Jump to content

Hvor kjøpe vannpumpe til Bedford 330 6-syl.? Overhale?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har fått en utfordring her. Ser ut til at vannpumpen har tatt kvelden. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne, eller om det går ann å overhale den? Ikke finner jeg helt ut hvordan denne er festet til blokka heller. Så om det er noen her som har skiftet en slik tidligere, så mottas råd med ett stort takk.

pjokker heller. Vi som skulle ut på sjøen i helga. .

Mvh

Roger

Hei folkens. Ser på andre muligheter da vannpumpa på min gamle Bedford har tatt kvelden.

Dette er en rekke 6 med 100hk. Jeg ser på muligheten for å kunne bygge om noe og da til el. Men jeg har ikke snøring på hvor mange liter i min en sirkulasjonspumpe på ferskvannsiden tar unna. Noen som vet? Vet at det også blir regulert av turtallet. Jeg har sett på følgende:

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/sirkulasjonspumper/sirkulasjonspumpe-436044/

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/sirkulasjonspumper/sirkulasjonspumpe-452290/

Helt idiotisk å tenke i disse baner, eller kan det være en mulighet?

Mvh

Roger

Enig med index her, og "ny" vannpumpe burde være mulig å finne

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takk for gode tips. index, ja disse er 220v. Men det er i grunnen ikke det store problemet. Men er helt enig med deg når det gjelder dette med at de kan svikte. Det er det største minuset.

Sydvesten, utfordringen er at Bedford lager 5 forskjellige vannpumper fra 1968 - 1978 Det er kun små forskjeller. Det er dårlig med serienr på pumpene også. Så å kjøpe fra Ebay, blir ett sjansespill.

Mvh

Roger

Martec har passende pumper. http://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/cirkulationspumpar/

Du må da erstatte den originale vannpumpa med en flens med påmontert slangesokkel. I tillegg får du kanskje en utfordring med reimdrifta til dynamo.

Hva kapasitet pumpa må ha kan jeg kanskje finne ut om jeg får litt tid på meg.

Når det gjelder oiginalpumpe får du demontere denne, måle opp og lage en skisse med vitale mål samt mange bilder. Dette for bedre å kunne kommunisere med eBay-selger.

Som du ser så koster el.pumper med stor kapasitet en del penger. Kan derfor være lurt å bruke litt energi på å finne den rette på eBay.

Intet er umulig, det tar bare en masse tid.

Redigert av TMe (see edit history)

Nå er det vel Johnsonpumper martec benytter på sine varmevekslere. Johnson selges også hos maritim, men finner bare den minste. Denne er lik den på 15 liter pr. min. hos martec, men prisen er langt hyggeligere hos maritim.http://www.maritim.no/vvs/pumper/sirkulasjonspumpe

Om det er nok med den minste på din motor aner jeg ikke, men synes det er godt trykk i ei slik i forhold til orginal mekanisk pumpe. Litt vanskelig å sammenligne da det er mye større diameter på inn og utgang på original mekanisk pumpe. Jeg opplevde den i hvert fall som driftssikker så lenge det er orden på el-anlegget. Hadde den på en martec varmeveksler.

"Alt" som er montert lar seg demontere.. noe er enklere enn annet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg kan få kjøpt overhalingskid på nettet ser jeg. Men jeg vet ikke om det er til denne pumpa heller ikke. Det er visst laget 5 forskjellige vannpumper til disse motorene. Fra 1966 - 1976.

Jeg tror det er dette settet, men er ikke sikker. http://www.ebay.com/itm/NOS-QUINTON-HAZELL-BEDFORD-C-D-E-J-TK-CU-WATER-PUMP-REPAIR-KIT-QW563-7174919-/251635107559?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a969f06e7

bilde

bilde

Redigert av Ingar (see edit history)

Fig.9 viser at man trenger et verktøy for å trekke av rotor pos.18.

Øyner meg at rotoren da har noen oppgjenga huller for feste av verktøyet.

Sånn i utgangspunktet burde et slikt verktøy enkelt kunne lages av en bit

15mm stålplate. Gjengene i rotoren er trolig UNC, men ikke nødvendigvis.

Skiva med to tapper er nok mer for på presse rotoren passende langt inn på akselen ved montering. Den kan man trolig klare seg uten om man tar et mål før demontering.

Tilgang til presse er nødvendig.

Hvis du har fått pumpa av motoren så ta den med til et verksted. Tenker de sikkert kan oppdrive ei tilsvarende pumpe eller fikse den du har. Ta med reimhjulet også i tilfelle de finner en komplett pumpe. Tror det blir både enklere,bedre og rimeligere enn den elektriske du tenker på. Slike som driver med veteranbiler har ofte gode kontakter.

Jeg leverte inn min sjøvannspumpe og fikk byttet lager og tetningsringer i den. Kom på 900,-.

Redigert av hegra (see edit history)

God ide hegra og jeg har gjort det. Fikk en ca pris på 6.000kr Syntes det ble noe dyrt...

Jeg har funnet denne: http://kdtrading.no/bedford/bedford-330/ferskvannspumpe-bedford-220330

Den passer på festene. Men det er ikke huller til bakplata. Det er i og for seg ikke noe problem å borre opp og gjenge. Men den har bare 2 utganger til kjølevannet. Min har tre...Jeg kan ikke bare blende den som går opp til termostaten.

Fig.9 viser at man trenger et verktøy for å trekke av rotor pos.18.

Øyner meg at rotoren da har noen oppgjenga huller for feste av verktøyet.

Sånn i utgangspunktet burde et slikt verktøy enkelt kunne lages av en bit

15mm stålplate. Gjengene i rotoren er trolig UNC, men ikke nødvendigvis.

Skiva med to tapper er nok mer for på presse rotoren passende langt inn på akselen ved montering. Den kan man trolig klare seg uten om man tar et mål før demontering.

Tilgang til presse er nødvendig.

Jeg pratet med en kar som hadde prøvet seg på dette. Han hadde laget seg noe verktøy. Varmet og presset med det resultatet at han hadde ødelagt hele sylamitten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...