Bitteliten Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Auopilot til å begynne med. Det er pipelydene når jeg endrer kurs. Tre klikk av gangen. Tok over roret etterhvert da det trengtes litt mer rorutslag. Turbohvinet er mer markant på video enn i virkeligheten. Ipadens mikrofon er tunet for å ta opp stemmer.. Båten er fantastisk sjøbåt. Litt smell midtskips om man ikke trimmer baugen ned. Denne båten stoler jeg så mye på at jeg kunne dratt ut i storm. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Seilte fra smøgen opp til havstensund på fredag. møtte du en mindre seilbåt ved gula humpen? Vi gikk på utsiden av klätten for å få best vinkel mot vinden. Så to flybridgebåter i leia litt lenger inne. Det blåste på det meste 22 m/s. Heftig opplevelse. Filmet både over humparna og gula humpen med Gopro men denne gikk overbord før jeg fikk tømt minnekortet. Fikk et bilde fra humparna Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Mulig man får et feil inntrykk på film/bilder, men det er jo knapt en skumtopp å se på disse bildene. Havet er jo nesten flatt. Hvor mye vær var det egentlig? I tidligere år har jeg hatt et par turer over GH som var litt voldsomme i små snekker med bølgene rett inn i siden. Det er ikke noe særlig i 7 knop. I sommer hadde jeg en tur over der i veldig dårlig vær med mye skum og høye bølger rett inn fra havet. Anslått av flere til 4 - 6 meter. Kaos på bølgefronten. Men med 16 meter båt på 23 tonn ( herav ca 8 tonn i 220 cm dyp kjøl) var det overhodet ikke ubehagelig engang, selv om farten bare var i overkant av 7 knop. Det samme opplever vel også Bitteliten som ikke har den samme tyngden eller dyp kjøl, men han har farten som stabiliserer, og en relativt tung bred båt. Jeg tror nok selv Bitteliten hadde opplevd GH som tøff i en gammel tresnekke på 24 fot, noe som var vanlig den gangen Humpen var beryktet. Men vi glemmer fort. En annen ting man bør tenke på med Humpen er jo at det er kort avstand inn til brottet om motoren stopper. Har man noe i tanken som ikke skulle vært der tettes filtre fort nå det begynner å kaste litt på seg. Om man tenker på det blir det jo fort litt mer skremmende. Men, med to motorer med flere filtre som Bitteliten helt sikkert har, om jeg kjenner han rett, eller seil, som jeg har, i tillegg til store solide båter, blir det straks mindre skremmende. Det har vært en fantastisk sommer, med mye fint vær, men vi har også fått noen overraskelser i form av lokale uvær som plutselig kom kastet på oss. Regn vind og bølger har enkelte ganger vært påtrengende. Som vi opplevde en gang ute i havet utenfor Gøteborg at vinden økte fra 6-8 m/s til over 20 m/s i løpet av 10 sekunder (sløvet vel litt, i etterpåklokskapens navn). Litt spenstig når man har mye seil oppe (100 kvm), seiler skarp kryss og vinden samtidig dreier så den kommer rett i siden.. Så kom regnet med sikt på 50 meter, og regndråper som nesten slo øyeeplene ut av hodet. Man måtte holde hånden foran, og titte ut gjennom en tynn sprekk mellom to fingre. Da ser man fort nytten av kartplotter og radar. En halv time senere var det normale forhold igjen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
ydalir Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Strekket er respektert og fryktet av mange. Jeg har gått der mange ganger, både i jolle, seilbåt og motorbåt. I dag blåste det 14-16 m/s sjøen var 2-3 meter. Jeg synes strekket er oppskrytt, hvilket jeg prøver å vise med denne videoen Neste gang det blåser "14-16 m/s og sjøen er 2-3 meter synes jeg du skal ta jolla - det tror jeg blir en artigerer film Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Vet ikke om det er kråkereir på børsa di men om du skal vise film som dette bør du filme det derfra. skjønner at ipaden ikke egner seg i sjøsprøyten men om du får deg et egnet kamera ville det gitt et mye riktigere inntrykk fra brua eller om du hiver noen i gummijolla som kan filme "utenfra". filmet med et veldig dårlig mobilkamera for bortimot 10 år siden men regner med at poenget mitt kommer fram Redigert 29.September.