Ternen32 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 http://www.ebay.com/itm/BEDFORD-D4-5-6-4-6-TON-300-CU-IN-PETROL-WATER-PUMP-1957-61-QCP315-/261350639733?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd9b64875 Er ikke dette den samme ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Jeg er 98% sikker på at det er riktig pumpe til Rogers motor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Nei, den er ikke helt lik. Har prøvet en slik Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Den på Ebay mangler en kanal. De gjorde en endring på motorene i 1970 visstnok. I tillegg passer ikke plata bak. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Da ser denne mer lik ut ja http://www.ebay.co.uk/itm/BEDFORD-TK-WATER-PUMP-fits-double-pulley-6-1-8-wide-outlet-/321178053940?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ac7b42d34 Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Disse pumpene bruker vel standard mek. tetninger. Til vanlig koster de kun noen få kroner stykket. I butikken noen hundringer. Trolig sitter det tilsvarende Type 2 eller 2100 i pumpen: http://www.johncrane.com/products/mechanical-seals/elastomer-bellows Dog, mange fabrikanter av tilsvarende din pumpe lot det stasjonære setet være en del av pumpehusets støpejern. Om så, så er det der den største utfordringen ligger. Og det er der et vanlig mek. verksted vil måtte gi opp. Godt at de ser det, og ikke prøver på noe som er dømt til ikke å fungere. Kan ikke hjelpe akkurat der. Den gangen jeg jobbet med dette var jeg i den andre enden av markedet. Pumper og gasskompressorer i MW-klassen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Da ser denne mer lik ut ja http://www.ebay.co.uk/itm/BEDFORD-TK-WATER-PUMP-fits-double-pulley-6-1-8-wide-outlet-/321178053940?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ac7b42d34 Den kjøpte jeg ja.. Fikk tak i en ny. Men passer ikke. I tillegg, så er den beregnet for 2 A reimer Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Nr 19 er den tettningen som ikke er å få tak i... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Jeg venter på denne fra England. Jeg vet heller ikke om denne passer. Fikk lite info fra selger og har bare tatt en sjans. Så får jeg se når den kommer. Dette har begynnt å koste litt. Først en helt ny som ikke passet. Får nok pengene igjen for den. Men går en del kr i frakt. Så sendte jeg inn pumpa. De byttet lager osv men denne tettningen holdt ikke. Så har jeg kjøpt en annen fra England som i beste fall trengs kun å borres på nytt og gjenges... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Kjølevesken kommer ut av det hullet jeg har satt en pil. Har mest lyst til å bare tette det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hvis det ikke lekker rundt akslingen ville jeg bare ha gjenget opp hullet og plugget det med en skrue. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Det er ikke så enkelt. 80 % av alle tetningshavarier har sin bakgrunn i defekte lagre. Lekkasjehullet er der for at prosess ikke skal lekke inn i lagerhuset. Item 19 på tegningen er tilsvarende John Crane 2100. Men item 19 beskriver kun den roterende delen. Ikke den stasjonære. Derfor er antakelsen om at den stasjonære delen er selve pumpehuset styrket. Om man tetter lekkasjehullet vil det sikkert kunne gå noen dager før lagrene skjærer seg. Det vil kunne bli et alvorligere havari på motoren. Jeg kan godt tenke meg at man ikke vil finne et eneste verksted som vil fikse en slik sak. Prisen vil bli astronomisk i forhold til hva en slik pumpe koster. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hmm, var redd for at du ville si det Hulda. Nå er det nå riktignok satt inn lukkede lager. Men ser klart det at det kan bli skikkelig jallamix inne i pumpa om lagrene ryker... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Et langskudd: Jeg vet at Isegran Maritime Senter i Fredrikstad tok ut en 330-motor fra en skøyte forrige vinter. Har pratet med en kar der på Isegran. Men det ble bomskudd. Motoren ble kastet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det kan nok bli jallamix andre steder også om bitene begynner å fly, eller motoren overheter. Det hjelper ikke med lukkede lagre i dette tilfellet. Eneste reelle muligheten for deg er ny pumpe. Om den du har skal kunne overhales, vil du ha mer enn normal flaks. Noen ganger er livet ubarmhjertig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Rart at det ikke skal være mulig å finne tak i en tetning som kan brukes da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Problemet er ikke selve tetningen, eksempelvis John Crane 2100. Og tetningen kommer sansynligvis til å koste skjorta, for den finnes ikke i Norge. Dette er en typisk 'OEM-tetning', som har et eller annet krøkkete tommemål. Problemet er at det stasjonære setet er en del av pumpehuset. Man trenger en 'spesialfres' for å maskinere. Og da vil neste problem være at man ikke vil få korrekt aksiell avstand. Og/eller at det er så slitt at man maskinerer gjennom pumpehuset. Denne pumpen er en engangsdings. I min ungdom brukte jeg mange timer på ikke å få det til på en tilsvarende pumpe. Og om man får mikket til et eller annet, så går det ikke mange timene før det lekker igjen. Personlig ville jeg satset alt på å skifte hele pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Fant nettopp denne på nettet: http://www.ebay.com/itm/NOS-QUINTON-HAZELL-BEDFORD-C-D-E-J-TK-CU-WATER-PUMP-REPAIR-KIT-QW563-7174919-/251635107559?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a969f06e7 Ser veldig likt ut Jeg vil vente til i morgen med å bestille den. Betalte for express levering. Vet den gikk fra England på mandag. Så håper den kommer i dag eller i morgen. Vet ikke om den passer da... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Da funker det. Denne er omvendt med hensyn på tetningen enn hva som er 'vanlig' på billigpumper. Her skal nok det som er 19 på splittegningen din sitte som stasjonær del i pumpehuset. Altså klemt fast langs ytteromkretsen. Den roterende delen (sannsynligvis en kjeramisk sak) sitte med en tetning (eks. o-ring) fast på impelleren. For tetningens del er det viktig at impelleren blir klemt på plass slik at tetning får korrekt lengde. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Ville ha kjøpt settet før noen andre gjorde det. Dette er tydeligvis langt fra hyllevare... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger og Olina Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Pumpa kom fra England i dag. Så holder på i båten nå. Håper jeg får denne til å passe. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Selfølgeleg altfor seint innpå her, oppdaga ikkje tråden før no, bare jobbing. Og det er vel lite sannsynleg at ei pumpe frå ein Bedford 466 ville passa, har ståande ein slik motor, trur det er ein 150 hk med turbo. Flott du har fått tak i ny pumpe da Redigert 9.Oktober.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Roger og Olina Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Jeg tror ikke de pumpene passer. Det ser ut til at det fungerer nå. Pumpa passet på festene. Men det skal tre slanget inn på den. Det var spesielt to av dem som skapte en del hodepine. Men med hjemmelagede stusser og en vinkelsliper, så kom jeg i mål.. 23:15 startet jeg opp og alt ser greit ut. Så nå blir det ut på sjøen i morgen. Jippi! Takk for alle gode tips og ideer. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.