Jump to content

Gule Humpen i god kuling. Film fra i dag.

Bitteliten

Recommended Posts

Strekket er respektert og fryktet av mange. Jeg har gått der mange ganger, både i jolle, seilbåt og motorbåt. I dag blåste det 14-16 m/s sjøen var 2-3 meter. Jeg synes strekket er oppskrytt, hvilket jeg prøver å vise med denne videoen

Båten er en NordWest 420 med ips. Farten er 22 knop ut fra Havstensund, så drar jeg gradvis av til minste fart på ca 14 knop. Jeg går inn ved den grønne staken mot Munksund.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nja, enig i at strekket ikke fortjener sitt dårlige rykte. Det er kort, og ikke nødvendigvis mye brottsjø, selv om det nok også er avhengig av strømforholdene.

Grunnen til at Gule Humpen har blitt beryktet, tror jeg kommer av at det er en av få plasser på "E-fyran" hvor man er tvunget utaskjærs. For de som husker 40 år tilbake, når definisjon på en gjennomsnittlig stor fritidsbåt var en 24 fot snekke, var strekket ille nok når kulingen hadde stått på noen dager.

Litt uenig der. Skal du passere i dette været må du ha en kjøremaskin. Dyp v- kjøl og power.

Jeg har kjørt Williamsen over her i kuling. Litt mindre enn i går.

Jeg har gått her i kuling med 30 fots seilbåt. Tar litt lengre tid, men med motor og støtte genoa er det fint.

Kosterfjorden og innseilingen mot Bisset fyr og Havstensund er røffere. Humparna inn mot Hunnebostrand er røffere

Poenget mitt er at strekket er fryktet av mange, og det ser jeg liten grunn til så sant man bruker godt sjømannskap. Klarer man feks å krysse Sekken klarer man også Gule Humpen.

Værst sjø i går var mellom Rauer og Tisler. Gule Humpen var barnemat i forhold.

Nå er vel Gule Humpen navn på en fjellformasjon på land. Så hvis noen har gått over der med båt, så har de problemer.

Ellers så er det vel slik at der vann presses over grunner eller topografien danner kiler så blir det områder med grov sjø.

Kråksundgapet er et slikt sted.

Et annet er området ved Mefjordbåen hvor fjorden kommer opp fra 450 til 70 meter. Blåser det fra den rette retningen der er det bare å ringe heiskontrollen.

Joa, har passert Gule Humpen iskikkelig dårlig vær.

Etter flere dager med 20m/s+ ville ikke daværende kone ligge mer å vente I Hamburgsund.

Med undermotorisert Baltic skulle jeg aldri ha latt meg overtale å gå. Noe av det om ikke det værste jeg har vært med på. Og bølgene var betraktlig større enn 2-3 meter.

En 42 foter I 15kn. I 2 -3 meter bølger er nok forholdsvis bedagligt og burde ikke by på så store problemer eller ubehag .

2-3 meter inn på siden I 7 kn. med nåværende Mariell, er langtfra så behaglig. Hvilken fart, hvordan sjøen treffer og båttype har alt å si.

Men enig Humparna er ikke noe hyggelig plass I dårlig vær det heller.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Enig. Rauer - Tisler er betraktelig verre en Gule humpen. Problemet med å gå Gula H på denne tiden er mengder av hummerteiner i leden. For noen år siden, mens vi lå i le på nordsiden av Havstensund og ventet på været, ankom tre snekker der mannskapet var temmelig rystet etter overfarten i liten kuling. Skuffer og skap hadde yømt deg selv. Hadde inntrykk av at ankerdrammen smakte ekstra godt da. Dagen etter var det nesten havblikk. ..

Strekningen Rauer-Tisler velger man rute i stor grad selv. Er det humpete utpå der går vi stort sett i skjermet farvann dvs. Hankø-Slevika-Kjøkøy-Løpern, alt. Vest av Sandøyene. På Gule H har du ingen alternativer, og må ut å få juling av Sydvesten uansett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Motorkraft er sentralt for stabilitet på motorbåter. Jeg holdt 16-18 knop der sjøen var størst. Utfordringen med Humparna er at leia er smal og det er kort vei til brott innafor om noe skjer. Også blir det bra med sjø her ettersom havet står rett på og det er mye brott på begge sider av leia. Islandsberg er kortere og litt mer rotete sjø, men mye enklere strekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...