Jankar Startet 27.September.2014 Link til dette innlegget Startet 27.September.2014 (redigert) Har en Yamaha f100 2011 model som snart skal få litt service, og prøver å finne ut litt mer enn hva jeg allerede kan/vet. Når jeg har ferskvannskjørt den, pleier dere å kjøre den i en blanding med konserveringsolje eller annet for å få inn i kanalene? eller holder det å ferskvannskjøre og la vannet renne ut av seg selv? Med tanke på fogging spray, kan jeg spraye dette inn noe sted mens motoren går? her er det injection og ikke forgasser. og når jeg har sprayet inn i sylindere via plugghullene, er det bare å skru inn de nye pluggene og dra motoren noen runder på starteren bare? jeg tenkte og tappe ut olje og gearolje og bytte impeller på den, før jeg fyller opp med ny olje. noen som har en enkel how to på impeller bytte? er det bare å skru ut de 14mm boltene og ta ut undervannshuset med akslingen også av med gammel, rengjøre og fette opp impeller hus og sette inn den nye? eller er det noe jeg må tenke på her for å få det riktig sammen igjen? med olje skift, nytt filter, ferskvannskjøring, nye plugger, foggingspray og kjøre den "bensintom", er jeg i mål for i høst da? nye anoder tenkte jeg å sette på til våren igjen. Redigert 27.September.2014 av Jankar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Denne er ganske ryddig: Så trenger du å tømme dampseparatoren også: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 (redigert) Det ideelle er kanskje å montere den nye impelleren når neste sesong begynner. Å kjøre den bensintom er vel ikke så enkelt eller lurt når det er injection. Jeg bruker heller bensinkonserveringsmiddel på tanken og lar den stå med full tank for å unngå kondensproblemer. Kjører motoren en stund med denne i så den kommer inn i systemet. Redigert 27.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larsen2000 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Og dra motoren noen runder etter fogging UTEN pluggene i. Enten ved å dra svinghjulet manuelt eller ved å kjøre veldig forsiktig på starteren. Btw, akkurat ferdig med konservering av F100 idag etter første sesong på den. Sammenliknet med Mercury er den latterlig mye enklere å skru på! Ingenting ligger kronglete til etc :) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Jeg har bensinkonserveringsmiddel, kan jeg bare skru av motoren på tenningen da? skal fogging oil bare sprayes inn ved pluggene, ikke i innsug eller noe på injection? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/winterize-off-season-storage-th11622.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jankar Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 eg ser i videoen at han kjører gjennom med en blanding av bensin, 2taktsolje og bensinkonservering. Er dette en lur investering, da å kjøre den bensintom med injection ikke er anbefalt? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Jeg fikk bare sett halve videoen, men ser ingen grunn til å kjøre motoren bensintom. Men å kjøre oljeblandet bensin på motoren er fy-fy. Det vil bla. tette filterene i injektorene.. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 (redigert) Ok, men det holder å kjøre igjennom med bensinkonservering bare da? Ser også at han bare sprayer foggingspray i pligghullene, holder dette eller burde jeg få det inn via injection systemet, eller er bensin og bensinkonservering nok å kjøre gjennom? Redigert 28.September.2014 av Jankar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Om du trenger addetiver i bensinen finner du sikkert lange diskusjoner på rundt på forumer. Jeg bruker det ikke. Men forsikre deg om at du ikke har noe vann i bensinen når du kjører motoren. Start med å bytte vannutskiller/bensinfilteret som står i båten. Tøm det gamle filteret i et kar, så du kan se om det er noe vann der. Fyll det nye filteret med ren bensin før montering, og dra det kun passe til for hånd. Ikke bruk verktøy, da river du holderen løs fra båten før du får filteret av neste gang( som luringen i videoen hadde gjort) . Det holder å spraye inn i plugghullene og sveive motoren rundt litt før du setter tilbake pluggene. Og drener separator til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Behovet for fogging oil er nok litt overdrevet. Om motoren lagres svært lenge under veldig ugunstige fukt og temperaturforhold så kan det kanskje ha noe for seg, men har selv lagret motorer uten fogging oil uten at det har blitt noen problemer av den grunn. De har alltid startet lett og fungert slik som før hver sesong. Bruker man bensinkonservering har det vel lite for seg å tømme vaporseparatoren ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Om det er overdrevet vet jeg ikke. Har vel aldrig hørt noen påstå du ikke får startet hvis du ikke bruker konserveringsolje, men tanken er jo å gi motoren en lettere start etter lagring, og beskytte sylinderveggene over stempeltoppen mot korrosjon. Om stempelringene skrubber litt de første sekundene når når du starter opp på våren, tror jeg ikke du legger merke til med en kraftig startmotor og toppladet batteri. Men blir dette gjort hver sesong kan det jo føre til at motoren begynner å bruke litt olje på sine eldre dager. Å drenere separatoren tar maks 2 min, så hvorfor ikke gjøre det ? Har du en dråpe vann i bunnen der, så vil jo det ligge å tære hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Min motor har vannseparasjonskopp