Jump to content

Frostsikring av toalett og septik

Tropic1

Recommended Posts

Hva bruker dere til å frostsikre toalett/septik systemet med ? Selv har jeg tidligere brukt spylevæske, men tviler egentlig litt på om det er optimalt i forhold til uttørking av gummideler i pumper etc. ?

Er det et bedre alternativ å bruke vanlig blå frostvæske ? Glykol blir jo i mange sammenhenger brukt til å myke opp gummi, i tilegg

tåler den kulda godt. Synspunkter ?

Ser biltema har fått en ny grønn frostvæske som er ment akuratt til dette formålet. Noen som har tenkt til teste den ?

Støtter Lars. Jeg har brukt vanlig "grønn" i mine båter. Kjøper på Biltema og blander ca 50-60% med vann. Dette bruker jeg i sjøvann-kjølesystemet på motorer, i toalett (septikktank), heller en skvett i sluket i vaskene samt avløp i dusj. Når det gjelder dusj; Dersom du har dusjavløp til gråvannspumpe: Rengjør filter og beholder for gråvannspumpa først. Fyll så i dusj-avløpet til gråvannspumpa begynner å gå. Da er denne også konservert.

Jeg bruker vanlig blå frostvæske fra Biltema. Jeg demonterer tilførselsslangen for spylevann inn på toalettet *(vanlig Jabsco manuell) og setter inn en liten slangestubb på denne. Den fører jeg ned i en bøtte med frostvæske. Pumper så på vanlig måte de ca 6l inn til septikktanken. Pumper så dette ut igjen med den elektriske septikkpumpa, åpner luken til septikkpumpen og tørker bort evnt gruff inni der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...