Jump to content

min første grunnstøting


kointa

Recommended Posts

 

 

Sjøkartene på Gulesider pleier jeg faktisk å stole på.. ingenting der som tilsier at denne grunna finnes. Om jeg går på Norgeskart og velger "sjø" så syns den ikke, men når jeg velger elektronisk/rastekart så popper den frem.

 

Ei heller noe på Opencpn, men det stoler jeg ikke på i trange farvann uansett.

 

Men har også meldt grunna inn til Kystverket for et to-tre år siden, så kanskje de har lagt den til den siste tiden. 

 

 

 sjøkart på Gule sider er ikke til navigering.

 

OpenCpn blir så bra som det kartmartiale som er lagt inn i programmet.

 

Norges kart  er oppdatert .

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

ble litt inspirert om tema misvisning av å lese tråden.

Har en Garmin  Montana tur GPS inkl detaljert tur kart

av 20 tester ble resultatet som følger:

17 ganger - viser samme plass i sofaen i stua - nøyaktighet ca 1,0 m

1 gang - på kjøkkenet   - nøyaktighet ca 6,0 m

1 gang - ute i garasjen   - nøyaktighet ca 12,0 m

siste gang og litt skremmende, nede hos naboen - ca 40m

( hus og bygninger kan zoomes helt inn på de beste turkartene))

 

testen min ble gjort høsten  2015 på forskjellige datoer,

er det blitt tryggere nå i 2017, eller må man fortsatt ta høyde for slikt

det går kanskje også an å gå ut fra at sentrale sjømerker er omtrent helt riktig på kartplotteren

og gå helt inntil og sjekke ? eller kan variasjoner oppstå helt tilfeldig

Link to post

Har papirkart som kun er sett på og bladd gjennom for og titte. Teknologien går da fremover. Bruker garmin plotter i båten som er zoomet godt inn. Så har jeg et nettbrett (innebygd GPS) med navionics med rute og oversikt. I tillegg bruker jeg isailor evt gulesider osv på mobilen som jeg enkelt kan zoome og fikle med i holder foran meg. Har kun opplevd blaff med at plotter har vært ute av kurs ved oppstart av den.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Guest Avmønstret#

Debatten om kart vs elektronikk er egentlig bare slag i lufta. 

 

Poenget er at de som ikke har lært "papirkartnavigering", eller forsåvidt bare navigering også har gått glipp av en viktig metodikk hvor hovedpoenget er at det visuelle er det som forteller en hvor en er, hvilken posisjon man har. Alt annet er sekundære hjelpemidler. 

 

Har man seilt med papirkart og ført bestikk så støtter man seg feks på kompasskurs nå og da. Dvs at ett blikk på kompasset kan fortelle om elektronikken er på bærtur. Man krysspeiler kanskje mer eller mindre automatisk, "når jeg ser den staken og den så vil jeg være akkurat der", og igjen så har en en sjekk på om elektronikken stemmer. Man tenker trinn for trinn, når jeg kommer til xx så dreier jeg til xx og går mot xx og da vet jeg att jeg er der og det er så lenge til xx og kompasskursen dit er xx. Eller man kan ta et blikk på dybdemåleren nå og da og følge en dybdekote langs land som man vet gir en trygg kurs osv. 

 

Å ha erfaring med å navigere og føre bestikk med papirkart gir en metodikk som går langt utenpå å kjøre nintendo med en plotter uten erfaring med annen navigering. Med erfaringen fra ordentlig navigering så har man metoder og redskap som hele tiden gir en dobbelsjekk og sikring ifht navigeringen, også når man kjører nintendo. 

-----

 

Det er metodikken jeg er redd for går tapt med å kjøre nintendo. At papirkartene er døde og begravet er bare fint, men metodene burde ikke forsvinne sammen med papirkartene. 

