Uglesett Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Det gjelder å ha fokus. Man kan fort bli forstyrret av mobiltelefonen, unger som maser eller at man driver med andre ting når man står bak roret. Høy fart eller promille er andre faktorer og til sist manglende kompetanse på det å lese kart og posisjoner. Gå på skjær er vel noe av det flaueste en båtfører kan oppleve? Da får man strykkarakter av de som går på riktig side av staken. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Du kommer nok aldri til å innrømme at du har gått på ugla?men det det er slik at det er de som har gått på og de som skal gå på???? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Uglesett Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 De fleste som går på skjær går på et skjær som ikke er merket av på sjøkartet...hehe Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 https://m.youtube.com/watch?v=kCkxC-b_3XI Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Stedet du viser på kartet er merket med 0.49m på kart fra kystverket. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 ! Det var da som f.... Noen som har navionics på en dings og fort kan sjekke? Dette er på Grimsøy, høyre side ganske langt inn i Singlefjorden som følger svenskegrensa. Sjøkartene på Gulesider pleier jeg faktisk å stole på.. ingenting der som tilsier at denne grunna finnes. Om jeg går på Norgeskart og velger "sjø" så syns den ikke, men når jeg velger elektronisk/rastekart så popper den frem. Ei heller noe på Opencpn, men det stoler jeg ikke på i trange farvann uansett. Men har også meldt grunna inn til Kystverket for et to-tre år siden, så kanskje de har lagt den til den siste tiden. Fortsatt umerka såvidt jeg vet.... ---- Jaja, da kan jo noen unngå den i fremtiden må jeg tro :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Kartappen til Gule sider viser ingen grunne i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 (redigert) grunna vises i Navionics, men kun som en liten prikk man må ha gode øyne for å se ... Redigert 17.Februar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 når man står bak roret. Blir du ikke veldig våt da? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Her er et eksempel på samme sted i fire forskellige kart på nett: Norgeskart - Elektron, Sjøkart Norgeskart - Hovedkart Gulesider: webapp.navionics.com Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Blir du ikke veldig våt da?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Grunna er merket som skvalpeskjær i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Blir du ikke veldig våt da? Ja man kan bli våt når man står bak roret. Sjøsprøyt og regn er ikke uvanlig hvis styreposisjonen er ute . Men jeg forstår spørsmålet. Bak roret, ved roret eller ta roret er etablerte uttrykk som er mye brukt i båt. Mulig du føler deg mer komfortabel med utrykket bak rattet i båten , Mulligan? Hver sin smak.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 (redigert) grunna vises i Navionics, men kun som en liten prikk man må ha gode øyne for å se ... Briller bruker jeg kun på jobben. Må begynne å bruke det i båten også nå da? Blir oppgitt av det dere "bli gammal" greiene av og til altså.. :-) ---- Men greit å ha noe å skylde på når en først går på grunn da :-) Redigert 17.Februar.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 grunna vises i Navionics, men kun som en liten prikk man må ha gode øyne for å se ... Bytt til Garmin, da synes alt. Blå farge=må følge med litt. Hvit =trygg som fy (over 10meter) alle skjær og grunner er vel merket på kartet /plotteren. Det dukker jo ikke opp nye grunner (ingen slik vulkan i Norge) det er vel bare helt innpå grunna det ikke er merket noe mer enn tidevannsone. Da er det greit med utkikk i baugen Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
alf-inge Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Det dukker jo ikke opp nye grunner (ingen slik vulkan i Norge) det er vel bare helt innpå grunna det ikke er merket noe mer enn tidevannsone. Det dukker stadig opp nye grunner i Norge. F.eks. denne: https://www.nrk.no/nordland/fant-ukjent-grunne-i-skipsleia-1.10947145 Hvis det kan skje i hovedleden, hva finnes der ikke av uoppdagede grunner og skjær utenom? Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Vi som ikke stikker 7meter er nok trygge tenker jeg Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Riktig som alf-inge sier, nye grunner dukker opp hvert år. Har vært flere ganger like over skjær og båer som ikke er merket i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Jeg gir meg. Bra med forsikring da. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Riktig som alf-inge sier, nye grunner dukker opp hvert år. Har vært flere ganger like over skjær og båer som ikke er merket i kartet. Akkurat det med "merket i kartet" virker jo å være ganske flytende nå med elektroniske kart. Syns eksemplene i denne tråden viser det godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Her er et eksempel på samme sted i fire forskellige kart på nett: Norgeskart - Elektron, Sjøkart Norgeskart - Hovedkart Gulesider: webapp.navionics.com Kartutsnitten viser vel i alt vesentlig samme farer i dette område. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Her er et eksempel på samme sted i fire forskellige kart på nett: Norgeskart - Elektron, Sjøkart Norgeskart - Hovedkart Gulesider: webapp.navionics.com Her er det endelig kommet stake. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 (redigert) Er det ikke to skvulpeskjær Nord for staken på navionics da? Og ikke noe på gulesider... ikke stake engang. Redigert 18.Februar.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 For meg ser det ut som at alle kartene gir samme informasjon, men har forskjellig måte å vise det fram på. Brukerene av dei enkelte kartene må sette seg inn i funksjon og visninger før dei tar det i bruk. Det er ikkje rart det skjer grunnstøtninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Er det ikke to skvulpeskjær Nord for staken på navionics da? Og ikke noe på gulesider... ikke stake engang. Staken mangler på gule sider ser jeg nå, men skjæren er vel merket som 2,5 meter og ikke skvulpeskjær? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.