Jump to content

Hvorfor ha AIS-senderen på i hjemmehavn i ukedagene utenom ferien?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg kikket litt innom Marinetraffic nå i dag på en onsdag. På bildet under, filtrerte jeg ut alt utenom fritidsbåter. Her er det kun to båter som er underveis. Men hvorfor i all verden driver alle de andre å sender ut sin posisjon? AIS er jo et hjelpemiddel for sikker navigering og ikke noe annet. Nå har jeg ikke gått inn på hver enkel båt og sjekket om de har transponder eller mAIS, men like vel? Når jeg er på ferie har jeg transponderen på hele tiden slik at "pårørende" kan se hvor jeg er, men nå midt i uken i september? Det må jo kun gi en ypperlig anledning til kriminelle om at her ligger det en båt med mye elektronikk som kan raides?

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min AIS har jeg satt opp slik at den går på når strømmen kommer (sier ikke hvilken kurs eller hvor den er montert ;-)).

Tanken er at den er aktiv når jeg er i båten og tilfelle noen (gud forby) skulle rappet den så jeg lett kunne sett hvor den var. Lar den sende til vi forlater båten så sant ikke jeg lar strømmen være på av en eller annen grunn.

Ser det ikke som noe problem at flere og flere båter sender AIS da jeg ennå har tilgode og oppleve at plotterbildet blir forstyrret av for mange mål. De fleste kjører jo ikke med en skala som dekker halve østlandet på skjermen.

Ang faren for innbrudd vil jeg nesten tro det vil virke omvendt da hvertfall jeg ville tenkt at det var en større sannsynlighet for at det var folk ombord eller at de ikke er langt unna.

Mvh. SAP

Tjuvpakk finner vel båthavnene uansett, og flere steder opphører nattevaktene fra oktober. Jeg anser at "døde" og folketomme havner med båter i opplag gir større risiko for innbrudd enn en AIS som tikker og går.

Har selv litt glede av å se "der er hjemmehavn til xxx fra BP" når jeg er rundt i fjorden, men jeg slår nesten alltid av selv, når båten forlates. Sånn sett er også det en invitt til ellers ubudne gjester. :/

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Bruker mAIS mest for morro for at de hjemme og kjendtfolk kan følge med. Men den er på kun når båten er i bevegelse.

litt enig med Lars. men noe stort problem er det vel ikke. Dem som stjeler båter stjeler den vel uansett og det er ve en smal sak å kutte ledningene til en AIS

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...