Førstefender Startet 29.September.2014 Link til dette innlegget Startet 29.September.2014 Båten er ikke på land ennå, men båt/sjøliv abstinensene har alt begynt! (kan bli en lang vinter) Er egentlig strålende fornøyd med Sunseeker`n på de fleste områder, men lysten på noe større er der... Spørsmålet er hvor stor jolle går inn i garasjen med motor på i en P V42? I en svært aktuell konkurrent, Fairline 40 Targa, går det inn en 2,7m jolle med påhenger så langt jeg har funnet ut? Utfra bilder ser det ut til å være litt tungvint, om ikke umulig og komme seg ut på dollbord fra badeplattform på en V42, stemmer dette? Noen som har for/mot Princess V40/42 og Farline 40 Targa? Foreløpig er F 40 Targa favoritten, men ikke store utvalget, 1 på finn.no i skrivende stund. Lå ved siden av en 40T på Malmön i sommer og ble litt betatt Var ganske kategorisk mot jollegarasje i en annen tråd, men da jeg tok av jolla i høst og var på noen turer uten, var det utrolig befriende og behagelig og kunne bruke hele badeplattformen til enhver tid. Likevel, jollegarsje er ikke noe "must", hvis rette tilbudet kommer på feks V40/42, 39T/40T. Merkelig nok er prisene på V40 like høye som V42 i ulandet... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Den klassiske V42 finnes i 2 utgaver. En med sofa akter og en middelhavsversjon med solseng og jollegarasje. Sistnenvte finnes det relativt få av i norge, men har sett noen til salgs. Tilgangen fra dollbord til plattform kunne vært bedre med kalesjen oppe. Flotte båter. Vuderte selv en av de virkelig få V40 med 2 x 63P på aksler og V-gir. Dette alternativet gikk ut rett etter at V42 kom da det på slutten ga en merpris som ny på 7-800K. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Førstefender Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Er klar over to utgaver av V42. Versjonen uten jollegarasje har helt rå uteplass, men har begynt å tenke at det er skjelden jeg har ikke behov for 10+ sitteplasser, solsengen på "garasje" versjonen vil også telle som uteplass i normal bruk... Av eldre V42`er har det nesten vært 50/50 tilsalgs av de to versjonene, ifjor ble det solgt en 2000modell, med avertert pris på 1095 000, vet ikke hva den gikk for. Strake akslinger av V40 har jeg ennå ikke sett tilsalgs her i Norge SAP, hvis prisen er lik som drev båtene kan jo det være et alternativ, selv om den bruker nesten det dobbelte på cruise fart vil jeg tro. Vil kanskje bli trangt for vanlig vedlikehold også? Ligger en 2005model i Kroatia med KAD300 til 850 000kr, hadde jeg vært båtløs nå, tror jeg jeg hadde bestilt flybilletter ;) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ja, V40 med aksling er sjelden. En av de tingene som holdt meg borte fra den var særdeles trang tilgang til yttersider og fremkant i motorrommet. Tankene står på utsiden og gir ikke mye arbeidsrom eller tilgang til tank og yttersider av motorer. Motorene står baklengs så mye plass gikk bort også i bakkant pga eksosslanger og potter. Skroget er også gjort om akter. Trekt helt ut til enden av plattform for å gi ekstra bæring pga tyngre installasjon. Propellere står i semi-tunneler. Den toppet 32 kn og føltes mer massiv i vannet. Manøvrering er en drøm med strake aksler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 En venn av oss har en V 42 med 2x Tamd74 motorer. 2x 430 HK. Der er badeplattformen en del av skroget. Den går flott i sjøen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Førstefender Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Vet ikke om en V42 med 860hk og samme fartsresurser som en med 2Xkad44 er fristende når jeg tenker meg om, selv om 70% av gangtimene fåregår i 7knop.. Skulle gjerne hørt fra noen om garasje størrelsen på V42, enkel i bruk og plass til jolle med påhenger? Må påhenger av, utgår denne modellen for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.