Jump to content

Extern GPS antenne på AIS eller signal fra plotter?

Murphy's law

Recommended Posts

Hvilken AIS-transponder er det du har? Jeg har gjort det motsatt, GPS'n til AIS' sender signal til både AIS og kartplotter. jeg valgte det slik da GPS'n til AIS'n er nyere og bedre enn den til plotteren. Men skulle AIS GPS'n svikte, er det bare å plugge inn den originale GPS'n til plotteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Både GPS'n for AIS og den for plotteren er selvfølgelige eksterne enheter plasser fritt på taket over styrehuset, ikke noe innebygget GPS i AIS eller plotter for meg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De aller fleste AISer trenger egen GPS antenne/mottaker, jeg har trodd dette var et krav i følge standarden men har sett det har vært postet informasjon om en eller flere AIS trabspobdere her på BP som aksepterer GPS data over NMEA 183.

Jeg har en AIS som kan sende GPS data på NMEA 183 eller 2000, men dette er bare 1Hz oppdatering. Mine Lowrance og Simrad plottere har 5 og 10Hz oppdatering. De nyeste GPS mottakere har mye bedre følsomhet enn litt eldre, så en innebygd GPS i en ny plotter kan gi like gode resultater som en 3-4 år gammel på taket og klart bedre enn noe basert på 8-10 år gammel teknologi plassert på taket. Jeg har siste 5 år sikkert hatt 12 forskjellige GPS antenne/mottakere både eksterne og integrerte på denne båten så jeg har et bra sammenligningsgrunnlag. Jeg har i dag blant annet en Simrad GS25 på taket og den nye NSS9 Evo2 plotteren som har den samme antennen og mottageren integrert og forskjellen i ytelse er minimal.

Redigert av abbor (see edit history)

De aller fleste AISer trenger egen GPS antenne/mottaker, jeg har trodd dette var et krav i følge standarden men har sett det har vært postet informasjon om en eller flere AIS trabspobdere her på BP som aksepterer GPS data over NMEA 183.

Joda, riktig det.

Det er krav til GPS i AIS systemet. Samme krav som til maritime mottakere. Bl.a. FDE og grenser for når den skal kaste inn håndkledet.

SAAB R64 har innebygget mottaker med inngang for egen antenne, men den har også inngang for eksterne data i NMEA 0183 format på RS 422 linje.

At den ene mottageren din har 1Hz update kan ha gode grunner. CR/LF på GLL telegrammet er "tick", tidsreferanse, og skal komme hvert sekund.

Følgende er gitt i ITU-R M.1371-4:

The Class B “CS” AIS should comprise: (...)

"An internal GNSS position sensor, which provides a resolution of one ten thousandth of a minute of arc and uses the WGS-84 datum (see § 3.3)"

og

"The Class B “CS” AIS should have an internal GNSS receiver as source for position, COG, SOG".

...derfor får man ikke tak i AIS kl. B-enheter som tar i mot posisjonsdata fra annet enn sin egen GPS-mottaker.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...