Jump to content

Bytte ut VP AQ130D motor, hva er "bolt on" på mitt 280 drev?


The Saint

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut min litt slitne Volvo Penta AQ130D. Overhaling av motoren er ikke veldig aktuellt siden jeg ønsker litt mere krefter. Men problemer er at jeg ikke aner hva som passer på mitt drev. Volvo Penta 280. Mener å ha hørt at om jeg bytter til Volvo Penta V8 eller diesel motor så må jeg også bytte transom. En av de motorene jeg finner svært interessante er VP AQ171. Greit at motoren ikke er for tung og gir meg litt mere krefter. Men å skifte ut transom og/eller hele drevet er ikke så veldig interessant. Andre motorer som passer uten å bygge om transom eller drev er også interessante. Ønsker en plass mellom 150 og 200hk. Diesel hadde jo vært en fordel. Men prisene jeg har sett på diesel motorene til VP gjør dette litt mindre aktuellt. Lurte litt på å konvertere en Volvo lastebil motor. Men tror ikke jeg gidder så mye arbeid. Har hatt nok arbeid nå etter at båten min slet seg på sen sommeren. Så spørsmålet mitt er enkelt og greit. Hvilken motor passer uten ombygging av drev/transom. Motoren bør helst være 150-200hk. Rekke 4, V6 og V8 passer i motor rommet uten ombygging. Motoren bør helst ikke være mere enn 150kg tyngre enn den gamle. Orginal levert med ferskvanns kjøling er en fordel.

 

Setter pris på alle innspill.

Link to post

AQ130 er vel basert på B20 motor, AQ140/145 er basert på B23

https://baatplassen.no/i/topic/72996-synlige-forskjeller-paa-aq145-og-aq151/

Mene å huske at disse motorene går på VP280 drev

 

Her er tråder med info rundt AQ171...

https://baatplassen.no/i/topic/99356-skifte-ventiler-paa-vp-aq171-kamrem-roek;-dyrt-og-vanskelig/

https://baatplassen.no/i/topic/31353-aq171-kontra-aq170-forskjeller/

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Takk for mange gode svar. Jo Aq130D er en gammel B20 motor. Er ikke AQ171 en B23 også? Bare med Dohc og 16v? Mener 280 drevet jeg har nå har 1,61:1 utveksling. Så utvekslingen må vel bare forandres om jeg bytter til V8, R5 eller R6 Diesel? Propellen skal skiftes uansett så det er ikke noe problem. Båten som jeg skal skifte motor i er en Marieholm 24. Denne båten ble opprinnelig også levert med VP AQ170 (B30). Men tviler på at det er plass til en rekke 6 i mitt motor romm. Har heller ikke så lyst på en gammel saltvanns kjølt B30. Er ille nok å synke 2 forgasseren. Diesel motor hadde jo vert det beste. Men synes ikke jeg har råd til det nå etter at jeg har måttet koste på båten litt over 30 tusen etter at den sleit seg. Da må jeg nok selge gamle båten først. En 23" Lido snekke. Og dette er jo ikke akkurat tiden for å selge båt på. Men vurderer å kanskje prøve å få byttet den bort i en diesel motor.

Link to post

Er du sikker på det med utvekslingen? Mente dette drevet, VP 280 med elektrisk tilt bare ble levert med 1,61:1 utveksling? (Glemte å si at det er tilt på det). Kikket litt på sidene til Volvo Penta, og der står det at AQ171 er en B230 motor. Noen som vet om B230 passer? Hvordan skal motoren passe om jeg bytter til B20 aksling? Er ikke en eventuell forskjell antall splines? Må vel da heller splitte akslingen i krysset og sette ny aksling (Delen mot svinghjul). på den gamle akslingen? (Delen mot drev). Jeg er forresten mekaniker av yrke. Så egentlig er ikke tilpassing av en annen motor noe problem. Men har rett og slett ikke ork å begynne med ombygging. Har hatt nok jobb på båten nå synes jeg. Vil ha den på vannet så fort som mulig. Er derfor jeg er på jakt etter noe som er mest mulig "bolt on". Lukter litt på diesel motorer også. Siden dette gir bedre total økonomi. Men synes de fleste på nett er litt over priset. Noen andre forslag til motorer som er bolt on?

