så er jo elektrisk fødepumpe i seg selv en faktor, to stykker hadde gitt sikkerhet nok. Differansetrykksvarsling på forfilter er heller ikke dumt. Slike forfiltere finnes også med gjennomsiktig filterhus. Jeg har sett dieseldyr tette store filtre på meget kort tid på nesten ny båt, få gangtimer hjelper ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Hadde her i helgen en samtale med min samboer ved at hun ikke helt skjønte nødvendigheten av å demontere hele båten innvendig og gå løs på alt elektrisk, olje og vannslanger og rør, hvorpå jeg forklarer at jeg vil være så sikker som overhodet mulig at vi ikke får stopp eller verre når vi til sommeren legger ut på sjøen igjen. Takk for historien Hulda, denne skal vises til samboer, hvor hun kanskje da forstår grunnen :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Bay_liner Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Selv om jeg er i samme båt på mange måter vurderer jeg det slik at båten må være teknisk fit for fight før pynt og fjas så jeg skifter alt nær til overkill men båt er båt og kortene er bare lagt for sommerkabalen - som regel... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hulda Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Fin historie, men Hulda nestenhavarerte vel egentlig ikke? Jeg synes du hadde bra kontroll. Ellers mener jeg det er viktigere å sjekke tanken for vann og grums enn årlig filterskifte. Og periodisk sjekk av det elektriske opplegget blir litt vanskelig og tilfeldig. Skal gi en liten betraktning. Bruker innlegget til NilsPils: Dette med full kontroll er et tøyelig begrep. Jeg hadde vært til rors et antall timer. Dog har vi det slik at på åpne strekk sitter jeg inne i dekkssalongen, tørt og varmt. Der går kart på PC og radar på Garmin. Så det er tilnærmet full kontroll. Men før vi nærmer oss 'et eller annet', er det kun cockpit som gjelder. Det er vått, kaldt, trøtt. Da føles en slik stans ekstra belastende, og man kan fort ta gale beslutninger. Det er mange som har havarert i ønsket om å nå en trygg havn. Det burde heller satt kursen til havs, slik jeg gjorde. Dieselhygiene: Det er rutine på Hulda å ta prøver av dieselen i bunnen av tanken etter hver fylling. Så den dieselen som var på tanken da vi forlot Kungshavn hadde blitt testet, og det er denne flasken her: Denne dieselen er fri for vann, slam og dieseldyr. Allikevel, ikke alt går etter boka. Og som tidligere, filteret skal kunne kjøre gjennom noen tusen liter før utskifting, i teorien. Nå har tanken til Hulda blitt fylt opp igjen, fra tankanleggene på Grenen (MGO), Gottskär (MGO) og Esso Grålum (MGO). Som det står i siste 'På Kryss', fritt sitert: 'Beste for å unngå dieselproblemer i båt, er å ikke tanke miljødiesel som inneholder RME/FAME'. Til helgen er det tid for ny test av innholdet i dieseltanken. Fødepumpen min, som er av plunger-type, sitter lett tilgjengelig. Gjort på noen minutter å rappen den ut av kretsen og sette inn en replacement. Som skrevet, disse pumpene er meget pålitelige. Fødepumpen sitter i samme elektriske kretsen som styrer høytrykkspumpen. Faller kretsen ut, så stopper hele greia. Motoren har gått i overkant av 600 timer. På denne tiden har det feilet to mekaniske pumper fra AC. Og på en V8 i båt, så er det hos meg et helvete å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Ja, se der ja. Det er noen bra rutiner allikevel :-) Jeg ville forresten ventet et døgn etter tanking før prøvetaking, eller helst begge deler. Med forfilter/separator med glassbolle ser du kjapt om det kommer noe vann eller grums, for mange går det måneder mellom hver tanking..... Jeg tviler slett ikke på at disse elektriske pumpene er pålitelige, men det skal mer til for at en mekanisk pumpe plutselig stopper. El er utsatt i båt. To pumper koblet opp med bryter og hver sine filtre gjør mere nytte enn all verdens reservedeler ettellerannetstedibåten. Noen få minutter å bytte i best case kan være noen få minutter du ikke har