Aq 28 Ht Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Hva gjør dere om våren da? Ville tro at en oljete motor blir full av støv og skitt, har inntrykk at WD-40 er så å si fordampet på våren, så det er grunnen til at jeg bruker denne. Ville tro at en tykk seig konservering krever en motorvask på våren eller? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Sprayen stivner litt og blir ikke klebete. Det skinner litt av flater som er sprayet og så forsvinner det sakte. CRC som jeg har langtidserfaring med må være godt designet siden den aldri blir plagsom foruten litt lukt fra varme flater. Mange kan spare seg for kontakt problemer om kabler og koblingspunkter sprayes. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Diddn Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Jeg pleier å spraye hele motoren under lokket med 6-66 ved langtids lagring eller vinterkonservering. Smører også bevegelige deler med lithium grease. Redigert 2.Oktober.2014 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Jeg har WD40, 5-56 («verktøykasse på boks»), 6-66 (marin servicespray) ,og noe som heter 2-26 (for elektro). I produktbeskrivelsene står det omtrent det samme på alle. Eks. Produktbeskrivelse 2-26: « Tilsvarer elektrospray, men har i tillegg gode antikorroderende egenskaper. Perfekt i maritime miljøer. Fortrenger vann og fuktighet, og gjenoppretter den elektriske resistensen. Hindrer krypstrøm og kortslutninger» For meg virker det som alle disse gjør det samme, i bunn og grunn. Kryper inn og smører, fortrenger fuktighet, og hindrer korrosjon. Jeg regner med at alle disse kan brukes til å «dusje» over innholdet på påhengsmotoren, og resultatet blir det samme? ?♂️ Kanskje noe forskjellig holdbarhet, men det er enkelt å gjenta når det er nødvendig.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Jeg opplever 6-66 som feitere enn 5-56 og WD40 og derfor å foretrekke til formålet/tørkere ikke like fort ut. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Jeg bruker Omega 636 for den dunster ikke vekk slik som de billige 6-66,5-56,WD40 og lignende produkter. Motoren har fortsatt wet look etter vinter lagring og produktet forsvinner etter en tids bruk av motoren uten å etterlate seg så mye som en skjolde Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Den gangen 6.66 ble lansert, var salgsargumentet at den la igjen et tykkere skikt enn 5.56. Derfor var den bedre egnet til marint bruk. Jeg har brukt litervis av disse stoffene på tenningsdeler, elektromotorer, luftverktøy etc. Var en revolusjon den gangen de kom på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 Det er jo to egenskaper disse oljene har, som ikke så enkelt lar seg kombinere. En tynn olje vil ha bedre penetrerende egenskaper, og dermed egne seg til å løsne fastrustede deler, mens en tykkere olje vil være bedre egnet til konservering. Ideelt sett burde man vel da først ha brukt en tynn type, og deretter, når den har trukket seg inn, tatt en runde med en tykkere en. Honduras skrev On 28.9.2014 at 20.07: Biltema X-5 Multispray Marin Lukter omtrent som WD-40, så det skulle ikke forundre meg om det er samme greiene. Biltema solgte WD40 tidligere, men mistet visstnok avtalen. Rett etterpå kom de med sin "Multispray". Kanskje la de seg for lavt i pris til å få benytte originalbetegnelsen…? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Da tolker jeg det som at det viskositeten, og dermed varigheten, som er hovedforskjellen. Og da kan man bare bruke opp det man har, før man evt. kjøper den best egnete sprayen. Resultatet blir det samme, men intervallet for hvor ofte man må gjenta behandlingen vil variere. Jeg tok en test i garasjen, og alle sprayene kjentes lik ut i konsistens og rant like fort nedover. Så kanskje det ikke er allverden stor forskjell på de jeg har liggende, selv om det kanskje kan vise seg annerledes i praksis over tid... Når jeg er tom for sprayer, så tenker jeg at 6-66, eller denne Omega 636, kanskje er den eneste som trengs.. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Har fått anbefalt Pro-Long Marine+ spray av min båtmekaniker. https://prolong.no/produkter/marine-spray/ Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 (redigert) All olje er vannfortrengende, har en viss penetrerende evne, og en viss konserverende. I praksis vil det nok være visse forskjeller på spesielt penetreringsevne, vannbestandighet, og i hvilken grad de angriper ulike materialer. Men så ligger det i menneskets natur at man vil bekrefte sine egne valg. Dermed vil de fleste anbefale det de selv bruker, og er fortrolig med. Følgelig vil anbefalingene være mer preget av hvem man spør, enn av oljens faktiske egenskaper. I profesjonell sammenheng, der det benyttes store mengder, vil en evt. gunstig innkjøpsavtale også kunne være en viktig faktor. Redigert 7.Oktober.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Med bachelor innen markedsføring, kjøper jeg argumentasjonen over innenfor kjøpspsykologi. Jeg har bokser av forskjellig fabrikat i båten, 5.56, WD40, osv. Hva jeg bruker styres i hovedsak av hva jeg først får fatt i. Andre ganger styres valget av hvordan middelets innpakning fremstår egnet verktøy for den jobben som skal utføres. Jeg kan ikke si jeg har oppdaget noen signifikant forskjell på 5.56, 6.66 eller WD40. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Hva står tallene for? Hva står WD for ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 WD = WonderDusj ? Spør produsentene. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 1 hour ago, Eureka said: Hva står tallene for? Hva står WD for ? Fra Wikipedia: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Marius Engel Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 (redigert) WD = Widunder Dråper ?♂️ Redigert 7.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Nei men seriøst? Tallene må jo bety noe? Slik som 6-66 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Jeg tror det er ett fett hva man bruker til konservering. Men det er ett sted man skal være forsiktig med WD-40. Og det er slike kontakter i gummi som typisk brukes på områder utsatt for sprut. Der er WD-40 over tid et godt lim. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 23.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2021 (redigert) Gammel tråd vekkes til live så slipper og lage en ny. Skader disse sprayene motorlabbene i gummi feks ? Når man dusje motoren og labbene, så lure jeg altid på om det kan skade gummidemperene i motorlabbene. Redigert 23.Oktober.2021 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 Går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 WD40 , har mye fisk olje i seg.. så antar de andre har det også. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Muren Motorsport Svart 25.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 https://wd40.no/tips-og-rad/hva-er-wd-40/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.