Jump to content

min første grunnstøting

kointa

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Alle kartene viser i grunnen det samme (bortsett fra gulesider som mangler den nye staken), men med ulik detaljgrad og ulik symbolbruk.

Det er viktige er at en blir kjent med det kartet en bruker.

Selv liker jeg best hovedkart/papirkart, men det har nok mest med at det er det jeg kjenner best.

Forsåvidt enig, men om utsnittene er noenlunde like så ser det ut som det er all verdens plass og "rett frem" seilas på gulesider appen.

Men Navionics kløner det til med sine skvulpeskjærmarkeringer, som kanskje er deres merke for "loddskudd" på 2.5 meterne, men som gjør at det ser trangere ut enn det er.  

Syns Norgeskartet har en grei balanse, alle detaljer med uten å være rotete. Jeg liker hovedkartet best da det ligner mye på papirkart, lett å lese siden jeg brukte papirkart en gang i verden. 

Jeg har ikke papirkart ombord, sikkert pga jeg har hatt planende båt , og da kjører du fort ut av kartet. Da er det lettere med plotter. Går for papirløst i den nye saktegående båten også. Mindre tenking. Har ikke lest papirkart siden båtførerprøven i 88.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Jeg har ikke papirkart ombord, sikkert pga jeg har hatt planende båt , og da kjører du fort ut av kartet. Da er det lettere med plotter. Går for papirløst i den nye saktegående båten også. Mindre tenking. Har ikke lest papirkart siden båtførerprøven i 88.

Var det ikke en artikkel om at noen forsikringsselskap ga avkortning dersom du grunnstøtte og ikke hadde papirkart ombord? Hva om elektronikken feiler for eksempel?

Jeg har alltid trodd at man får avkorting hvis man opptrer særlig uaksomt. Stor fart i mørket, ikke kart ombord , beruset...osv

Spurte codan om dette. Det var ingen spesifikke krav. Men kjørte du nye plasser uten noen form for kart og smalt på så var det logisk. Papirkart var overhodet ikke krav.

Spurte ka skjer om eg smeller i ved like teistholmen der eg bor (der som kartene over viser) og har glemt nettbrettet som eg hovedsaklig bruker.

Det var områder der eg gjerne kjørte ofte spurte han. Ja sa eg, sa ville eg neppe få avkortning for da er eg kjent og det vil ikke regnes som særlig uaktsomt.

Uten kartplotter bør en ha papirkart, det er åpenbart for de fleste, men tydeligvis ikke alle...

Men en kartplotter er langt bedre en et papirkart  og kompass, for de fleste som ferdes i fritids båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...