i en uheldig situasjon. Det er nå min mening. Jeg ser foresten at elektriske kjølevannspumper blir stadig vanligere, de har absolutt sine fordeler men i båt med kun en motor gir det en unødvendig risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 (redigert) Nå er Hulda dønn tørr innvendig. Alt vann er på utsiden. Det er sjelden over RF 65 % noe sted i båten. Så pumpen står varmt og tørt. Men merk, jeg har enda ikke tatt livet av en eneste elektrisk pumpe, to AC mekaniske pumper har gått dukken. Så for meg er det diametralt motsatt. Jeg kan stole på de elektriske pumpene. Og, det er vel få biler siden midten av 90-tallet som ikke er utstyrt med elektriske pumper. Den siste Jeep'en gikk omtrent 250' kilometer før pumpen der sa takk for seg. Pumpe montert i tanken. Tankinnholdet roer seg en ukes tid før jeg tar prøve. Om jeg får vann med en fylling vil jeg at det skal felle seg ut. Redigert 25.September.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Min Mercedes 320cdi har gått drøyt 500'. Den har mekanisk fødepumpe..... Jeg jobber med helikoptre, det blir nå stadig vanligere med fly by wire også her men på våre nye redningshelikoptre (AW101) er det stag. Disse maskinene er rene maritime maskiner med spesialområde: langt til havs. Canada, Norge, Portugal og Storbritannia er de mest kjente kundene og 700nm er offisiell rekkevidde. Får du trøbbel er det ofte ingen hjelp å få. Dette må bare virke. Alternative maskiner med fly by wire har mange parallelle systemer for å gjøre samme jobben med like god kalkulert sikkerhet. Det er allikevel mer sårbart enn rent mekaniske systemer. Det har krigserfaring lært oss selv om stae franske ingeniører kan vise til innfløkte sannsynlighetsberegninger. Selve pumpen din er sikkert 110% pålitelig men denne episoden viste oss at elektriske anlegg ikke er det og når noe skjer virker det ikke litt engang. Selv om alt ser såre vel ut kan en liten fillefeil gjøre at ingenting virker. For de som skal langt til havs er vel to tanker også et must, da får man jo adekvat redundans. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Jeg ser foresten at elektriske kjølevannspumper blir stadig vanligere, de har absolutt sine fordeler men i båt med kun en motor gir det en unødvendig risiko. Undres hvor mange mekaniske kjølevannspumper det er på danskebåten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 (redigert) Nå bør vi ikke trekke sakene fullstendig ut av sammenhengen. For meg tar det et kvarter å skifte den elektriske pumpen. Skulle det elektriske anlegget konke, så stopper uansett alt. Med unntak av seilene. Gjentar at den mekaniske pumpen som er originalmontering på disse motorene har sviktet to ganger. Da er det null start uansett. Og det tar meg minst en hel dag å skifte en slik. Motoren må løftes opp. Slik sett er mekanisk pumpe for meg uaktuelt. Så må alle andre som har lyst bruke sine mekaniske pumper. Det blir en slik diskusjon som den gangen alle skip skulle ha magnetkompass. Fordi gyroen ikke ville virke ved black out. Men det ville heller ikke fremdriften, rormekanismen, kjøling, navigasjon etc. Eller som livbåtene på Frigg. Der var det lovpålagt med kart over alle landene rundt Nordsjøen. En himla rull med våte papirkart lå stuvet i hver eneste båt. Båtene hadde ikke nok diesel til å nå destinasjonene på kartet. Og kompasset var montert rett over rormekanismen som var av jern. Så når vi dreide på rattet, ga kompasset 20 grader utslag til hver side. Og mange andre historier.... Blant annet så hadde jeg tilsynet med båten til en teknisk direktør i et større tankrederi. Han var ikke redd for elektro. Tankbåtene hadde mer enn 100 elektromotorer snurrende til en hver tid. Redigert 25.September.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 trodde en sveis hadde gett seg i blikkboksen da jeg leste rubrikken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Da ville løpet vært kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.