Jump to content

Tetningsring- seilbåt drev


Rastløs

Recommended Posts

Hvordan vet man om den ligger riktig ?

 

den skal ligge plant i bunn av fundamentet. feilmontering kan visst medføre store skader på motorinnfestning.

 

I monteringsanvisningen står det at man kan lyse med en lykt unden i fra hvis man er i tvil om den ligger riktig.

 

Hvordan skal det liksom se ut når man ser opp da ? . Antar at problemstillingen er universel for alle typer seilbåt drev.

:sad:

Link to post
Share on other sites

Siden ingen hadde noen forslag til hva jeg skulle se etter har jeg undersøkt med Volvo og Yanmar.

 

Når man ser utenfra og opp mot motoren skal ringen ligge plant helt nederst mot fundamntet. M.a.o må hele ringen ligge helt ned mot bunnen av fundamentet uten noe avvik. Gjør den det skal visst dette holde tett. ( Og det var visst innlagt en god del sikkerhetsmargin med hensyn til feilmontering )

 

Sån i tilfelle det var noen andre som lurte.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter litt på monologen min jeg siden jeg er litt bekymret for denne selvmonterte tetningsringen.

 

Hvordan er det egentlig med seilbåtdrev. Står vannet konstant opp til tetningsringen ( inne i fundament ) eller holder det seg stor sett nede ved der det er skåret hull i skroget ?

 

Jeg ser liksom for meg en dyster sjøsetting med sprutende vann rundt motoren...

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Vannet presser på ringen. Gummimansjetten som monteres på undersiden er bare kosmetikk i så måte. Jeg fikk hjelp til dette byttet sist, men skal gjøre det sjøl når jeg i neste runde skal bytte både motor og drev. Såvidt jeg kan bedømme, er utfordringen å få lagt ringen helt i plan på et tørt og rent underlag, uten sandkorn eller verre ting i mellom. Men det bør jo absolutt ikke være uoverkommelig.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en maxi 77, med seil drev. Tok ut motorn, skrudde på den over vintern, renset godt der ringen ska ligge, gjorde rent ringen og plassen på drevet.

 

Satte motorn på plass. Potte tett.

 

Jeg vet ju ikke om dette var att en blind høne kan finne ett korn, eller hvis det er så enkelt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...