Jump to content

spørsmål ang. Impellerbytte og konservering yamaha f100

Jankar

Recommended Posts

Har en Yamaha f100 2011 model som snart skal få litt service, og prøver å finne ut litt mer enn hva jeg allerede kan/vet.

Når jeg har ferskvannskjørt den, pleier dere å kjøre den i en blanding med konserveringsolje eller annet for å få inn i kanalene? eller holder det å ferskvannskjøre og la vannet renne ut av seg selv?

Med tanke på fogging spray, kan jeg spraye dette inn noe sted mens motoren går? her er det injection og ikke forgasser.

og når jeg har sprayet inn i sylindere via plugghullene, er det bare å skru inn de nye pluggene og dra motoren noen runder på starteren bare?

jeg tenkte og tappe ut olje og gearolje og bytte impeller på den, før jeg fyller opp med ny olje. noen som har en enkel how to på impeller bytte? er det bare å skru ut de 14mm boltene og ta ut undervannshuset med akslingen også av med gammel, rengjøre og fette opp impeller hus og sette inn den nye?

eller er det noe jeg må tenke på her for å få det riktig sammen igjen?

med olje skift, nytt filter, ferskvannskjøring, nye plugger, foggingspray og kjøre den "bensintom", er jeg i mål for i høst da?

nye anoder tenkte jeg å sette på til våren igjen.

Redigert av Jankar (see edit history)

Det ideelle er kanskje å montere den nye impelleren når neste sesong begynner.

Å kjøre den bensintom er vel ikke så enkelt eller lurt når det er injection.

Jeg bruker heller bensinkonserveringsmiddel på tanken og lar den stå med full tank for å unngå kondensproblemer.

Kjører motoren en stund med denne i så den kommer inn i systemet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Om du trenger addetiver i bensinen finner du sikkert lange diskusjoner på rundt på forumer. Jeg bruker det ikke. Men forsikre deg om at du ikke har noe vann i bensinen når du kjører motoren. Start med å bytte vannutskiller/bensinfilteret som står i båten. Tøm det gamle filteret i et kar, så du kan se om det er noe vann der. Fyll det nye filteret med ren bensin før montering, og dra det kun passe til for hånd. Ikke bruk verktøy, da river du holderen løs fra båten før du får filteret av neste gang( som luringen i videoen hadde gjort) . Det holder å spraye inn i plugghullene og sveive motoren rundt litt før du setter tilbake pluggene. Og drener separator til slutt.

Behovet for fogging oil er nok litt overdrevet.

Om motoren lagres svært lenge under veldig ugunstige fukt og temperaturforhold så kan det kanskje ha noe for seg, men har selv lagret motorer uten fogging oil uten at det har blitt noen problemer av den grunn. De har alltid startet lett og fungert slik som før hver sesong.

Bruker man bensinkonservering har det vel lite for seg å tømme vaporseparatoren ?

Om det er overdrevet vet jeg ikke. Har vel aldrig hørt noen påstå du ikke får startet hvis du ikke bruker konserveringsolje, men tanken er jo å gi motoren en lettere start etter lagring, og beskytte sylinderveggene over stempeltoppen mot korrosjon. Om stempelringene skrubber litt de første sekundene når når du starter opp på våren, tror jeg ikke du legger merke til med en kraftig startmotor og toppladet batteri.

Men blir dette gjort hver sesong kan det jo føre til at motoren begynner å bruke litt olje på sine eldre dager.

Å drenere separatoren tar maks 2 min, så hvorfor ikke gjøre det ? Har du en dråpe vann i bunnen der, så vil jo det ligge å tære hele vinteren.

Min motor har vannseparasjonskopp i selve motoren, samt vannalarm, så sjekker/tømmer man denne koppen før vinterlagring og kjøring med bensinkonservering skal det nok ikke være noen sjansen for vann i separatoren.

Jeg er interessert i at den motoren min skal leve så lenge og så godt som mulig. Så oljrskift og pluggbytte, foggingspray i sylinderene er en selvfølge. Anoder og impeller byttes til høsten. Og den vaporkammeret dreneres selvfølgelig.

Om jeg da bytter det interne besninfilteret, og kjører motoren noen minutter med bensinkonservering kan ikke så mye gå galt da?

Jeg kan kanskje fylle konserveringen før jeg ferskvannskjører den for å få det ordentlig inn i systemet?

Og når dere har byttet gir og motorolje, pleier dere kjører motoren litt på tomgang for å få opp trykket litt med ny olje?

Blir rn fel spørsmål, men er første motoren jeg skal konservere selv og ønsker kun det beste for min kjære :)

Ja, de fleste motorer har dette filteret, både med og uten vannalarm. Men alikevel et dette med fogging og drenering av separator punkter som fabrikanten sier skal gjøres før vinterlagring.

Om du vil anbefale trådstarter å droppe dette, får det stå for din regning.

Jeg gjør det hver høst på min motor ivertfall.

Det jeg mente var at hvis fabrikanten ikke har foreskrevet bruk av noen bensinkonservering så er det jo naturlig at de anbefaler/foreskriver drenering av separatoren.

Gjør man begge deler så er det vel kanskje egentlig smør på flesk.

Bensinkonservering er vel mest behøvelig der hvor det brukes en stor andel etanol i bensinen,f.eks i junaiten. Skal du gi 100prosent konservering,så kan du også kjøre motoren i frostveskeblanding rett før du stopper.Tennplugger kan du ihvertfall kjøre 500 timer før bytte(kan ikke sammenlignes med gamle 2taktere)-det samme for impeller,men det lønner seg å ta ned gearhuset for å få smurt inn splines på drivaksel med fett. Thermostaten bør sjekkes etter 4/5 år. Foggingolje kan du sikkert gi en liten dusj med i innsuget rett før motoren stoppes-tror ikke det skal overdrives på en 4-takter.

Men bensinkonservering kan vel ikke skade å ha i tanken over vinteren uansett? Bare helle riktig mengde i full tank før ferskvannskjøring og la den gå i 20 min med ferskvann og noen minutter med frostvæske blanding? Tømmer uansett separatoren og bytter bensinfilteret. Men tåler injection systemet foggingspray og hvor i en injection skal man da spraye det?

Iridiumplugger som er originalt på min Honda skal bytttes på 400 timer, vanlige plugger bør nok skiftes noe oftere ja.

400 timer kan jo være så mangt, det kan være f.eks. 300 timer på nesten full gass eller 300 timer i dorgefart.

Impeller kan godt vare 5-10 år (sjelden under 5 år for vanlig fritidsbruk). Men vil man være sikker så bør man nok inspisere hvert 3-4 år.

Fogging oil må jo sprayes inn i luftinntaket, kanskje demontere innsugsboks/filter eller slikt hvis det er enkelt.

Selve injection-systemet påvirkes ikke av dette hvis det ikke er noen følere eller sensorer som ikke liker olje da ?

impeller har ingen forbindelse med giroljen så det er ikkenoe problem.

Frostvæsken renner jo uansett ut av motoren igjen så har ikke helt sett verdien av det på en utenbordsmotor.

Skikkelig varmkjøring med ferskvann får jo uansett vekk det meste av saltet i kjølesystemet.

Jeg har ferskvannskjørt og byttet olje og filter på motoren. Undervannshuset er på en liten service og er tilbake denne uken. Jeg har ikke fogget sylinderene enda. Er det noe i veien med å gjøre dette når jeg skal opp med undervannshuset? Altså selv om motoren har stått en drøy uke. Eller burde jeg kjøre varm motoren først før jeg fogger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...