Sydvesten Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 (redigert) Impelleren ser ut til å være presset på, og da trenger man en avdrager.. er det skruehull i impelleren, så kan man lage til noe.. Biltema har mye som kan brukes her.. Resten ser ut til å være greit å demontere Redigert 28.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger og Olina Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Nei, det er ikke noe hull der Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Bildene viser at pumpa er forskjellig fra den som er beskrevet i manualen. Det er mange i UK som leverer deler til Bedford. Kanskje du skulle komme i kontakt med noen der å få hjelp til å identifisere pumpa. Bilder, målsatt skisse er godt hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Ta en titt på hjemmesiden til dette foretaket. Meget hyggelige folk å ha med å gjøre: http://www.lancingmarine.com/ Mange av disse stussene, slik som impeller, drift for remskive, sitter så godt at man må bruke hydraulisk verktøy for å få det fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Har endelig fått tak i en ny vannpumpe til min gamle sliter. Men, på den gamle pumpa så er det ett lokk. Denne passer ikke på den nye pumpa. Noen som vet hvorfor dette lokket er på og om jeg kan bruke den nye pumpa uten dette lokket. Legger ved noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Har du et bilde av blokka ? Anleggsflaten for pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 lokket er på for å lage ett tett system, lukket. Du har ikke dele fra motor som driver pumpa, det gjør reimene. Hvis ikke blokken er helt plan hvor du skal skru på nye pumpen vil denne lekke som bare det. Du må da få laget ett lokk som passer evt. Bildene ser slik ut for meg Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Må nok ha bilde av anleggsflata på motoren for å kunne komme med et utsagn. Å lage den manglende plata er overkommelig med enkelt verktøy som baufil, drill og et par gode filer. Litt jobb, men ingen high tech. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Etter å ha studert blokk osv, så ser jeg nå at den nye pumpa ikke vil passe om jeg skal ha på dette lokket. I blokka, så er det tilsvarende stort hull som det er på dette lokket. Men jeg forstår ikke poenget med lokket annet at det er for å bygge ut pumpa? At de satt på dette for å tilpasse. En annen ting er reimhjulet på den nye pumpa. Det er beregenet for A reimer. Altså en mye smalere reim. Jeg er frista til å prøve med en smalere reim, men er vel redd for at da vil jeg ikke få den ladingen osv jeg trenger aaaaargh... At dette skulle bli så vanskelig :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Er det ikke pumpe til en saltvannskjølt du har fått da? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Kunne uansett vært bra med et bilde av anleggsflata på motorblokka. Monteres smal reim i bredt spor så vil den bunne og slure. En utfordring der også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Jeg kjøpte sirkulasjonspumpe til en 330-motor for mange år siden og den kom med plate og passet rett på. Er du sikker på at du har fått riktig pumpe? Motoren din heter vel B5 om jeg ikke tar feil. En mulighet er jo også å presse ut akslingen fra eksisterende pumpe og sette inn ny simmering og nye lagre. Det sitter en litt spesiell tetning i den pumpa men jeg tror den fint kan erstattes med en standard simmering. Redigert 1.Oktober.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Det er visst 3 eller 5 forskjellige pumper til disse motorene. Den jeg fikk, passet på festene. Men der stoppet det. Jeg har sendt pumpa til ett verksted nå. De skulle gjøre ett forsøk. Så får vi se da... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 http://www.gheier.no/Kataloger/AndreKataloger/Remmer%20teknisk%20m%20front.pdf Her er en link som forteller deg en god del om kileremmer. Dersom den nye pumpa ikke kan brukes har du da noen muligheter for retur og pengene tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 171 timer på timetelleren, så gikk vannpumpa til nisseland. (satt i timeteller i mai da) Dette er snart 4 uker siden. Jeg trodde virkelig ikke det skulle bli så vanskelig å få tak i en ny eller brukt pumpe. Først fikk jeg en fra Bergen. Den passet ikke. Sendte mail i hytt og gevær i inn og utland uten å bli så mye klokere... Mange svarte ikke en gang og de som svarte, ville ikke sende til Norge (fra Ebay) Så leverte jeg inn den gamle pumpa til overhaling. Lager ble skiftet, men tetningene var ikke å oppdrive. (mekanisk tettning) Men de gjorde nå ett forsøk. Fikk tilbake pumpa, monterte den og helte på 8 liter frostveske. Startet opp og den lakk som en sil. Så det var de pengene i dass. De som skiftet lager osv, gjorde en god innsats og som de sa, så ville de ikke garantere i og med de ikke fikk tak i denne tettningen. Nå sitter jeg å venter på en brukt pumpe som jeg kjøpt i England for 14 dager siden... Ikke er jeg sikker på om den passer, da Bedford 330 har visstnok 3 forskjellige typer. Men det er jo en mulighet. Båten skal opp i slutten av mnd og jeg har kløe så det holder. Jeg vurderte i noen øyblikk å kjøpe "ny" motor. Men konemor var ikke med på den leken... Fyttepokker hvor kjipt det er å ikke kunne komme seg ut på sjøen... Så, er det noen her som leser dette og som kan kjenne en eller annen kar som kan ha en slik pumpe, så setter jeg stor pris på det. Om den som kommer fra England ikke passer, så blir det vel å ta opp båten.... