Blaamyra Startet 24.September.2014 Link til dette innlegget Startet 24.September.2014 Hei båtfolk, Jeg har inntrykk av at det er et relativt stort (mer enn 10) antall D4 som har problemer med lekasje mellom kjølekappe og exhaustkanal på exhaustmanifold. Resultatet kan arte seg på mange forskjellige måter. Hos meg hives kjølevæske ut fra ekspansjonstanken ved høy belastning. Ved høyt eksostrykk blir overtrykket i kjølesystemet så stort at kjølevæsken blåses ut av påfyllingen. I tillegg får jeg lekkasje av kjølevæske inn i exhaust kanalen ved overgang fra høy til minimum belastning. Det som er værst tenkelig utfall er at kjølevæske renner inn på stempeltoppen ved stopp. Dersom væskemengden blir stor nok, kan dette gi katastrofale følger ved neste oppstart. Begge mine manifolder er nå byttet. Den første ved ca. 550 timer og den andre nå ved 850 timer. Maskinen mine er D4 225 fra 2006. Er det andre som har de samme erfaringene som meg? Er det noen som vet om det er gjort noe modifiseringer på nyere manifolder eller må vi regne med bytte etter 5-800 timer? Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
DieselDahl Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Har du sett hvor det lekker? Er det i pakningene mellom topplokk og manifold eller er det sprekk? Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Har ikke fått en endelig konklusjon ennå, men det blir sagt at det ofte forekommer kavitasjonsskader mellom port 5 og 6, dvs. ved utløpet fra sylinder 3 i kjølekanalen. Skal prøve å få en konklusjon når jeg får tilbake båten. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Sturle Grønbeck Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Hei, Har en D4-225-AB fra 2007 som har gått litt over 400t. Kun hatt den i sommer, men er mye i kjelleren for å sjekke for alt av lekasjer (har jo blitt noe paranoid etter lesing her ). Uansett sikkert ikke dumt å sette seg godt inn i hvoran maskina funker og kjenne evt svakheter. Det er jo mange som har mye erfaring og gode tips her . Det eneste jeg har lagt merke til er en minimal lekasje fra navet på servopumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) hei, har samme symtomer på min D4 225, min kaster ikke ut kjølevæsken, men det er eksos I ekspansjonstanken, og kjølevæsken er heilt sort. snakket med mekanikker I dag som sier at det 90 % sansynlig at det er kavitasjonskader på manifold. min har gått 1450timer. kjøpte båten for 2 mnd siden. arg Redigert 30.September.2014 av Hølje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Hvordan blir det kavitasjonsskader på manifolden? Er kjølevæske byttet ihht boka på motorene? Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Hvordan blir det kavitasjonsskader på manifolden? Er kjølevæske byttet ihht boka på motorene? Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) det er det eg tviler på , selger sier I dag at det ble kjøpt på Biltema, men der har dei ikkje hatt grønn glycol før nå. finner ingen papirer på at det er byttet frostvæske. Men eg skal snakke med mekanikker I morra. så får vi se. Redigert 30.September.2014 av Hølje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Det er registrert tæreskader på manifolder pga manglende bytte av kjølevæske hvert andre år. Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Det er registrert tæreskader på manifolder pga manglende bytte av kjølevæske hvert andre år. Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) OK, hvor kan eg finne ut mer om det? Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 I følge merkeverksted i en stor by på Vestlandet , så hadde dei ikke hørt om dette før. Dei hadde en teori om at det var et belegg i motoren på kjøle siden som hadde løyst seg opp. Så det var bare å rense systemet å fylle på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hei. Jeg fikk vite at det var kavitasjon det dreide seg om. Og det opptrer vist på samme sted på de manifoldene de har delt opp for å sjekke. Som tidligere nevnt, mellom port 5 og 6. Dette kan komme av feilt eller ugunstig strømningsmønster. Jeg vil vite mer i neste uke. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Blaamyra Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Hei, jeg har nå fått tilbakemelding vedrørende manifolden. Etter trykktesting er det påvist hull mellom kjølekappe og eksaust kanal. Dette hullet er så lite at det ikke kan sees. Det mangler ikke materiale på eksos siden i manifolden så de antok at det var samme feil som de har sett tidligere med kavitasjonsskader i kjølekappen. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Høres rart ut. Men feil kjølevæske kan gi korrosjonsskader. Disse kan vise seg som pitting corrosion, starten av en slik pitting er kun som et knappenålstikk. Sitér dette innlegget Link to post
Blaamyra Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Det er mulig at tidligere eier har benyttet feil kjølevæske, men etter at jeg overtok for 3 år siden har det kun vært service på autorisert Volvo verksted. Sitér dette innlegget Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig! Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Ikke heng deg for mye opp i det jeg skrev. Det er slik at det er mang forhold som kan ligne på hverandre. Og noen ganger går de også over i hverandre. Uten å skjele til dette, så har jeg blant annet vært borte i implosjonsskader i motorer. Ikke direkte kavitasjon som følge av hurtige strømninger. Men at materialet har vært for tynt og pulsert slik at gassbobler har implodert på metalloverflaten. Altså samme effekten, men litt annen årsakssammenheng. I disse tilfellene var det meget om å gjøre å benytte korrekt kjølevæske, og bytte etter angitte intervaller. Redd jeg kanskje sporer litt av en gang i blant. Redigert 19.Oktober.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.