Uglesett Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 (redigert) Min påstand er at det er grovt uaktsomt å navigere etter et sjøkart eller kartplotter i hastigheter på 30 knop eller mer i et urent område hvor man er ukjent. Da må farten ned og aktsomhet opp. Redigert 20.Februar.2017 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Min påstand er at det er grovt uaktsomt å navigere etter et sjøkart eller kartplotter i hastigheter på 30 knop eller mer i et urent område hvor man er ukjent. Da må farten ned og aktsomhet opp. Må nesten si meg litt enig med deg, og definitivt vist det brukes papirkart i ukjent og urent farvann i 30 knop.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Sjøkartene på Gulesider pleier jeg faktisk å stole på.. ingenting der som tilsier at denne grunna finnes. Om jeg går på Norgeskart og velger "sjø" så syns den ikke, men når jeg velger elektronisk/rastekart så popper den frem. Ei heller noe på Opencpn, men det stoler jeg ikke på i trange farvann uansett. Men har også meldt grunna inn til Kystverket for et to-tre år siden, så kanskje de har lagt den til den siste tiden. sjøkart på Gule sider er ikke til navigering. OpenCpn blir så bra som det kartmartiale som er lagt inn i programmet. Norges kart er oppdatert . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
is_620 Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 ble litt inspirert om tema misvisning av å lese tråden. Har en Garmin Montana tur GPS inkl detaljert tur kart av 20 tester ble resultatet som følger: 17 ganger - viser samme plass i sofaen i stua - nøyaktighet ca 1,0 m 1 gang - på kjøkkenet - nøyaktighet ca 6,0 m 1 gang - ute i garasjen - nøyaktighet ca 12,0 m siste gang og litt skremmende, nede hos naboen - ca 40m ( hus og bygninger kan zoomes helt inn på de beste turkartene)) testen min ble gjort høsten 2015 på forskjellige datoer, er det blitt tryggere nå i 2017, eller må man fortsatt ta høyde for slikt det går kanskje også an å gå ut fra at sentrale sjømerker er omtrent helt riktig på kartplotteren og gå helt inntil og sjekke ? eller kan variasjoner oppstå helt tilfeldig Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 17 ganger - viser samme plass i sofaen i stua - nøyaktighet ca 1,0 m 1 gang - på kjøkkenet - nøyaktighet ca 6,0 m 1 gang - ute i garasjen - nøyaktighet ca 12,0 m Hva referer du det til? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Har opplevd at GPS på telefon har vært noen hundre meter feil. Har ingen erfaring med skikkelig utstyr, men håper det er bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Det er helt vanlig med så stor missvisning på GPS. Skjer meget ofte på kartplottet, men førerene får det veldig sjeldent med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Det er helt OK med en sånn erfaringsutveksling. Mye bedre enn "tester" på nett og i blader hvor man bare diskuterer betjening. Kaka tar en jeg så på Panbo hvor forfatteren over to sider geberdet seg over hvor mye problemer han hadde med tørr hud og berøringskjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Har papirkart som kun er sett på og bladd gjennom for og titte. Teknologien går da fremover. Bruker garmin plotter i båten som er zoomet godt inn. Så har jeg et nettbrett (innebygd GPS) med navionics med rute og oversikt. I tillegg bruker jeg isailor evt gulesider osv på mobilen som jeg enkelt kan zoome og fikle med i holder foran meg. Har kun opplevd blaff med at plotter har vært ute av kurs ved oppstart av den. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Debatten om kart vs elektronikk er egentlig bare slag i lufta. Poenget er at de som ikke har lært "papirkartnavigering", eller forsåvidt bare navigering også har gått glipp av en viktig metodikk hvor hovedpoenget er at det visuelle er det som forteller en hvor en er, hvilken posisjon man har. Alt annet er sekundære hjelpemidler. Har man seilt med papirkart og ført bestikk så støtter man seg feks på kompasskurs nå og da. Dvs at ett blikk på kompasset kan fortelle om elektronikken er på bærtur. Man krysspeiler kanskje mer eller mindre automatisk, "når jeg ser den staken og den så vil jeg være akkurat der", og igjen så har en en sjekk på om elektronikken stemmer. Man tenker trinn for trinn, når jeg kommer til xx så dreier jeg til xx og går mot xx og da vet jeg att jeg er der og det er så lenge til xx og kompasskursen dit er xx. Eller man kan ta et blikk på dybdemåleren nå og da og følge en dybdekote langs land som man vet gir en trygg kurs osv. Å ha erfaring med å navigere og føre bestikk med papirkart gir en metodikk som går langt utenpå å kjøre nintendo med en plotter uten erfaring med annen navigering. Med erfaringen fra ordentlig navigering så har man metoder og redskap som hele tiden gir en dobbelsjekk og sikring ifht navigeringen, også når man kjører nintendo. ----- Det er metodikken jeg er redd for går tapt med å kjøre nintendo. At papirkartene er døde og begravet er bare fint, men metodene burde ikke forsvinne sammen med papirkartene. