Jump to content

Hvor kjøpe vannpumpe til Bedford 330 6-syl.? Overhale?

Roger og Olina

Recommended Posts

Disse pumpene bruker vel standard mek. tetninger. Til vanlig koster de kun noen få kroner stykket. I butikken noen hundringer. Trolig sitter det tilsvarende Type 2 eller 2100 i pumpen: http://www.johncrane.com/products/mechanical-seals/elastomer-bellows

Dog, mange fabrikanter av tilsvarende din pumpe lot det stasjonære setet være en del av pumpehusets støpejern. Om så, så er det der den største utfordringen ligger. Og det er der et vanlig mek. verksted vil måtte gi opp. Godt at de ser det, og ikke prøver på noe som er dømt til ikke å fungere.

Kan ikke hjelpe akkurat der. Den gangen jeg jobbet med dette var jeg i den andre enden av markedet. Pumper og gasskompressorer i MW-klassen.

Jeg venter på denne fra England. Jeg vet heller ikke om denne passer. Fikk lite info fra selger og har bare tatt en sjans. Så får jeg se når den kommer. Dette har begynnt å koste litt. Først en helt ny som ikke passet. Får nok pengene igjen for den. Men går en del kr i frakt. Så sendte jeg inn pumpa. De byttet lager osv men denne tettningen holdt ikke. Så har jeg kjøpt en annen fra England som i beste fall trengs kun å borres på nytt og gjenges...

bilde

Det er ikke så enkelt. 80 % av alle tetningshavarier har sin bakgrunn i defekte lagre. Lekkasjehullet er der for at prosess ikke skal lekke inn i lagerhuset. Item 19 på tegningen er tilsvarende John Crane 2100. Men item 19 beskriver kun den roterende delen. Ikke den stasjonære. Derfor er antakelsen om at den stasjonære delen er selve pumpehuset styrket.

Om man tetter lekkasjehullet vil det sikkert kunne gå noen dager før lagrene skjærer seg. Det vil kunne bli et alvorligere havari på motoren.

Jeg kan godt tenke meg at man ikke vil finne et eneste verksted som vil fikse en slik sak. Prisen vil bli astronomisk i forhold til hva en slik pumpe koster.

Problemet er ikke selve tetningen, eksempelvis John Crane 2100. Og tetningen kommer sansynligvis til å koste skjorta, for den finnes ikke i Norge. Dette er en typisk 'OEM-tetning', som har et eller annet krøkkete tommemål. Problemet er at det stasjonære setet er en del av pumpehuset. Man trenger en 'spesialfres' for å maskinere. Og da vil neste problem være at man ikke vil få korrekt aksiell avstand. Og/eller at det er så slitt at man maskinerer gjennom pumpehuset. Denne pumpen er en engangsdings. I min ungdom brukte jeg mange timer på ikke å få det til på en tilsvarende pumpe. Og om man får mikket til et eller annet, så går det ikke mange timene før det lekker igjen. Personlig ville jeg satset alt på å skifte hele pumpen.

Fant nettopp denne på nettet: http://www.ebay.com/itm/NOS-QUINTON-HAZELL-BEDFORD-C-D-E-J-TK-CU-WATER-PUMP-REPAIR-KIT-QW563-7174919-/251635107559?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a969f06e7

Ser veldig likt ut :smiley: Jeg vil vente til i morgen med å bestille den. Betalte for express levering. Vet den gikk fra England på mandag. Så håper den kommer i dag eller i morgen.

Vet ikke om den passer da...

Da funker det. Denne er omvendt med hensyn på tetningen enn hva som er 'vanlig' på billigpumper. Her skal nok det som er 19 på splittegningen din sitte som stasjonær del i pumpehuset. Altså klemt fast langs ytteromkretsen. Den roterende delen (sannsynligvis en kjeramisk sak) sitte med en tetning (eks. o-ring) fast på impelleren. For tetningens del er det viktig at impelleren blir klemt på plass slik at tetning får korrekt lengde.

Selfølgeleg altfor seint innpå her, oppdaga ikkje tråden før no, bare jobbing.

Og det er vel lite sannsynleg at ei pumpe frå ein Bedford 466 ville passa, har ståande ein slik motor, trur det er ein 150 hk med turbo.

Flott du har fått tak i ny pumpe da :yesnod:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg tror ikke de pumpene passer. Det ser ut til at det fungerer nå. Pumpa passet på festene. Men det skal tre slanget inn på den. Det var spesielt to av dem som skapte en del hodepine. Men med hjemmelagede stusser og en vinkelsliper, så kom jeg i mål..

23:15 startet jeg opp og alt ser greit ut. Så nå blir det ut på sjøen i morgen. Jippi!

Takk for alle gode tips og ideer.

Mvh

Roger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...