Jump to content

Hvor kjøpe vannpumpe til Bedford 330 6-syl.? Overhale?

Roger og Olina

Recommended Posts

Impelleren ser ut til å være presset på, og da trenger man en avdrager.. er det skruehull i impelleren, så kan man lage til noe.. Biltema har mye som kan brukes her.. Resten ser ut til å være greit å demontere

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etter å ha studert blokk osv, så ser jeg nå at den nye pumpa ikke vil passe om jeg skal ha på dette lokket. I blokka, så er det tilsvarende stort hull som det er på dette lokket. Men jeg forstår ikke poenget med lokket annet at det er for å bygge ut pumpa? At de satt på dette for å tilpasse.

En annen ting er reimhjulet på den nye pumpa. Det er beregenet for A reimer. Altså en mye smalere reim. Jeg er frista til å prøve med en smalere reim, men er vel redd for at da vil jeg ikke få den ladingen osv jeg trenger

aaaaargh... At dette skulle bli så vanskelig :headbang: :headbang: :headbang:

Jeg kjøpte sirkulasjonspumpe til en 330-motor for mange år siden og den kom med plate og passet rett på. Er du sikker på at du har fått riktig pumpe? Motoren din heter vel B5 om jeg ikke tar feil.

En mulighet er jo også å presse ut akslingen fra eksisterende pumpe og sette inn ny simmering og nye lagre. Det sitter en litt spesiell tetning i den pumpa men jeg tror den fint kan erstattes med en standard simmering.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

171 timer på timetelleren, så gikk vannpumpa til nisseland. (satt i timeteller i mai da) Dette er snart 4 uker siden. Jeg trodde virkelig ikke det skulle bli så vanskelig å få tak i en ny eller brukt pumpe. Først fikk jeg en fra Bergen. Den passet ikke. Sendte mail i hytt og gevær i inn og utland uten å bli så mye klokere... Mange svarte ikke en gang og de som svarte, ville ikke sende til Norge (fra Ebay)

Så leverte jeg inn den gamle pumpa til overhaling. Lager ble skiftet, men tetningene var ikke å oppdrive. (mekanisk tettning) Men de gjorde nå ett forsøk.

Fikk tilbake pumpa, monterte den og helte på 8 liter frostveske. Startet opp og den lakk som en sil. Så det var de pengene i dass. De som skiftet lager osv, gjorde en god innsats og som de sa, så ville de ikke garantere i og med de ikke fikk tak i denne tettningen.

Nå sitter jeg å venter på en brukt pumpe som jeg kjøpt i England for 14 dager siden... Ikke er jeg sikker på om den passer, da Bedford 330 har visstnok 3 forskjellige typer. Men det er jo en mulighet. Båten skal opp i slutten av mnd og jeg har kløe så det holder.

Jeg vurderte i noen øyblikk å kjøpe "ny" motor. Men konemor var ikke med på den leken... Fyttepokker hvor kjipt det er å ikke kunne komme seg ut på sjøen...

Så, er det noen her som leser dette og som kan kjenne en eller annen kar som kan ha en slik pumpe, så setter jeg stor pris på det. Om den som kommer fra England ikke passer, så blir det vel å ta opp båten.... :headbang:

Mvh

Roger

Lar det seg ikke gjøre å bygge om til en anne type tetning da? Når først pumpa lar seg demontere må den da også kunne la seg tette! Prøv Halaas & Mohn i Kristiansund eller deromkring, de overhaler visstnok vannpumper. Det fikk i alle fall jeg beskjed om av en Ford forhandler da jeg lette etter pumpe til en gammel Ford. Men da fant vi heldigvis en ny som passet, så overhaling ble ikke aktuelt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et langskudd:
Jeg vet at Isegran Maritime Senter i Fredrikstad tok ut en 330-motor fra en skøyte forrige vinter. Om de har den motoren liggende fortsatt vet jeg jo ikke men om de har så tror jeg mulighetene er store for at vannpumpa passer. Den har ihvertfall samme type påskrudd plate med spalte som vistes på bildet du postet tidligere.

En annen mulighet er jo å sette på en 12 Volt sirkulasjonspumpe som du setter i serie med den defekte pumpen. Det vil kreve at du skaffer en ny reim som bare driver dynamoen og så du må selvsagt tette lekkasjen i den gamle pumpa med sikafleks eller lignende(den skal jo ikke lenger rotere).

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Lar det seg ikke gjøre å bygge om til en anne type tetning da? Når først pumpa lar seg demontere må den da også kunne la seg tette! Prøv Halaas & Mohn i Kristiansund eller deromkring, de overhaler visstnok vannpumper. Det fikk i alle fall jeg beskjed om av en Ford forhandler da jeg lette etter pumpe til en gammel Ford. Men da fant vi heldigvis en ny som passet, så overhaling ble ikke aktuelt.

Godt tips det Index. Jeg var hos ett firma her i Kristiansand som er spess på pumper. Problemet med denne pumpa var den mekaniske simringen med kull skive. De anntok om de skulle lage en slik, så var vi fort oppe i 10-15.000kr Så ja, det var mulig, men alt for dyrt.

Et langskudd:

Jeg vet at Isegran Maritime Senter i Fredrikstad tok ut en 330-motor fra en skøyte forrige vinter. Om de har den motoren liggende fortsatt vet jeg jo ikke men om de har så tror jeg mulighetene er store for at vannpumpa passer. Den har ihvertfall samme type påskrudd plate med spalte som vistes på bildet du postet tidligere.

En annen mulighet er jo å sette på en 12 Volt sirkulasjonspumpe som du setter i serie med den defekte pumpen. Det vil kreve at du skaffer en ny reim som bare driver dynamoen og så du må selvsagt tette lekkasjen i den gamle pumpa med sikafleks eller lignende(den skal jo ikke lenger rotere).

Har sett på muligheten. Har vært i kontakt med div leverandører. Ikke noe problem å skaffe. Men fryktelig dyrt... Måtte ha vunnet i Lotto først da.

Skal ringe Maritim senter i morgen. Kan jo ha flaks :smiley:

Har du prøvd høggere her i Norge? Vet at noen driver mye med gamle lastebiler. Bl andre han her i Ørje. Jeg var selv hos han for noen år siden og fikk tak i noen gamle lastebilhjul til en opplagshenger. Han hadde utrolig mange forskjellige motorer og deler liggende på lager.

Det har jeg gjort. Har funnet ett par som har. Men de passer ikke på min motor dessverre.

Et lokalt firma er jo Slettebøe i sørlandsparken. Gir du de folkene et skyvelær, så er det utrolig hva de kan finne i sortementet... Jeg ville tatt med pumpen dit :smiley:

De har hatt pumpen inne. De ga opp når de kom til denne mekaniske tettningen. Jeg har sett på muligheten på å dreie inn nytt spor, slik at en kunne bruke en annen type tettning. Men de på slettebø tvilte på at det gikk. Hygglige folk, men de kom også til kort.

Om du tar kontakt med Otto Olsen (http://www.oo.no/), så skal du ikkje sjå vekk ifra at dei har mekanisk tetning som passer til din kjølevannspumpe.

Godt tips. Jeg skal sende dem en mail med noen bilder :smiley: En av utfordringen er jo også at alt er i tommer...

Kommentar fra moderator: Har slått sammen 5! emner med samme tema. Vennligst ikke start nye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...