Jump to content

Ville dere investert i elektronisk gass/gir eller hekktrusther?

Jori

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle sjekke hva andre oppfatter som en god investering på en tilårskommen Princess?

Det er innmari trangt ut og inn i båsen min, så jeg kunne godt trengt en hekkthruster. Det er såpass trangt at vi er omtrent borti båtene på andre siden, før jeg kan bruke baugthrusteren når jeg skal ut. Når jeg skal inn blir det utrolig mye giring og manøvrering og er det vind gjør ikke det forholdene noe lettere.

Jeg har sondert markedet litt nå, ser at man kan få følgende:

1. komplett Teleflex elektronisk gir og gass system med alt inkludert (hendler, wire, actuator, hjerne og sjaltboks for ca. 12.000,- i utlandet (pent brukt). Dette vil jo lette mye ved trange manøvreringer tenker jeg.

2. Hekktrusther koster ca. 32.000,- Jeg må evt. ha av den typen som går mellom to drev og nedenfor de, eneste jeg kan plassere pga drev og motorer sine plasser. Disse er ikke å få tak i brukt ennå.

Saken er den at jeg vil gjerne evt. putte pengene i noe som gir meg mest tilbake, både i form av investering og evt. bruk. Jeg ha ikke hatt båt med elektronisk gass/giring, kun lånt av og til og da under ikke krevende forhold. Jeg innbiller meg at dette letter voldsomt ved mye manøvrering, spesielt giringen? Hekkthruster har jeg heller aldri prøvd, men ser veldig elegant ut, men innerst inne tror jeg at elektroniske giringer vil hjelpe så mye at hekkthruster ikke blir like påkrevd? Jeg vet det er forhold hvor hekkthrusteren er helt suveren, som sideveis ut etc, men se bort ifra det og tenk på trang og anstrengende manøvrering.

Tar imot alle innspill, da jeg synes begge løsningene er kostbare og lurer på om det gir noe igjen på båtens verdi til slutt. (Begge løsningene er jo litt slik kjekt å ha)

Til info vil jeg montere dette selv, så se bort ifra det. Båt det gjelder ser dere i signatur.

På forhånd takk

Med litt trening kan du gå nesten sideveis med bruk av et drev og baugpropell. Hvis du har to drev ville jeg ikke brydd meg med trøster bak. Hvis jeg absolutt skulle brukt penger på noe av det som nevnes måtte det bli el. hendler. Men bruker ikke slike ha et lite sekunds forsinkelse ved giring? Hvis det er så trangt, kan den forsinkelsen kanskje virke for drøy...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Du trenger ikke hekkthruster på båt med to drev, men baugthrusteren kan være god å ha når det blåser. Jeg har to drev selv og syns finmanøvrering er lett som en lek. Har ikke like mye vindfang som deg men det er baugen som evt går. Hendlene går litt tyngre enn med elektriske spaker. Har prøvd flybridgebåt hvor hendlene går like lett både oppe og nede som om de var elektriske, og tidsforsinkelen kan være ubehagelig. Jeg ville heller brukt pengene på nye lavfriksjonskabler hvis de går tregt, og spart resten til en god ankerdram.

Med doble motorer på aksel og baugpropell kan man kjøre sidelengs. Men når en motor settes i gir er bevegelsen ganske stor. Her derfor hekk-truster på ønskelista til finmanøvrering. Men har egentlig ikke bruk for det, men innslag på motorene flytter skuta en del, og en liten knert på trusteren gjør finmanøvreringen litt enklere tror jeg. Nå hører man jo stadig om dårlig kontakt i elektronisk gir/gass, så jeg har for egen del konstatert at det koster jeg i alle fall ikke på båten. Skiftet kabler på fly, samt selve kontrollboksmekanismene og rettet ut en sving. Ble veldig bra etterpå.

Tror ikke noen av delene kommer til å øke verdien noe særlig på skuta, for fin-manøvrering vil vel elektronisk gass/gir egentlig ikke tilføre noe ekstra?

Jeg ville gått for hekktruster, i enkelte litt "ekle situasjoner" er det kun hekktruster som vil deg et ekstra moment her.

Hvis det sto mellom to ellers like båter, en med elektrisk gass/gir og en med hekktruster, tro jeg den med hekktruster vil stå sterkere på bruktmarkede.

Hilsen en med to drev :smiley:

• 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne oppdatere litt:

- Siden så mange mente elektronisk gass/gir var bortkastet, så kjøpte jeg ett system :yesnod:.

Joda, jeg har kjøpt ett system, gav ett skambud på ett brukt Teleflex I6000 system, samme som VP sine systemer, tydelig at det er Teleflex som lager EVC-systemet. Så da får jeg ett komplett system for twin-motorer med en elektronisk kontroll.

Montering vil nok ikke skje før til våren, da det vil gå en måned eller to for å få det over fra Statene med Jet Carrier.

Hvis det er noe interesse kan jeg lage en tråd på ettermontering av elektronisk system?

Da blir det ikke hekkthruster i år, med mindre jeg kommer over noe bra brukt på tilbud (lite sannsynlig da jeg kun kan ha en type, den som er laget for å ha mellom to drev)

Årets prosjekter vil bli det elektroniske systemet, fornye skapdører inne i båten også har jeg lyst på flexiteak.

Om jeg får igjen pengene investert, neppe, men tilfredsstillende å få til slike ombygginger også vil båten bli mer lettsolgt. designet på Princessen er fortsatt ganske moderne så :smiley:

Man må anskaffe dette fra USA, Ebay. Ny pris i dag er ca. 30-35000 NOK i statene, da kommer MVA og frakt i tillegg. (Er vel i6300 det nye systemet heter, uten at jeg helt ser forskjellen på de to systemene) Brukt får du det "gamle" Morsesystemet som heter KE4 til 12.000,- og oppover på Ebay. I6000 ligger vel slik på 15.000,- og oppover. Så er det jo en sak hvor mye man kan prute og hva selger aksepterer. Det man må huske på er jo den "forbaskede" MVA som kommer på toppen med 25%. Men jeg vurderte å bytte til ny manuell girskifter, nye teleflex xtreme kabler kommer også til å dra flere tusenlapper, så da ble ikke forskjellen så stor, annet enn jeg vil prøve dette. Dessuten litt moro å få til en slik ombygging. De gamle wirene lar je gbare ligge igjen i båten, så kan man jo lettvint bygge om til manuelt igjen, føler man for det.

Hva disse elektroniske tingene koster i Norge tør jeg ikke drømme om, ikke forundret passerer det 50 lapper her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...