Bitteliten Startet 26.September.2014 Link til dette innlegget Startet 26.September.2014 (redigert) Strekket er respektert og fryktet av mange. Jeg har gått der mange ganger, både i jolle, seilbåt og motorbåt. I dag blåste det 14-16 m/s sjøen var 2-3 meter. Jeg synes strekket er oppskrytt, hvilket jeg prøver å vise med denne videoen Båten er en NordWest 420 med ips. Farten er 22 knop ut fra Havstensund, så drar jeg gradvis av til minste fart på ca 14 knop. Jeg går inn ved den grønne staken mot Munksund. Redigert 26.September.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 kult! hehe... plystrer du litt underveis? Høres ut som om båten din går ganske stille og det later til å se veldig greit ut. Var det vind fra vest der også? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Plystrer "Ut mot havet " :-). Sydvestlig vind. Var meldt 14-18 m/s. Blåste nok det. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 [...]Jeg synes strekket er oppskrytt, hvilket jeg prøver å vise med denne videoen[...] Jeg tror litt av trikset for å gjøre Gule Humpen jævlig er at du må være fyllesjuk, ha stappet sur kjerring og skrikete unger inn i en litt for trang motorsnekke og (ikke minst) ha medvind slik att eksosen driver inn i båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Nja, enig i at strekket ikke fortjener sitt dårlige rykte. Det er kort, og ikke nødvendigvis mye brottsjø, selv om det nok også er avhengig av strømforholdene. Grunnen til at Gule Humpen har blitt beryktet, tror jeg kommer av at det er en av få plasser på "E-fyran" hvor man er tvunget utaskjærs. For de som husker 40 år tilbake, når definisjon på en gjennomsnittlig stor fritidsbåt var en 24 fot snekke, var strekket ille nok når kulingen hadde stått på noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Takk for at du delte filmen Bitteliten :-) Hadde trodd det skulle være mer rotete der i dag. Var vindretningen mer vestlig? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Sydvestlig vind. Vinkelen på kameraet tar bort litt av moroa med sidesjø. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Uansett vanskelig å få et inntrykk av sjø på film. Pent vær da! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Ikke mer enn litt morro kjøring det der. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
baatsman Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Ikke mer enn litt morro kjøring det der. Litt uenig der. Skal du passere i dette været må du ha en kjøremaskin. Dyp v- kjøl og power. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Regina III Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Enig med Bitteliten. Vi har aldri på 30 år hatt noe problem med Gule Humpen. Da har jeg langt mer respekt for ekle forhold på Humplarna. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Litt uenig der. Skal du passere i dette været må du ha en kjøremaskin. Dyp v- kjøl og power.Jeg har kjørt Williamsen over her i kuling. Litt mindre enn i går. Jeg har gått her i kuling med 30 fots seilbåt. Tar litt lengre tid, men med motor og støtte genoa er det fint. Kosterfjorden og innseilingen mot Bisset fyr og Havstensund er røffere. Humparna inn mot Hunnebostrand er røffere Poenget mitt er at strekket er fryktet av mange, og det ser jeg liten grunn til så sant man bruker godt sjømannskap. Klarer man feks å krysse Sekken klarer man også Gule Humpen. Værst sjø i går var mellom Rauer og Tisler. Gule Humpen var barnemat i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 det er en av få plasser på "E-fyran" hvor man er tvunget utaskjærs. . du mener E6 E4 går på ostsiden Sverige Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Nå er vel Gule Humpen navn på en fjellformasjon på land. Så hvis noen har gått over der med båt, så har de problemer. Ellers så er det vel slik at der vann presses over grunner eller topografien danner kiler så blir det områder med grov sjø. Kråksundgapet er et slikt sted. Et annet er området ved Mefjordbåen hvor fjorden kommer opp fra 450 til 70 meter. Blåser det fra den rette retningen der er det bare å ringe heiskontrollen. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 du mener E6 E4 går på ostsiden Sverige Akkurat ja. Jeg vet jo at E6 fortsetter sørover fra Svinesund. Husker ikke helt hvor jeg fanget opp at noen kalte det E4. Legger meg helt flat og lover å aldri si noe så dumt igjen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Joa, har passert Gule Humpen iskikkelig dårlig vær. Etter flere dager med 20m/s+ ville ikke daværende kone ligge mer å vente I Hamburgsund. Med undermotorisert Baltic skulle jeg aldri ha latt meg overtale å gå. Noe av det om ikke det værste jeg har vært med på. Og bølgene var betraktlig større enn 2-3 meter. En 42 foter I 15kn. I 2 -3 meter bølger er nok forholdsvis bedagligt og burde ikke by på så store problemer eller ubehag . 2-3 meter inn på siden I 7 kn. med nåværende Mariell, er langtfra så behaglig. Hvilken fart, hvordan sjøen treffer og båttype har alt å si. Men enig Humparna er ikke noe hyggelig plass I dårlig vær det heller. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kaskazi Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Enig. Rauer - Tisler er betraktelig verre en Gule humpen. Problemet med å gå Gula H på denne tiden er mengder av hummerteiner i leden. For noen år siden, mens vi lå i le på nordsiden av Havstensund og ventet på været, ankom tre snekker der mannskapet var temmelig rystet etter overfarten i liten kuling. Skuffer og skap hadde yømt deg selv. Hadde inntrykk av at ankerdrammen smakte ekstra godt da. Dagen etter var det nesten havblikk. .. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Strekningen Rauer-Tisler velger man rute i stor grad selv. Er det humpete utpå der går vi stort sett i skjermet farvann dvs. Hankø-Slevika-Kjøkøy-Løpern, alt. Vest av Sandøyene. På Gule H har du ingen alternativer, og må ut å få juling av Sydvesten uansett. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Humparna i dag Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Så ikke så værst ut det. Kos og sitte tørt og varmt inne mens det spruter over båten :) Bare turboplystringen å høre i dag Bitteliten... :-) Takk for videoen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Fin film. Gjør mye med stabilitet når du kan gå på litt. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Motorkraft er sentralt for stabilitet på motorbåter. Jeg holdt 16-18 knop der sjøen var størst. Utfordringen med Humparna er at leia er smal og det er kort vei til brott innafor om noe skjer. Også blir det bra med sjø her ettersom havet står rett på og det er mye brott på begge sider av leia. Islandsberg er kortere og litt mer rotete sjø, men mye enklere strekk. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Går du på autopilot i videoen? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Tror nok at Viksunden hadde danset og spruten noe mer enn NW din Christer Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Virker som du har tung og stødig båt som ikke hopper og spretter så mye, fine filmer fra kjent farvann. Er det turbolyd som høres i begge filmene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.