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Lar det seg ikke gjøre å bygge om til en anne type tetning da? Når først pumpa lar seg demontere må den da også kunne la seg tette! Prøv Halaas & Mohn i Kristiansund eller deromkring, de overhaler visstnok vannpumper. Det fikk i alle fall jeg beskjed om av en Ford forhandler da jeg lette etter pumpe til en gammel Ford. Men da fant vi heldigvis en ny som passet, så overhaling ble ikke aktuelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Et langskudd:Jeg vet at Isegran Maritime Senter i Fredrikstad tok ut en 330-motor fra en skøyte forrige vinter. Om de har den motoren liggende fortsatt vet jeg jo ikke men om de har så tror jeg mulighetene er store for at vannpumpa passer. Den har ihvertfall samme type påskrudd plate med spalte som vistes på bildet du postet tidligere. En annen mulighet er jo å sette på en 12 Volt sirkulasjonspumpe som du setter i serie med den defekte pumpen. Det vil kreve at du skaffer en ny reim som bare driver dynamoen og så du må selvsagt tette lekkasjen i den gamle pumpa med sikafleks eller lignende(den skal jo ikke lenger rotere). Redigert 8.Oktober.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Har du prøvd høggere her i Norge? Vet at noen driver mye med gamle lastebiler. Bl andre han her i Ørje. Jeg var selv hos han for noen år siden og fikk tak i noen gamle lastebilhjul til en opplagshenger. Han hadde utrolig mange forskjellige motorer og deler liggende på lager. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Om du tar kontakt med Otto Olsen (http://www.oo.no/), så skal du ikkje sjå vekk ifra at dei har mekanisk tetning som passer til din kjølevannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Et lokalt firma er jo Slettebøe i sørlandsparken. Gir du de folkene et skyvelær, så er det utrolig hva de kan finne i sortementet... Jeg ville tatt med pumpen dit Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Lar det seg ikke gjøre å bygge om til en anne type tetning da? Når først pumpa lar seg demontere må den da også kunne la seg tette! Prøv Halaas & Mohn i Kristiansund eller deromkring, de overhaler visstnok vannpumper. Det fikk i alle fall jeg beskjed om av en Ford forhandler da jeg lette etter pumpe til en gammel Ford. Men da fant vi heldigvis en ny som passet, så overhaling ble ikke aktuelt. Godt tips det Index. Jeg var hos ett firma her i Kristiansand som er spess på pumper. Problemet med denne pumpa var den mekaniske simringen med kull skive. De anntok om de skulle lage en slik, så var vi fort oppe i 10-15.000kr Så ja, det var mulig, men alt for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Et langskudd: Jeg vet at Isegran Maritime Senter i Fredrikstad tok ut en 330-motor fra en skøyte forrige vinter. Om de har den motoren liggende fortsatt vet jeg jo ikke men om de har så tror jeg mulighetene er store for at vannpumpa passer. Den har ihvertfall samme type påskrudd plate med spalte som vistes på bildet du postet tidligere. En annen mulighet er jo å sette på en 12 Volt sirkulasjonspumpe som du setter i serie med den defekte pumpen. Det vil kreve at du skaffer en ny reim som bare driver dynamoen og så du må selvsagt tette lekkasjen i den gamle pumpa med sikafleks eller lignende(den skal jo ikke lenger rotere). Har sett på muligheten. Har vært i kontakt med div leverandører. Ikke noe problem å skaffe. Men fryktelig dyrt... Måtte ha vunnet i Lotto først da. Skal ringe Maritim senter i morgen. Kan jo ha flaks Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Har du prøvd høggere her i Norge? Vet at noen driver mye med gamle lastebiler. Bl andre han her i Ørje. Jeg var selv hos han for noen år siden og fikk tak i noen gamle lastebilhjul til en opplagshenger. Han hadde utrolig mange forskjellige motorer og deler liggende på lager. Det har jeg gjort. Har funnet ett par som har. Men de passer ikke på min motor dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Et lokalt firma er jo Slettebøe i sørlandsparken. Gir du de folkene et skyvelær, så er det utrolig hva de kan finne i sortementet... Jeg ville tatt med pumpen dit De har hatt pumpen inne. De ga opp når de kom til denne mekaniske tettningen. Jeg har sett på muligheten på å dreie inn nytt spor, slik at en kunne bruke en annen type tettning. Men de på slettebø tvilte på at det gikk. Hygglige folk, men de kom også til kort. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Om du tar kontakt med Otto Olsen (http://www.oo.no/), så skal du ikkje sjå vekk ifra at dei har mekanisk tetning som passer til din kjølevannspumpe. Godt tips. Jeg skal sende dem en mail med noen bilder En av utfordringen er jo også at alt er i tommer... Kommentar fra moderator: Har slått sammen 5! emner med samme tema. Vennligst ikke start nye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.