i selve motoren, samt vannalarm, så sjekker/tømmer man denne koppen før vinterlagring og kjøring med bensinkonservering skal det nok ikke være noen sjansen for vann i separatoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ja, de fleste motorer har dette filteret, både med og uten vannalarm. Men alikevel et dette med fogging og drenering av separator punkter som fabrikanten sier skal gjøres før vinterlagring. Om du vil anbefale trådstarter å droppe dette, får det stå for din regning. Jeg gjør det hver høst på min motor ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg er interessert i at den motoren min skal leve så lenge og så godt som mulig. Så oljrskift og pluggbytte, foggingspray i sylinderene er en selvfølge. Anoder og impeller byttes til høsten. Og den vaporkammeret dreneres selvfølgelig. Om jeg da bytter det interne besninfilteret, og kjører motoren noen minutter med bensinkonservering kan ikke så mye gå galt da? Jeg kan kanskje fylle konserveringen før jeg ferskvannskjører den for å få det ordentlig inn i systemet? Og når dere har byttet gir og motorolje, pleier dere kjører motoren litt på tomgang for å få opp trykket litt med ny olje? Blir rn fel spørsmål, men er første motoren jeg skal konservere selv og ønsker kun det beste for min kjære :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Ja, de fleste motorer har dette filteret, både med og uten vannalarm. Men alikevel et dette med fogging og drenering av separator punkter som fabrikanten sier skal gjøres før vinterlagring. Om du vil anbefale trådstarter å droppe dette, får det stå for din regning. Jeg gjør det hver høst på min motor ivertfall. Det jeg mente var at hvis fabrikanten ikke har foreskrevet bruk av noen bensinkonservering så er det jo naturlig at de anbefaler/foreskriver drenering av separatoren. Gjør man begge deler så er det vel kanskje egentlig smør på flesk. Redigert 29.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arny Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Bensinkonservering er vel mest behøvelig der hvor det brukes en stor andel etanol i bensinen,f.eks i junaiten. Skal du gi 100prosent konservering,så kan du også kjøre motoren i frostveskeblanding rett før du stopper.Tennplugger kan du ihvertfall kjøre 500 timer før bytte(kan ikke sammenlignes med gamle 2taktere)-det samme for impeller,men det lønner seg å ta ned gearhuset for å få smurt inn splines på drivaksel med fett. Thermostaten bør sjekkes etter 4/5 år. Foggingolje kan du sikkert gi en liten dusj med i innsuget rett før motoren stoppes-tror ikke det skal overdrives på en 4-takter. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Men bensinkonservering kan vel ikke skade å ha i tanken over vinteren uansett? Bare helle riktig mengde i full tank før ferskvannskjøring og la den gå i 20 min med ferskvann og noen minutter med frostvæske blanding? Tømmer uansett separatoren og bytter bensinfilteret. Men tåler injection systemet foggingspray og hvor i en injection skal man da spraye det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Iridiumplugger som er originalt på min Honda skal bytttes på 400 timer, vanlige plugger bør nok skiftes noe oftere ja. 400 timer kan jo være så mangt, det kan være f.eks. 300 timer på nesten full gass eller 300 timer i dorgefart. Impeller kan godt vare 5-10 år (sjelden under 5 år for vanlig fritidsbruk). Men vil man være sikker så bør man nok inspisere hvert 3-4 år. Fogging oil må jo sprayes inn i luftinntaket, kanskje demontere innsugsboks/filter eller slikt hvis det er enkelt. Selve injection-systemet påvirkes ikke av dette hvis det ikke er noen følere eller sensorer som ikke liker olje da ? Redigert 30.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jankar Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 bare så jeg vet, impeller på disse motoren kan byttes selv om det er girolje og full pakke i den? så eg ikke trenger å tappe det igjen til våren Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 impeller har ingen forbindelse med giroljen så det er ikkenoe problem. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jankar Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Ok, noen som vet om de yamaha motorene tåler fogging oil i injection systemet? Hvis dere kjører den med frostvæske, tar dere bare undervannshuset i en "bøtte" med frostvæske og lar den stå å gå litt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Frostvæsken renner jo uansett ut av motoren igjen så har ikke helt sett verdien av det på en utenbordsmotor. Skikkelig varmkjøring med ferskvann får jo uansett vekk det meste av saltet i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jankar Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Etter å ha fyllt girolje ed litt hyt trykk, så kom det litt ut av kjølevannsinntaket, den gamle giroljen var strøken. Og fikk høre at dette var litt høyt trykk ved fylling og at det presser seg ut, menvat det ikke er farlig. Noen som kan noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Jeg har ferskvannskjørt og byttet olje og filter på motoren. Undervannshuset er på en liten service og er tilbake denne uken. Jeg har ikke fogget sylinderene enda. Er det noe i veien med å gjøre dette når jeg skal opp med undervannshuset? Altså selv om motoren har stått en drøy uke. Eller burde jeg kjøre varm motoren først før jeg fogger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.