Link to post

Ingenting er egentlig "bolt on", bortsett fra en annen B20.

Volvo firesylindret motor er generelt 2.15:1 utveksling, og det gjelder normalt også for AQ171, slik at den burde passe på drevet uten å bytte utveksling, du trenger kun å tilpasse motorfestene og skaffe svinghjulskåpe til Volvo rødblokk (den fra B20 er ikke lik).

 

V8'er, V6'er og dieselmotor passer også på drevet, så lenge man har rette svinghjulskåpen, men det er andre utvekslinger, V8'er bruker normalt den laveste utvekslingen, 1.61:1, som blir for lavt for en firer.

Utvekslingen sitter på propellakselen, og det er forholdsvis enkelt å bytte så fremt du får tak i annen utveksling. Man tar ut propellakselen og bytter denne og gearet på vertikalakselen som et sett, og inngrep må selvfølgelig kontrolleres.

 

Uansett hvilken motor du velger å konvertere til, må du regne med å bygge om motorfestene, GM V-motorer har gjerne en motorlabb på hver side, og krever at det støpes opp vanger eller andre typer fester som motoren kan festes i.

Bak sitter alle motorene i svinghjulskåpen, som igjen er festet med seks bolter i transom.

Link to post

Motor festene hadde jeg regnet med å måtte flytte. Båten har langsgående vanger i hele motor rommet. Så å flytte de er en ganske grei jobb. Å forandre drevets utveksling er også ganske greit. Men det jeg ikke har lyst til er å måtte skifte transom. Har heller ikke lyst til å måtte lage nytt svinghjulshus eller ny aksel. Så ser bare på motorer som selges med svinghjuls hus. Men er alle Volvo Penta svinghjulshus standariserte? Eller er det forskjeller på innfestningene til transom? Mener også å ha hørt at V8 og diesel motorene har større hull til eksos i transomen? Stemmer dette?

Link to post

Alle svinghjulshus til AQ serien passer, altså AQ250 til AQ290 drev, og det er typen svinghjulshus som har lager i huset og en stuss som stikker ut bak som belgen skrus fast i.

 

Det er ikke forskjell på selve hullet til eksosen i transomfestet, men V motorene har bukkehorn, altså to rør fra transom og opp til hver eksosriser, samt at de har to hull i transom, såkalt "relief valve", mens firesylindret motor bare har ett slikt hull og ett rør til eksosen.

Det er dog forskjell på boltmønsteret på eksosrøret på noen modeller, og nyere AQ290 passer ikke på eldre AQ280 osv. men det har egentlig ingenting med motoren å gjøre.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Transom er det engelske ordet for akterspeil, altså hele den bakre delen av båten.

Det festet som drevet sitter i, og ofte også motoren, heter egentlig "transom mount" altså et transomfeste, eller mer norsk, et feste i akterspeilet, men selve festet omtales også ofte bare som "transom" når man snakker om drev.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Alle svinghjulshus til AQ serien passer, altså AQ250 til AQ290 drev, og det er typen svinghjulshus som har lager i huset og en stuss som stikker ut bak som belgen skrus fast i.

 

Det er ikke forskjell på selve hullet til eksosen i transomfestet, men V motorene har bukkehorn, altså to rør fra transom og opp til hver eksosriser, samt at de har to hull i transom, såkalt "relief valve", mens firesylindret motor bare har ett slikt hull og ett rør til eksosen.

Det er dog forskjell på boltmønsteret på eksosrøret på noen modeller, og nyere AQ290 passer ikke på eldre AQ280 osv. men det har egentlig ingenting med motoren å gjøre.

Takk for veldig godt og informativt svar!

 

Så da er det enkleste for meg å montere en annen R4 motor skjønner jeg. Det skulle altså bety at jeg slipper å bytte transomen? Da burde i så fall AQ171 være ett godt valg for min del. Hva med diesel motorene i fra Volvo? Er det noen av dem som vil passe uten at jeg må skifte transom? (Vurderer jo også diesel motor selv om de er dyre). Må jeg bruke R4 motor der også eller vill en R5 / R6 Volvo motor også passe transomen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...