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Neste gang det blåser "14-16 m/s og sjøen er 2-3 meter synes jeg du skal ta jolla - det tror jeg blir en artigerer film Nja. Det er faktisk ikke så mye morsommere bortsett fra at jeg går litt nærmere land og at bølgene ser høyere ut ettersom jeg med jolla kjører mer i bølgedalene Jolla ligger tungt og godt i vannet i halvplan rundt 10-12 knop. Egenvekt på jolla er rundt 320kg med full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Noe sånt her du tenkte på Bay Liner? Fra fjorårets høsttur. Dro av på farta etter de siste bølgene Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Må vel si meg enig med Festina Lente IV. Hulda veier bare 16 tonn, hvorav halvparten er godt under vannlinjen. For oss er ikke vinden i seg selv noe greie, i og for seg. Og Gule Humpen er vel heller ikke det verste strekket jeg kan tenke meg. For oss er brytende sjøer noe som får pulsen opp noen hakk. Og når disse sjøene vokser (bråttene) tilsvarende båtens bredde er faren for å rulle rundt til stede. Var ute i et vær rett N av Tisler for noen år siden der det for styrmannen så ut som om brenningene kom inn i høyde med nedre salingen. Da hadde det blåst W >20 m/s et par dager. Vi har nok av passasjer her i nærområdene for oss østlendinger som konkurrer ut Gule Humpen. Dog er vel Gule Humpen kjent for å være skvalpete for småbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Mulig man får et feil inntrykk på film/bilder, men det er jo knapt en skumtopp å se på disse bildene. Havet er jo nesten flatt. Hvor mye vær var det egentlig? Men med 16 meter båt på 23 tonn ( herav ca 8 tonn i 220 cm dyp kjøl) Siden man antyder overdrivelser i beskrivelsen av GH, får man lyst til å sitere teknisk spec for GibSea 522: Disp: 33000 lbc (14969 kg) Ballast: 11000 lbs (4990 kg) Hvem bløffer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Nå skal ikke jeg blande meg inn i hvem som bløffer. Men 15 tonn på en så stor båt høres lite ut. Hulda er 13 meter og veier 16 tonn. En bekjent hadde en Forgus 52 og den veide 25 tonn (lastet). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Gunga Din 37' veier 12 tonn, da vi løfter vært år........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langs land Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Med all respekt for franske båter, Forgus og Najad er i en annen (vekt) klasse. At det ikke alltd er samsvar mellom oppgitt vekt fra verft og virkelig vekt er feks HR båter er godt eksempel på, men her snakker vi om åtte (8) tonn. Den syns jeg er noe drøy. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Vår NordWest 420 veide 13,4 tonn da den ble løftet med jolle og relativt fulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Mulig man får et feil inntrykk på film/bilder, men det er jo knapt en skumtopp å se på disse bildene. Havet er jo nesten flatt. Hvor mye vær var det egentlig? Kameraet tar nok bort noe av dramatikken, men poenget mitt var at det ikke er så ille mange skal ha det til å gå over disse strekkene Dette var sist helg - det var den "beryktene" første høst stormen i følge VG. Det blåsete vel steady rundt 14-15m/s og litt mer i kasta. I Marstrand ble det målt 20 m/s den dagen. Bølgene var vel på 2-3 meter på det meste. Det er klart det er stor forskjell på en 42 fots motorbåt på 13 tonn med 870 hester til disposisjon og en 28 fots snekke med 40 slitne hestekrefter. Da sjøen kom inn aktafor tvers var de såpass kraftige at jeg måtte gi gass for ikke å bli tatt av sjøen. Så det var kraft nok i sjøen den dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Seilte fra smøgen opp til havstensund på fredag. møtte du en mindre seilbåt ved gula humpen? Vi gikk på utsiden av klätten for å få best vinkel mot vinden. Så to flybridgebåter i leia litt lenger inne. Det blåste på det meste 22 m/s. Heftig opplevelse. Filmet både over humparna og gula humpen med Gopro men denne gikk overbord før jeg fikk tømt minnekortet. Fikk et bilde fra humparna Jeg passerte en norsk Princess ca 40 fot da jeg gikk ut mot Gule Humpen. Jeg hadde ikke så mye fokus på det som skjedde på utsiden av fyret - for dt brøt godt på 1 meterne på innsiden av fyret, og jeg var opptatt av å ikke komme for nære de. Vinden har jeg ingen formening om den dagen. Jeg satt inne, og der er man godt isolert fra omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.