bellen Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Staken mangler på gule sider ser jeg nå, men skjæren er vel merket som 2,5 meter og ikke skvulpeskjær? Kva er da kryssene som er avmerket i kartene? Og kva er skvulpeskjær? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Jeg bruker ikke selv Navionics og er derfor ikke heltkjent med hvilke symboler de bruker, men det kan jo se ut som om de bruker sitt symbol for skvulpeskjær sammen med dybdeangivelsen 2,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Tegnforklaringer: http://www.kystatlas.no/KystAtlas/Products/images/Tegnforklaring.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Tegnforklaringer: http://www.kystatlas.no/KystAtlas/Products/images/Tegnforklaring.pdf Så det ligger sykehus nord for staken i følge Navionics ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 (redigert) Tegnforklaringer: http://www.kystatlas.no/KystAtlas/Products/images/Tegnforklaring.pdf Jo det er greit, men det virker som Navionics bruker tegnet for vanlig grunne med rødt rundt som tegn for skvulpeskjær. Eller tar jeg feil? Redigert 18.Februar.2017 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Jeg gikk syd for Koster..nordover, idet en rask 20 fots båt kom opp på siden og spør... er dette veien til Norge... man kan gjerne skylde på dårlig merking og ufullstendige kart...det er det som er hovedproblemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 I denne tid med "Alternate facts" og "fake news". Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Kva er da kryssene som er avmerket i kartene? Og kva er skvulpeskjær? He he bellen, skulpeskjær = skvalpeskjær. Lokal dialekt? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Alle kartene viser i grunnen det samme (bortsett fra gulesider som mangler den nye staken), men med ulik detaljgrad og ulik symbolbruk. Det er viktige er at en blir kjent med det kartet en bruker. Selv liker jeg best hovedkart/papirkart, men det har nok mest med at det er det jeg kjenner best. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 I denne tid med "Alternate facts" og "fake news". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Alle kartene viser i grunnen det samme (bortsett fra gulesider som mangler den nye staken), men med ulik detaljgrad og ulik symbolbruk. Det er viktige er at en blir kjent med det kartet en bruker. Selv liker jeg best hovedkart/papirkart, men det har nok mest med at det er det jeg kjenner best. Forsåvidt enig, men om utsnittene er noenlunde like så ser det ut som det er all verdens plass og "rett frem" seilas på gulesider appen. Men Navionics kløner det til med sine skvulpeskjærmarkeringer, som kanskje er deres merke for "loddskudd" på 2.5 meterne, men som gjør at det ser trangere ut enn det er. Syns Norgeskartet har en grei balanse, alle detaljer med uten å være rotete. Jeg liker hovedkartet best da det ligner mye på papirkart, lett å lese siden jeg brukte papirkart en gang i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Jeg har ikke papirkart ombord, sikkert pga jeg har hatt planende båt , og da kjører du fort ut av kartet. Da er det lettere med plotter. Går for papirløst i den nye saktegående båten også. Mindre tenking. Har ikke lest papirkart siden båtførerprøven i 88. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Kenneth82 Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Jeg har ikke papirkart ombord, sikkert pga jeg har hatt planende båt , og da kjører du fort ut av kartet. Da er det lettere med plotter. Går for papirløst i den nye saktegående båten også. Mindre tenking. Har ikke lest papirkart siden båtførerprøven i 88. Var det ikke en artikkel om at noen forsikringsselskap ga avkortning dersom du grunnstøtte og ikke hadde papirkart ombord? Hva om elektronikken feiler for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Man ser fort om plotter en feiler, enten henger bildet seg , eller så er det svart. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
bellen Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Man ser fort om plotter en feiler, enten henger bildet seg , eller så er det svart. Tja.. Du har ikkje vært ute for en feilvisning på 20+ meter? Dette skjer nok veldig mye hyppigere enn at den låser seg eller blir svart. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Store rederier har gått over til "papirløs" seilas for flere år siden. Det samme har den tradisjonsbundne KNM også nylig gjort. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Var det ikke en artikkel om at noen forsikringsselskap ga avkortning dersom du grunnstøtte og ikke hadde papirkart ombord? Hva om elektronikken feiler for eksempel? Tullprat, ingen avkortning for slikt.. Hva om kompasset feiler ?? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Tullprat, ingen avkortning for slikt.. Hva om kompasset feiler ?? Jeg har alltid trodd at man får avkorting hvis man opptrer særlig uaksomt. Stor fart i mørket, ikke kart ombord , beruset...osv Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Store rederier har gått over til "papirløs" seilas for flere år siden. Det samme har den tradisjonsbundne KNM også nylig gjort. SailorBoy Ja, såkalt Ecdis. Dette systemet kan ikkje sammenlignes med en liten Lowrance eller Garmin som du har i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 bellen Jeg kan dessverre ikke huske at du var ombord i min båt... SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Sailorboy.. Så du har Ecdis ombord i din fritidsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg har alltid trodd at man får avkorting hvis man opptrer særlig uaksomt. Stor fart i mørket, ikke kart ombord , beruset...osv Spurte codan om dette. Det var ingen spesifikke krav. Men kjørte du nye plasser uten noen form for kart og smalt på så var det logisk. Papirkart var overhodet ikke krav. Spurte ka skjer om eg smeller i ved like teistholmen der eg bor (der som kartene over viser) og har glemt nettbrettet som eg hovedsaklig bruker. Det var områder der eg gjerne kjørte ofte spurte han. Ja sa eg, sa ville eg neppe få avkortning for da er eg kjent og det vil ikke regnes som særlig uaktsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg har alltid trodd at man får avkorting hvis man opptrer særlig uaksomt. Stor fart i mørket, ikke kart ombord , beruset...osv Tro gjør de i kirken.. Kartplotter er vel bedre en papirkart for de fleste vil jeg tro, holder i massevis... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg fant denne som handler litt om å føre bår uten kart http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/jus-avkortning-i-forsikringsoppgj%C3%B8ret-etter-grunnst%C3%B8ting-mm-0 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg fant denne som handler litt om å føre bår uten kart http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/jus-avkortning-i-forsikringsoppgj%C3%B8ret-etter-grunnst%C3%B8ting-mm-0 Uten kartplotter bør en ha papirkart, det er åpenbart for de fleste, men tydeligvis ikke alle... Men en kartplotter er langt bedre en et papirkart og kompass, for de fleste som ferdes i fritids båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.