Jump to content

Erfaringer med CRC 6-66 vs WD40

John_Kr

Recommended Posts

Sprayen stivner litt og blir ikke klebete. Det skinner litt av flater som er sprayet og så forsvinner det sakte. CRC som jeg har langtidserfaring med må være godt designet siden den aldri blir plagsom foruten litt lukt fra varme flater.

Mange kan spare seg for kontakt problemer om kabler og koblingspunkter sprayes.

Sushi

• 5 år senere...

Jeg har WD40, 5-56 («verktøykasse på boks»), 6-66 (marin servicespray) ,og noe som heter 2-26 (for elektro).

I produktbeskrivelsene står det omtrent det samme på alle.

Eks. Produktbeskrivelse 2-26: «

Tilsvarer elektrospray, men har i tillegg gode antikorroderende egenskaper.  Perfekt i maritime miljøer. Fortrenger vann og fuktighet, og gjenoppretter den elektriske resistensen. Hindrer krypstrøm og kortslutninger»

For meg virker det som alle disse gjør det samme, i bunn og grunn. Kryper inn og smører, fortrenger fuktighet, og hindrer korrosjon.

Jeg regner med at alle disse kan brukes til å «dusje» over innholdet på påhengsmotoren, og resultatet blir det samme? ?‍♂️

Kanskje noe forskjellig holdbarhet, men det er enkelt å gjenta når det er nødvendig..

Den gangen 6.66 ble lansert, var salgsargumentet at den la igjen et tykkere skikt enn 5.56. Derfor var den bedre egnet til marint bruk. Jeg har brukt litervis av disse stoffene på tenningsdeler, elektromotorer, luftverktøy etc. Var en revolusjon den gangen de kom på markedet.

Det er jo to egenskaper disse oljene har, som ikke så enkelt lar seg kombinere. En tynn olje vil ha bedre penetrerende egenskaper, og dermed egne seg til å løsne fastrustede deler, mens en tykkere olje vil være bedre egnet til konservering.

Ideelt sett burde man vel da først ha brukt en tynn type, og deretter, når den har trukket seg inn, tatt en runde med en tykkere en.

Honduras skrev On 28.9.2014 at 20.07:

Biltema X-5 Multispray Marin

Lukter omtrent som WD-40, så det skulle ikke forundre meg om det er samme greiene.

Biltema solgte WD40 tidligere, men mistet visstnok avtalen. Rett etterpå kom de med sin "Multispray". Kanskje la de seg for lavt i pris til å få benytte originalbetegnelsen…?

Da tolker jeg det som

at det viskositeten, og dermed varigheten, som er hovedforskjellen.

Og da kan man bare bruke opp det man har, før man evt. kjøper den best egnete sprayen. Resultatet blir det samme, men intervallet for hvor ofte man må gjenta behandlingen vil variere.

Jeg tok en test i garasjen, og alle sprayene kjentes lik ut i konsistens og rant like fort nedover. Så kanskje det ikke er allverden stor forskjell på de jeg har liggende, selv om det kanskje kan vise seg annerledes i praksis over tid...

Når jeg er tom for sprayer, så tenker jeg at 6-66, eller denne Omega 636, kanskje er den eneste som trengs..

All olje er vannfortrengende, har en viss penetrerende evne, og en viss konserverende. I praksis vil det nok være visse forskjeller på spesielt penetreringsevne, vannbestandighet, og i hvilken grad de angriper ulike materialer. Men så ligger det i menneskets natur at man vil bekrefte sine egne valg. Dermed vil de fleste anbefale det de selv bruker, og er fortrolig med. Følgelig vil anbefalingene være mer preget av hvem man spør, enn av oljens faktiske egenskaper.

I profesjonell sammenheng, der det benyttes store mengder, vil en evt. gunstig innkjøpsavtale også kunne være en viktig faktor.

Redigert av ozo (see edit history)

Med bachelor innen markedsføring, kjøper jeg argumentasjonen over innenfor kjøpspsykologi. Jeg har bokser av forskjellig fabrikat i båten, 5.56, WD40, osv. Hva jeg bruker styres i hovedsak av hva jeg først får fatt i. Andre ganger styres valget av hvordan middelets innpakning fremstår egnet verktøy for den jobben som skal utføres. Jeg kan ikke si jeg har oppdaget noen signifikant forskjell på 5.56, 6.66 eller WD40.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...