Engers Startet 25.September.2014 Link til dette innlegget Startet 25.September.2014 Mulig jeg skal ligge i boblehavn i vinter. Om det skjer, bør jeg vel uansett ferskvannkjøre motorene og ha i frostvæske? Men er dette mulig å gjøre når båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Ja, steng kjølevannsintaket, koble fra slangen og sett den ned i en bøtte, fyll bøtta med vann og la den fortsette å fylles med vann når du kjører motor. Når du har fått kjørt i gjennom med ferskvann, stopp motor, fyll opp bøtta med riktig blanding med frostvæske og vann og kjør dette inn i motoren til bøtta er tom. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Skal du bruke motoren i vinter? Uansett er det ikke lett å få varm motor, for å vinterkonservere, når du ligger i havn. Dette må derfor tas relativt umiddelbart etter driftstid på sjøen. Om det er drevbåt, så er det vel ikke barebare å koble fra inntaksslangen. Impeller sitter vel etter sjøvannsfilteret, så du kan fylle ferskvann og deretter frostvæskeblanding rett i filteret. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Har en d6 med fast aksling. Her tar jeg bare av lokket på sjøvannsfilteret etter å ha stengt sjøvannsinntaket Trer hageslangen inn i slangen mot impellerpumpa. Starter motoren og åpner for vann gjennom hageslangen. Stopper motor og vann etter 10 minutter. Gjør klar ferdigbehandlet frostveske. Heller først litt ren frostveske i sjøvannsfilteret starter motor og fyller etter med utlandet frostveske. Stopper motoren når rett mengde er kommet inn. Prøver å etterfølge frostveske kontinuerlig for å unngå at impellerpumpa suger luft samtidig Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Det er motor med drev ja. Er usikker på om jeg har noe sjøvannsinntak som kan stenges Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Se om der ikke er en stenge ventil i forkant av sjøvannsfilteret ditt, stenger du den ventilen, er det bare å åpne sjøvannsfilteret, og fylle på ønskede remedier derfra.. Sørg for konstant tilgang på væske når motoren går, så ikke impeller går tørr.. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Har du drev så sitter vel impeller nede i drevet. Jeg skal gjøre det samme selv. Mitt drev går såpass høyt at jeg får satt på en slik sugekopp klemme over inntaket. Da blir det 10 minutter med ferskvann før en bøtte med frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Nå kjenner jeg kun VP D6 med DPHdrev, så under forutsetning at det er temmelig likt, så er det neppe noen stengekrane for sjøvann. Impeller sitter etter sjøvannsfilteret, og ikke o drevet på VP. Før du måtte finne på å koble løs slanger innvendig, så må du være helt sikker på at den er over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 (redigert) Jeg har VP D4 med DPH drev, setter en kon gummipropp ned i inntaket på sjøvannsfilteret, fyller filteret med ferskvann og starter motoren. Har stående klar et par bøtter med ferskvann og et par bøtter med frostvæskemiks som jeg fyller på i den rekkefølgen. Enklest å være to om jobben da motoren ikke bør gå mange sekunder uten skikkelig påfyll. Ganske mye sprut og søl med denne metoden, blir nok en liten tørkejobb i etterkant. Pass på å ha en god stamp under drevet, frostvæske er noe herk på dørken i naustet eller på bakken i havna. Denne jobben kan gjøres på vannet da sjøvannsfilteret skal være over vannlinjen, men glykol og lignende stoffer skal IKKE i naturen, her må man ikke holde på lengre enn absolutt nødvendig. PS: et drev som ikke inspiseres og vedlikeholdes etter en sesong varer ikke mange årene før reperasjonene blir kostbare, anbefaler å ta båten på land for å gjøre vinterklargjøringen skikkelig og få båten i bås uten å bruke egen motor. Redigert 27.September.2014 av Kyrholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.