Jump to content

min første grunnstøting

kointa

Recommended Posts

Det gjelder å ha fokus. Man kan fort bli forstyrret av mobiltelefonen, unger som maser eller at man driver med andre ting når man står bak roret. Høy fart eller promille er andre faktorer og til sist manglende kompetanse på det å lese kart og posisjoner. Gå på skjær er vel noe av det flaueste en båtfører kan oppleve?

Da får man strykkarakter av de som går på riktig side av staken.

Guest Avmønstret#

!

Det var da som f.... Noen som har navionics på en dings og fort kan sjekke? Dette er på Grimsøy, høyre side ganske langt inn i Singlefjorden som følger svenskegrensa. 

Sjøkartene på Gulesider pleier jeg faktisk å stole på.. ingenting der som tilsier at denne grunna finnes. Om jeg går på Norgeskart og velger "sjø" så syns den ikke, men når jeg velger elektronisk/rastekart så popper den frem.

Ei heller noe på Opencpn, men det stoler jeg ikke på i trange farvann uansett.

Men har også meldt grunna inn til Kystverket for et to-tre år siden, så kanskje de har lagt den til den siste tiden. 

Fortsatt umerka såvidt jeg vet....

----

Jaja, da kan jo noen unngå den i fremtiden må jeg tro :-)

Blir du ikke veldig våt da?

Ja man kan bli våt når man står bak roret. Sjøsprøyt og regn er ikke uvanlig hvis styreposisjonen er ute . Men jeg forstår spørsmålet. Bak roret, ved roret eller ta roret er etablerte uttrykk som er mye brukt i båt.

Mulig du føler deg mer komfortabel med utrykket bak rattet i båten , Mulligan? Hver sin smak..

Guest Avmønstret#

grunna vises i Navionics, men kun som en liten prikk man må ha gode øyne for å se ...

Briller bruker jeg kun på jobben. Må begynne å bruke det i båten også nå da?

Blir oppgitt av det dere "bli gammal" greiene av og til altså.. :-)

----

Men greit å ha noe å skylde på når en først går på grunn da :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

grunna vises i Navionics, men kun som en liten prikk man må ha gode øyne for å se ...

bilde

Bytt til Garmin, da synes alt. Blå farge=må følge med litt. Hvit =trygg som fy (over 10meter) alle skjær og grunner er vel merket på kartet /plotteren. Det dukker jo ikke opp nye grunner (ingen slik vulkan i Norge) det er vel bare helt innpå grunna det ikke er merket noe mer enn tidevannsone. Da er det greit med utkikk i baugen

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Guest Avmønstret#

Riktig som alf-inge sier, nye grunner dukker opp hvert år. Har vært flere ganger like over skjær og båer som ikke er merket i kartet.

Akkurat det med "merket i kartet" virker jo å være ganske flytende nå med elektroniske kart. Syns eksemplene i denne tråden viser det godt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...