Jump to content

min første grunnstøting


kointa

Recommended Posts

Jeg går forbi ei fyrlykt i en trang led på vei hjem til båsen. Båten står akkurat på fyrlykten når jeg sjekker plotteren. Har tatt med meterbånd og målt og det ble 49,20 m. Derfor ca 50 m unøyaktig ....enkelte ganger.

 

Andre ganger viser plotteren nøyaktig posisjon. Hva tror du det kan komme av Mulligan?

Det var da ikke spesielt trangt?
Link to post

Jeg er helt inneforstått med at min posisjon kan vises feil på GPS, i sjeldne tilfeller har det vært veldig feil.
Men alternativet, at jeg skal fastslå min posisjon i forhold til øyer/holmer/staker eller hva det skal være, basert på kart og "øyemål" er ikke spesielt nøyaktig det heller vil jeg påstå.

Og i tillegg så svikter jo hele grunnlaget for posisjonsberegningen da hvis det blir mørkt/tåke eller hva som helst som begrenser sikten.
 

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post

Jeg er helt inneforstått med at min posisjon kan vises feil på GPS, i sjeldne tilfeller har det vært veldig feil.

 

GPS er et fantastisk hjelpemiddel så kenge en er klaf over begrensningene, slik som du er.

Det viktige er at en sjekker om virkeligheten stemmer med kartet (eller motsatt).

 

Er misvisning på plotter i pensum på båtførerprøven?

Link to post

Nå begynner diskusjonen å drive vekk fra tittel på tråden, men

Det er sikker mange som har gått på grunn på grunn av GPS og det på grunn av at de missforstår "nøyaktighen" på GPS.

 

GPS finner kun frem til posisjonen (koordinater) din der GPS antennen er. Har man en båt på 12 meter og antennen er montert på hekken vil baugen alltid være 12m "feil".  Posisjonen som GPSen gir er for de aller fleste totalt ubrukelig informasjon (f.eks. 59  10  23 N  010 23 58E). Det er først når de overføres til et kart at det gir noe nytte. Men da må også kartet og alle sjømerker etc. være lagt inn med koordinater som sammstemmer med de koordinatene GPS mottakeren gir. (f. eks. WGS 84).

 

Det oppgis at GPS signalene i dag har en "nøyaktighet" på rundt 8 m i 95% av tiden, dette er signalene i luften og forutsetter at mottakeren oppfyller en viss standard.

 

Man må derfor ikke bli forbauset om man opplever at GPS har en "feil" på 50m,  det kan godt være at man er i de 5% av tiden der posisjonen har unøyaktighet lang over 8 m eller at referanse punktet (f.eks. staken) er plasert "feil" i kartet.

Som det har vært nevnt flere ganger, GPS er sansynligvis det beste hjelpemiddelet vi har til navigasjon i fritidsbåter, men heller ikke mer en det.

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg tror at hovedårsaken til "plotterassistert" grunnstøting er at man ikke følger med i kartet, og at feilvisning på GPSen kun forklarer noen få tilfeller. I hvertfall om man har en moderne plotter. Uansett, man må følge med hvor man ferdes...

 

Jeg har mest tro på at plotterassistert grunnstøting skyldes at man ikke følger med på virkeligheten/omgivelsene. Og det fordi enkelte ikke har metoder for å kunne navigere "manuelt" og rett og slett er hjelpesløs om plotteren viser feil. 

 

Klart, om man går i mørket eller i tåka så har man ikke så mye mer å stole på utover plotter, men kanskje bestikk basert på dybdemåler, kompasskurs, evt lykter. Akkurat da burde det kanskje være ekstra viktig å "kjøre dobbelt", plotter og enkelt bestikk?.

 

Men om det er vanlig dagtid og man forøvrig har visuelle muligheter så tror jeg mange ville få en gryende mistanke om at plotteren viser feil hvis den viste feks 50 meter feil i et farvann med grunner osv. Har man kun nintendoerfaring og kunnskap så vil det gå galt om plotteren viser galt. 

 

Høy fart er selvsagt en tilleggsfaktor. Selv med en båt som går max 7-8 knop på full guffe for motor (og seil forsåvidt..) så hender det at jeg setter ned farten for å orientere meg når jeg blir i tvil. Om man går 20+ vil jeg tenke man fort blir mer plotteravhengig, eller evt er knallgod og rask til å orientere seg utover plotteren.

------

 

Aner ikke hvordan båtførerprøven er lagt opp i dag men jeg tror det kunne vært riktig å tenke gjennom hvilken navigasjonsmetoder man kan bruke for å supplere det å "kjøre nintendo", uten å nødvendigvis ta i bruk papirkart. 

