Uglesett Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 (redigert) Avansert navigering http://www.bonord.no/advarer-mot-cowboy-navigering-paa-sjoeen.5057056-169694.html Les første setning sakte http://merkskjaeret.no/topp-teknologi-manglende-navigeringskunnskap/ Redigert 21.Februar.2017 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Kan ikke bytte ut alt elektronisk utstyr i båten hver 5. år Lars H! Det får utstyrfreakene holde på med. Vel, jeg monterte min første kartplotter for 20 år siden, og nummer 2, den jeg har nå, monterte jeg for 12 år siden, da var det greit å gå fra svart/hvit til fargeskjerm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 GPS finner kun frem til posisjonen (koordinater) din der GPS antennen er. Har man en båt på 12 meter og antennen er montert på hekken vil baugen alltid være 12m "feil". Du må legge inn offset'ene dine. Jeg har "båtnull" ved masta. Siden jeg ikke har kompass i systemet, fungerer det kun når båten beveger seg. De som driver med dette på heltid har et kjørnerslag eller et meiselkryss i dekk som alt av sensorer refereres til. Men da må også kartet og alle sjømerker etc. være lagt inn med koordinater som sammstemmer med de koordinatene GPS mottakeren gir. (f. eks. WGS 84). Flisespikkvarsel: WGS84 er ikke et koordinatsystem. Det er et datum. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Du har garantert gitt mere for utstyr og oppgraderinger enn hva du engang ga for go-båten. DET er hva som gjør dette til verdens beste hobby. Utfordringer og visdom. Helt sikkert, jeg ga 230.000 for båten i 1987 og har sikkert investert for det dobbelte. Det siste er en baugpropell som kom på over 40.000 med arbeid. Den skal jeg snart koble opp slik at den er klar før sjøsetting om en måneds tid. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Uglesett, da har du selvfølgelig nyeste papirkart og deviasjonstabell i orden? Det har ikke jeg, så jeg går nok straks på grunn igjen. Har hele serien med båtsportkart fra Trondheim til Arendal i papir. Ja nei, det er vel best jeg holder meg på land til papirkartene er fornyet, på tross av kartplotter, iPad og iPhone. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Ja, den er kjekk å ha når det blåser, så vil tro du bli glad i den underveis. Grei til litt korrigering. 1 mnd igjen her også, om det ikke kommer en halvmeter snø til da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.