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 testen min ble gjort høsten 2015 på forskjellige datoer, er det blitt tryggere nå i 2017, eller må man fortsatt ta høyde for slikt det går kanskje også an å gå ut fra at sentrale sjømerker er omtrent helt riktig på kartplotteren og gå helt inntil og sjekke ? eller kan variasjoner oppstå helt tilfeldig GPS og andre radiobaserte navigasjonssystemer vil ha en viss usikkerhet når det gjelder nøyaktighet. Dette skyldes at det er hastigheten til radiosignalet som brukes for å beregne posisjonen. Denne hastigheten er tett opp til lyshastigheten, men den vil kunne variere litt avhengig av bl.a. atmosfæriske forhold. Dermed blir posisjonsberegningen kanskje litt feil. Som regel er feilen ikke særlig større en en eller få meter. Men noen ganger kan feilen være mange titalls meter. For samme geografiske posisjon. Denne forklaringen er svært forenklet. Den skulle likevel være tilstrekkelig for å forstå grunnen til at GPS kan være unøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Alle veit vel at gps nøyaktighet kan variere fra halvmetern og oppi fleire titals meter. De fleste plottere har meny for kontroll av det. Har du skikkelig dårlige forhold eller kanskje dårlig utstyr så kan det bli like unøyaktig som å seile bestikk etter papirkart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alf-inge Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Alle veit vel at gps nøyaktighet kan variere fra halvmetern og oppi fleire titals meter. Spørsmålet til is_620 tyder på at "alle" kanskje ikke vet det, noen er kanskje litt usikre. Når det da koster så lite å skape litt bedre forståelse, ja, så gjør jeg gjerne det. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Selv om kartet er på en skjerm, så er det jo lov å følge med på terreng, staker og annet som i likhet med papirkartet også vises på skjermen. Virker som om noen her tror at når det er en markør på skjermen, så stoler folk blindt på den. Det et nok dessverre noen som gjør det, men da hadde det ikke vært bedre med et papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg har heldigvis ikke gått på skjær. Det er som noen påpeker her svært viktig å følge med på terrenget rundt og foran båten om det stemmer overens med plotteren. Når jeg navigerer i trange farvann oppdager at båten er et godt stykke inne på land på skjermen. All grunn til å holde god avstand til grunner og skjær. Plottere min har en misvisning på ca 50 meter. Det må man legge inn i kursen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg har vært på skjær både med Tresnekka Tora og Saowanee. Siste gangen med Saowanee gikk jeg gjennom et trangt løp jeg har gått mange ganger før, men la ikke merke til at det var ekstremt lavvann. Ble stående på skjæret i noen timer til vannet steg og jeg kom flott. Ingen skader på båten. Nå går jeg alltid langsomt med båten, så da går det som regel bra. Bortsett fra den gangen styresystemet sviktet og jeg sneiet et skvalpeskjær med Saowanee i sterk vind og høy sjø. Da ødela jeg roret og hæljernet. Men pytt, har en spennende alderdom med et aktivt båtliv . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Joltus Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Jeg har heldigvis ikke gått på skjær. Det er som noen påpeker her svært viktig å følge med på terrenget rundt og foran båten om det stemmer overens med plotteren. Når jeg navigerer i trange farvann oppdager at båten er et godt stykke inne på land på skjermen. All grunn til å holde god avstand til grunner og skjær. Plottere min har en misvisning på ca 50 meter. Det må man legge inn i kursen.Ville vurdert ny plotter. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Ville vurdert ny plotter. Hadde samme problemet med min Garmin kartplotter. Opplevde at båten ved noen anledninger vistes langt inne ( 40-50m) på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Plottere min har en misvisning på ca 50 meter. Hvordan vet du det? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Jeg går forbi ei fyrlykt i en trang led på vei hjem til båsen. Båten står akkurat på fyrlykten når jeg sjekker plotteren. Har tatt med meterbånd og målt og det ble 49,20 m. Derfor ca 50 m unøyaktig ....enkelte ganger. Andre ganger viser plotteren nøyaktig posisjon. Hva tror du det kan komme av Mulligan? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 du har noe gammelt ræl av en plotter...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Jeg har oppfatningen at de fleste kartplotterer viser feil da og da. Tror ikke jeg har opplevd så mye som 50 meter men ofte 20-30. Uten å huske nøyaktig mener jeg dette har skjedd med både gamle og nye system. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Jeg går forbi ei fyrlykt i en trang led på vei hjem til båsen. Hvordan vet du at løkta er korrekt posisjonert? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hvordan vet du at løkta er korrekt posisjonert? Hvis man ikke kan gå ut ifra at lykter,skjær, øyer eller lignende er riktig posisjonert blir jo usikkerheten med Gps ikke akkurat mindre. Nå synes jeg vi spikker fliser her. Jeg stoler ikke på at GPS:en er mer nøyaktig en ca 25 meter og ville ikke gått nærmere et skjær en dette hvis jeg ikke hadde noen andre referanser. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hvis man ikke kan gå ut ifra at lykter,skjær, øyer eller lignende er riktig posisjonert blir jo usikkerheten med Gps ikke akkurat mindre. Nå synes jeg vi spikker fliser her. Jeg stoler ikke på at GPS:en er mer nøyaktig en ca 25 meter og ville ikke gått nærmere et skjær en dette hvis jeg ikke hadde noen andre referanser. Har du opplevd at skjær og øyer flytter på seg? Slik medisin vil jeg prøve også Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.