Murphy's law Startet 27.September.2014 Link til dette innlegget Startet 27.September.2014 Spørsmål: Eg har en AIS sender/mottaker og nå spør eg 1 ting. Må AIS'n egen GPS antenne eller kan han/ho (?) tar signal fra kartplotter, like DSC VHF'n gjør? f.a. med NMEA kobling? Eg veit, egen GPS er mer trygg og bla bla bla...men eg vill veit visst det FUNKER uten egen GPS..... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Lars H. Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Hvilken AIS-transponder er det du har? Jeg har gjort det motsatt, GPS'n til AIS' sender signal til både AIS og kartplotter. jeg valgte det slik da GPS'n til AIS'n er nyere og bedre enn den til plotteren. Men skulle AIS GPS'n svikte, er det bare å plugge inn den originale GPS'n til plotteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 En separat GPS mottager er en stor fordel da den plasseres gunstigst mulig for mottak. GPS mottagere er følsomme for forstyrrelser fra omliggende metall o.a. Mange nyere plottere har ikke innebygd GPS mottager engang. Har plotteren og ais'en NMEA2000 er det superenkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Både GPS'n for AIS og den for plotteren er selvfølgelige eksterne enheter plasser fritt på taket over styrehuset, ikke noe innebygget GPS i AIS eller plotter for meg! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 (redigert) De aller fleste AISer trenger egen GPS antenne/mottaker, jeg har trodd dette var et krav i følge standarden men har sett det har vært postet informasjon om en eller flere AIS trabspobdere her på BP som aksepterer GPS data over NMEA 183. Jeg har en AIS som kan sende GPS data på NMEA 183 eller 2000, men dette er bare 1Hz oppdatering. Mine Lowrance og Simrad plottere har 5 og 10Hz oppdatering. De nyeste GPS mottakere har mye bedre følsomhet enn litt eldre, så en innebygd GPS i en ny plotter kan gi like gode resultater som en 3-4 år gammel på taket og klart bedre enn noe basert på 8-10 år gammel teknologi plassert på taket. Jeg har siste 5 år sikkert hatt 12 forskjellige GPS antenne/mottakere både eksterne og integrerte på denne båten så jeg har et bra sammenligningsgrunnlag. Jeg har i dag blant annet en Simrad GS25 på taket og den nye NSS9 Evo2 plotteren som har den samme antennen og mottageren integrert og forskjellen i ytelse er minimal. Redigert 27.September.2014 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Jeg har AIS (mottaker) fra VHF-radioen til å vises på kartplotteren. GPS-signaler kommer fra en felles GPS-antenne i et NMEA 2000 nettverk. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Mulligan Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 De aller fleste AISer trenger egen GPS antenne/mottaker, jeg har trodd dette var et krav i følge standarden men har sett det har vært postet informasjon om en eller flere AIS trabspobdere her på BP som aksepterer GPS data over NMEA 183. Joda, riktig det. Det er krav til GPS i AIS systemet. Samme krav som til maritime mottakere. Bl.a. FDE og grenser for når den skal kaste inn håndkledet. SAAB R64 har innebygget mottaker med inngang for egen antenne, men den har også inngang for eksterne data i NMEA 0183 format på RS 422 linje. At den ene mottageren din har 1Hz update kan ha gode grunner. CR/LF på GLL telegrammet er "tick", tidsreferanse, og skal komme hvert sekund. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Ingen grunn til mer enn 1 Hz GPS oppdatering for AIS. 1Hz har jo også vært "standard" for plottere for fritidsbåter fram til et par år siden, og flere har det fortsatt, poenget mitt er at den innebygde GPSen i en ny avansert plotter som oftest er bedre enn både den gamle på taket og det en kan få ut fra AISen Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Følgende er gitt i ITU-R M.1371-4: The Class B “CS” AIS should comprise: (...) "An internal GNSS position sensor, which provides a resolution of one ten thousandth of a minute of arc and uses the WGS-84 datum (see § 3.3)" og "The Class B “CS” AIS should have an internal GNSS receiver as source for position, COG, SOG". ...derfor får man ikke tak i AIS kl. B-enheter som tar i mot posisjonsdata fra annet enn sin egen GPS-mottaker. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.