Tegler Startet 28.September.2014 Link til dette innlegget Startet 28.September.2014 Jeg har ikke fått motoren min til å kjøre Powertilten ned, kun opp.For å feilsøke byttet jeg opp og ned rele og da gikk den bare ned. Regner da med at releet er gåent.Må jeg kjøpe nytt eller er det noe som jeg kan reparere hjemme. Evt hvor lønner det seg å kjøpe rele?Er en 50hk mariner '97 modell motor. Releet heter: Hella 4RD 960 388-32 Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Jeg hadde kjøpt nytt rele. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Kjøpte et nytt rele, men får fortsatt kun kjørt motoren en vei. kjører motoren ned, bytter plass på rele og kjører motoren opp igjen på samme måte som før jeg satte inn det nye releet. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Det klikker i releene, og ett av gangen. men den ene veien klikker releet men ingenting skjer. Det som er rart er at det er den veien det gamle releet sitter som virker. Releet kjøpte jeg gjennom bakkemotor og la inn srnr. og all info så jeg er rimelig sikker på at det er riktig rele. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Fulladet batteriet og til min store overraskelse kunne jeg tilte motoren både opp og ned i noen få sekunder. Ser ut som om jeg må gå til innkjøp av nytt batteri.. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Husk at strømmen alltid går gjennom begge releene, både når du kjører opp og ned. Dvs begge releene må være i orden, for å få kjørt en av veiene. Kontaktene veksler. Det er 4 kontakter, 2 i hvert relee, slik at det fortsatt kan være en dårlig kontakt i et av releene, som påvirker en av veiene. Batteriet er nok ikke dårlig. Mer trolig at batterikoblingene, eller andre kontakter mellom batteri og releer er irret eller løse eller både og. Det skal være helt rene forbindelser som står under press, i alle kontaktpunkter. Ellers er du garantert el-vakkel. Og det vil du vel ikke ha når Hurtigruta har retning mot deg. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Batteriet mitt har tre lys, grønt, svart og hvitt. Nå er mitt på svart rett etter at jeg har ladet det. Har det noe å si hvilket batteri jeg kjøper? Jeg jobber på Toyota, så jeg har god rabatt på bilbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Ok, husk dog at fagmessig tilkobling er viktig pga ladekvaliteten. Et slurvete tilkoblet batteri vil lades dårligere og dermed fort bli svart. Batteri størrelse bestemmes av motorstørrelse og evt ytterligere forbruksbehov ombord som ekkolodd, lamper ol.l som du bruker når du ligger for dregg. Pris og fysisk størrelse på plass til rådighet spiller også inn. Motorprodusenten har oppgitt batteriets minimums verdier med hensyn på Ah og CCC. Dvs strømbehovet for å starte en iskald motor. Kjøp et batteri som er laget for å starte en 50 hk bilmotor, pluss lit til, pga lenger kabelvei, ekstra forbruk osv. Jeg har med hell brukt 60 ah startbatterier på 25 hk og 250 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 25.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 Fikk det andre releet i dag. Nå er det montert og powertilten er så god som ny :) Takk for hjelp og innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.