Jump to content

Mariner 50hk powertilt virker ikke som den skal


Tegler

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Husk at strømmen alltid går gjennom begge releene, både når du kjører opp og ned. Dvs begge releene må være i orden, for å få kjørt en av veiene. Kontaktene veksler. Det er 4 kontakter, 2 i hvert relee, slik at det fortsatt kan være en dårlig kontakt i et av releene, som påvirker en av veiene.

Batteriet er nok ikke dårlig. Mer trolig at batterikoblingene, eller andre kontakter mellom batteri og releer er irret eller løse eller både og. Det skal være helt rene forbindelser som står under press, i alle kontaktpunkter. Ellers er du garantert el-vakkel. Og det vil du vel ikke ha når Hurtigruta har retning mot deg.

Link to post

Ok, husk dog at fagmessig tilkobling er viktig pga ladekvaliteten. Et slurvete tilkoblet batteri vil lades dårligere og dermed fort bli svart.

 

Batteri størrelse bestemmes av motorstørrelse og evt ytterligere forbruksbehov ombord som ekkolodd, lamper ol.l som du bruker når du ligger for dregg. Pris og fysisk størrelse på plass til rådighet spiller også inn. Motorprodusenten har oppgitt batteriets minimums verdier med hensyn på Ah og CCC. Dvs strømbehovet for å starte en iskald motor.

 

Kjøp et batteri som er laget for å starte en 50 hk bilmotor, pluss lit til, pga lenger kabelvei, ekstra forbruk osv. Jeg har med hell brukt 60 ah startbatterier på 25 hk og 250 hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...