HobbyAmatør Startet 29.September.2014 Link til dette innlegget Startet 29.September.2014 Vi kjøpte en gammel Troll 20 i våres. Den var billig og dertil vedlikeholdt, men motoren og gir fungerte bra. Derfor var det først en grundig vask og så en til pluss bytte av vinduslister som skulle til for å få den brukbar. Vi sydde nye gardiner og puter selv så ble den veldig bra, men vi har oppdaget at det kommer vann inn på siden av båten litt bak midten og det ser ut som det kommer inn mellom overdel og underdel av skroget. Noen som har opplevd det samme og kan gi meg noen tips!?! Lurer på om det kan følge fenderlista fra bauen da den der helt tydelig har fått en skade etter å ha ligget innunder en bryggekant og gnagd. Reparasjonen er ikke pen og jeg lurer vel på om kvaliteten er like dårlig som utseende på den. Må innrømme at jeg ikke har veldig lyst til å dra av/bytte fenderlist da jeg ser for meg at dette kan bli mer og vanskeligere jobb enn det jeg strengt tatt har lyst på. Tips og råd tas i mot med takk. Skal prøve å få lastet opp bilder, men kommer ikke ut i båten den første uka pga. høstferie. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Denne båten har vel noe likt skrog som Polar 20/22, så du kommer vel til skrogsammenføyningen i fra innsiden rundt hele båten hvis jeg ikke tar helt feil. Da er det jo bare å legge på et lag/fuge med sikaflex/tec 7 etc. der hvor du kan se at vannet kommer inn. Hadde båten hatt dobbel-skrog, slik som f.eks de fleste nyere skjærgårdsjeeper/daycruisere har, så må fenderlista fjernes, noe som jo er en ganske mer omfattende jobb. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg gjorde den jobben på en Scand 25 Classic. Tok av fenderlista, reparerte skaden mellom over og underskrog med sparkel og lim, satte på gjennomgående skruer med skiver og muttere, og til slutt ny fenderlist. Å bytte fenderlista gikk som en lek, tok ikke mange minutter å gjøre. Kokte den i en oljetønne med krabbekoker under. Varmet vannet i ca 1 time, og da var den som en strikk. Vi var 5 stykker som monterte, en som styrte tønna rundt båten, en som tok opp fra oljetønna, to som dro den, og en som banket den på. Sitér dette innlegget Link to post
HobbyAmatør Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Tidligere eier har nok prøvd på å lage en fuge mellom skrogdelene. Det har ikke fungert så da bør jeg nok ta vekk det han har gjort og gjøre jobben enda grundigere... Jørns beskrivelse av jobben var noe slikt jeg fryktet jeg måtte begi meg ut på og for meg så virker det som en stor jobb. Men når andre sier det går som en lek kanskje jeg skal prøve uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Var borti det på en annen båt, der var det skjært bort litt for mye av underdelen på en plass, så når vannet fulgte fenderliste kom det inn i båten der. Men bare når båten var tom. La en bred tap med limsiden mot meg og tapet den fast til overdelen. (for at sparkelen ikke skal feste seg til overdelen. kun til underdelen) Brukte glassfibersparkel og bygde underdelen opp 2-3 cm på det stedet der vannet kom inn og et stykke på hver side. Båten ble tett. Redigert 30.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Fenderlista holder på vannet. Hvis man borrer noen 5-6 mm hull i underkant av fenderlisten ( ca midt på båten der det er laveste pungt) vil vannet renne ut. På noen båter er dette nok til og unngå at vann kommer inn selv om sammenføyningen mellom skrogdelene ikke er 100% tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.