 

Det er jo fullt mulig å legge merke til overettmerker, bruke kompasskurs, ta tiden på strekk før kursendring, legge merke til dybdekoter og bruke dybdemåleren ved krysspeiling osv selv om man bruker en plotter. 

 

Og autoroute er i mine øyne den siste spikeren i kista ifht å ha noen som helst metode utover å kjøre nintendo. Legger man opp en rute selv så tenker man gjennom valgene på forhånd. Hvor bør en ha god margin mot land, grunner, hva er typisk vær/vind/bølgesituasjon og hvordan er det mest hensiktsmessig å gå? Hvis jeg velger rute x så har jeg mulighet til å smette i le hvis været/bølgene er for ille, velger jeg rute x så blir det vanskeligere å ombestemme seg. osv.

 

Hvis man bruker autoroute uten å tenke videre gjennom hvor man går og kjører nintendo etter streken så har man i mine øyne økt sjansen for "trøbbel" vesentlig.  

Link to post

Takk for et meget bra innlegg Pinkvin! De første årene mine med båt hadde jeg kun papirkart, kompass og mine to øyne (pluss selvfølgelig parallellforskyver og vinkelhaker). Da gikk jeg fra odde til odde, stake til stake, fyr til fyr osv. og når jeg var usikker slakket jeg ned fra mine 7 knop og sjekket kart og omgivelser ekstra til jeg var sikker på hvor jeg var. De siste 25 årene ser jeg stort sett på kartplotteren fremfor å bruke papirkartet. Men fremdeles er den visuelle observasjonen like viktig. Og hurra! Nå har jeg også en cursor på plotteren som viser hvor jeg er (med en liten feilvisning). Så, bruk de nye hjelpemidlene, men glem ikke å se ut vinduet i båten.

 

Og ja, jeg har også vært nedpå. Det smalt godt ut fra Strømstad et sted der jeg ikke var oppmerksom nok. Men det gikk bra, kun litt mindre bunnstoff midt under kjølen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

 Så, bruk de nye hjelpemidlene, men glem ikke å se ut vinduet i båten.

 

 

 

Men så er det det Lars, de som "kjører Nintendo" etter autoroute kikker ut vinduet uten mål og mening, kun for å nyte utsikten ;-) 

 

Og noen har en slags "autosjekk" gående kontinuerlig når de orienterer seg. 

---

 

Egentlig, om man tenker seg om, man kan ofte se hvem som gjør hva. Ser ofte båtførere som snur seg litt mer rundt enn bare for å se på utsikten, mot et punkt, snur seg og ser en annet punkt, for å så sjekke plotteren. De krysspeiler for å dobbelsjekke mer eller mindre av seg selv uten å tenke videre over det. Noen kikker kanskje også på dybdemåleren for å ytterligere bekrefte at de er på rett plass. Og noen tar kanskje en kikk på kompasset for å se om det stemmer ifht hva plotteren viser. 

 

Det syns ofte hva man driver med. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Å sjekke dybdemåleren er et ofte glemt svært godt hjelpemiddel i navigasjon som du sier Pinkvin, og ikke kun på de aller grunneste områdene. Bruk dette undervannskartet, det kan si deg mye hvor du er

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har opplevd å være passasjer og sett med egne øyne at skipperen får stopp i kartmaskinen, blir så veldig opptatt med å få denne i gang igjen og ser ikke ut av vinduet, men fortsetter i samme fart 20 kt+ , hadde det vært ute på åpent hav så kan jo det gå greit, men dette var inne i en fjordarm med både holmer og skjær og annen trafikk, der har du PlayStation generasjonen i båt, og som attpå blir fornærmet når jeg så i fra, nei kjør etter papirkart og hold utkikk og bruk plotter som et hjelpemiddel .

Link to post

Gammelt ræl er gammelt ræl. Men gammelt utstyr kan også være av svært god kvalitet. Ny plotter har ikke nødvendigvis noe med mote å gjøre. Elektronikken går stadig fremover.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har faktisk aldri sett at båten er vist oppe på land, hverken med min forrige lotter eller min nå nokså mange år gammel Interphase plotter. Men jeg har selvfølgelig god utvendig antenne for GPS. Men, uansett, det er øynene jeg stoler på. Men plotteren har faktisk gått i svart et par ganger. Men iom. at jeg hele tiden har fulgt med hvor jeg har vært, har dt ikke vært noe problem med backup på papir og laptop med kart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er få som har like mye kunnskap som deg når det gjelder vedlikehold av tilårskommet utstyr, Lars. Så har du også oppdatert innholdet i Sagaen ganske bra oppetter årene. Du har garantert gitt mere for utstyr og oppgraderinger enn hva du engang ga for go-båten. DET er hva som gjør dette til verdens beste hobby. Utfordringer og visdom.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...