Jump to content

Hva har jeg å tjene på ny propell ? Yamaha 150HK 4-takt

Antoga

Recommended Posts

Hallo Alle sammen.

Jeg har kjøpt meg min aller første båt. En Yamarin 64dc 2008 modell og Yamaha 150Hk 4-takt.

Den sitter den orginale sorte propellen på. Ser mange andre samme motorer med blanke propeller på.

Er rimmelig blank på dette enda og lurer dermed på hva forskjellen på disse forskjellige propellene er og hva man tjener på å bytte de ?

Regner jo med noe høyere toppfart.

Hva er evnt gode merker til motoren min ?

På båten jeg har kjøpt er ikke kalesje brukt mer enn noen få ganger og ser veldig bra ut. Hvordan er de og vaske og evnt imprignere ?

TAkk for evnt svar på min aller første post her inne.

Yamaha har mange serier med stålpropeller. Den svarte stålpropen er en helt grei allrounder, mens serier som Yamaha Reliance, Pro series osv er mer aggressiv i utformingen, vil gi mer løft , tåle høyere montering og gi mer fart på topp. Sjekk Yamaha tilbehørskatalogen hos nærmeste forhandler - eller sjekk på nett.

hva får du nå av toppfart og turtall da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har hatt 64DC med F150.

Byttet til Ballistic og var kjempefornøyd. Bedre grep, kan trimmes mer uten å ventilere, hakket mer økonomisk på marsjturtall osv. Så ser de fete ut som en bonus.

Var ikke fornøyd med svart stål da den smalt godt når man giret. Virket som det ikke var demping (vulking) mellom boss og nav.

Med ballistic ble det mye mykere girskift. 19" ga etter husken WOT på ca 5700. 17" gir WOT på 6000-6100 med god uttrim.

Tror forøvrig jeg har en Ballistic 19" liggende i eske, brukt et par gangtimer. Også en 19" orig svart stål tror jeg.

Send en PM om det er av interesse.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for svar begge to.

Har ikke fått båten enda. den står på vinterlagring, Men da jeg prøvekjørte den for tre uker siden gjorde den 40 knop på plotteren.

At propellen gjør at turtallet går ned på marsfart er jo gull. Men hvis jeg økerturtallet til området der orginal propellen ville ligget under marsjfart, vil en slik propell øke marsjarten med en knop eller to ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...