Link to post

testen min ble gjort høsten  2015 på forskjellige datoer,

er det blitt tryggere nå i 2017, eller må man fortsatt ta høyde for slikt

det går kanskje også an å gå ut fra at sentrale sjømerker er omtrent helt riktig på kartplotteren

og gå helt inntil og sjekke ? eller kan variasjoner oppstå helt tilfeldig

GPS og andre radiobaserte navigasjonssystemer vil ha en viss usikkerhet når det gjelder nøyaktighet. Dette skyldes at det er hastigheten til radiosignalet som brukes for å beregne posisjonen. Denne hastigheten er tett opp til lyshastigheten, men den vil kunne variere litt avhengig av bl.a. atmosfæriske forhold. Dermed blir posisjonsberegningen kanskje litt feil. Som regel er feilen ikke særlig større en en eller få meter. Men noen ganger kan feilen være mange titalls meter. For samme geografiske posisjon.

 

Denne forklaringen er svært forenklet. Den skulle likevel være tilstrekkelig for å forstå grunnen til at GPS kan være unøyaktig.

Link to post

Selv om kartet er på en skjerm, så er det jo lov å følge med på terreng, staker og annet som i likhet med papirkartet også vises på skjermen. Virker som om noen her tror at når det er en markør på skjermen, så stoler folk blindt på den. Det et nok dessverre noen som gjør det, men da hadde det ikke vært bedre med et papirkart.

Link to post

Jeg har heldigvis ikke gått på skjær. Det er som noen påpeker her svært viktig å følge med på terrenget rundt og foran båten om det stemmer overens med plotteren. Når jeg navigerer i trange farvann oppdager at båten er et godt stykke inne på land på skjermen. All grunn til å holde god avstand til grunner og skjær. Plottere min har en misvisning på ca 50 meter. Det må man legge inn i kursen.

Link to post

Jeg har vært på skjær både med Tresnekka Tora og Saowanee. Siste gangen med Saowanee gikk jeg gjennom et trangt løp jeg har gått mange ganger før, men la ikke merke til at det var ekstremt lavvann. Ble stående på skjæret i noen timer til vannet steg og jeg kom flott. Ingen skader på båten.

 

Nå går jeg alltid langsomt med båten, så da går det som regel bra. Bortsett fra den gangen styresystemet sviktet og jeg sneiet et skvalpeskjær med Saowanee i sterk vind og høy sjø. Da ødela jeg roret og hæljernet. Men pytt, har en spennende alderdom med et aktivt båtliv  . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har heldigvis ikke gått på skjær. Det er som noen påpeker her svært viktig å følge med på terrenget rundt og foran båten om det stemmer overens med plotteren. Når jeg navigerer i trange farvann oppdager at båten er et godt stykke inne på land på skjermen. All grunn til å holde god avstand til grunner og skjær. Plottere min har en misvisning på ca 50 meter. Det må man legge inn i kursen.

Ville vurdert ny plotter.
Link to post

Hvordan vet du at løkta er korrekt posisjonert?

Hvis man ikke kan gå ut ifra at lykter,skjær, øyer eller lignende er riktig posisjonert blir jo usikkerheten med Gps ikke akkurat mindre.

Nå synes jeg vi spikker fliser her. 

Jeg stoler ikke på at GPS:en er mer nøyaktig en ca 25 meter og ville ikke gått nærmere et skjær en dette hvis jeg ikke hadde noen andre referanser.

Link to post

Hvis man ikke kan gå ut ifra at lykter,skjær, øyer eller lignende er riktig posisjonert blir jo usikkerheten med Gps ikke akkurat mindre.

Nå synes jeg vi spikker fliser her.

Jeg stoler ikke på at GPS:en er mer nøyaktig en ca 25 meter og ville ikke gått nærmere et skjær en dette hvis jeg ikke hadde noen andre referanser.

Har du opplevd at skjær og øyer flytter på seg?

 

Slik medisin vil jeg prøve også

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...