Jump to content

Reddet seil på seilbåt


Roger og Olina

Recommended Posts

Nok en gang var det en seilbåt i Ronabukta der seilet på en eller annen måte hadde rullet seg ut. Det blåste som bare pokker og jeg ville ikke bare stå å se på. De som leste min forrige tråd med lignende emne, så at jeg fikk en del kritikk for å ikke ha gjort noe annet enn å ringe til redningsselskapet. https://baatplassen.no/i/topic/112065-noen-som-kjenner-eieren-av-denne-seilbaaten-i-kristiansandbergen/

 

Så jeg tenkte dette kunne ikke være så vanskelig. Mens jeg sto å studerte tauene, kom det en kar til bort. Fulgte ett tau og begynte å trekke seilet mot oss. Men F.. nissen her var det krefter. Sto igjen med brannsår i begge nevene.

Til slutt fikk jeg låret (er det ikke det som det heter?) seilet ned og han andre karen la seg oppå det mens vi surret det fast. Ringte Krsand småbåthavn slik at de fikk varslet eierne.

I og med at jeg holdt på å jobbe i båten, (skrudde ut vannpumpa) så holdt jeg ett øye med seilbåten. Etter 1 times tid kom eierne og de var selvfølgelig veldig glade for at noen hadde reagert. De fortalte at seilet var helt nytt og kosta mye.

 

Men til de som kritiserte meg forrige gang.. Eier av seilbåten sa at det kunne være rett og slett farlig å skulle gjøre dette alene. Så godt vi var to. Vi begge holdt på å bli dratt rett på sjøen flere ganger.

Som jeg har sagt tidligere, så har jeg ikke snøring på seilbåter... Det var utrolig mye krefter ute her. Det var vel en 20-22 sekundmeter i kastene mens vi hold på... Det gikk godt denne gangen, men med friskt i minne disse to erfaringene, så kommer jeg nok til å ringe først om det blir noen neste gang.

Båten var en eldre seilbåt i tre. Grove tauer og masse taljer som fløy frem og tilbake... Godt en har mobil :wink:

 

Mvh

Roger

 

Link to post

Bra jobba. jeg ville også satt stor pris på slik inngripen. Tror du snart er klar for et seilkurs :-) om ikke annet enn for å ta vare på alle båtene du kommer over i havna. PS, kommer du ut for noe slikt en gang til er det lurt å se om forstaget har en trommel nederst, det betyr normalt at man kan rulle seilet tilbake på forstaget bare med å trekke inn et tau. Å få et seil ned slik du beskriver er ingen spøk i så mye vind, og man bør absolutt være forsiktig..

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Men til de som kritiserte meg forrige gang.. Eier av seilbåten sa at det kunne være rett og slett farlig å skulle gjøre dette alene. Så godt vi var to. Vi begge holdt på å bli dratt rett på sjøen flere ganger.

I forrige sak var det veldig innlysende for alle som har erfaring med rulleseil at det "bare" var å finne riktig taustump, surre det noen ganger rundt en vinsj, og så vinsje forseilet tilbake inn på rullen - vel og merke dersom tauet for å rulle inn seilet ikke var røket eller satt seg fast noe sted. Burde kunne gjøres uten større risiko for personskader, selv i storm - vel og merke dersom man vet hva man gjør. Summa summarum: Å kritisere folk som ikke har peiling på rulleseil for at de ikke gikk ombord og rullet inn seilet - det henger rett og slett ikke på greip!

 

Du skal ha kudos for at du bryr deg! Jeg skulle ønske alle var som deg.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I forrige sak var det veldig innlysende for alle som har erfaring med rulleseil at det "bare" var å finne riktig taustump, surre det noen ganger rundt en vinsj, og så vinsje forseilet tilbake inn på rullen - vel og merke dersom tauet for å rulle inn seilet ikke var røket eller satt seg fast noe sted. Burde kunne gjøres uten større risiko for personskader, selv i storm - vel og merke dersom man vet hva man gjør. Summa summarum: Å kritisere folk som ikke har peiling på rulleseil for at de ikke gikk ombord og rullet inn seilet - det henger rett og slett ikke på greip!

 

Du skal ha kudos for at du bryr deg! Jeg skulle ønske alle var som deg.

 

:thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takk for gode tilbakemelding og det skulle bare mangle at en bryr seg. Men poenget mitt er at det er lett å kritisere og en burde av og til tenke seg litt om før en gjør det. For det kan gå galt.

Når en ikke har snøring på hva en driver med og selv om det burde se veldig innlysende ut for de som nærmest er født i en seilbåt, så er ikke verden sånn for alle.

Jeg syntes det er topp at alle ikke er enige om ting og klart en må diskutere ting og tang. Men jeg fikk meg en liten støkk når jeg holdt på med sistnevnte seilbåt. Jeg er glad for at vi var to, for om ikke så kunne det ha gått galt. (den andre karen hadde erfaring med seilbåt, men til og med han sleit)

Joda, det var to helt forskjellige seilbåter. Dette her var vel en skøytelignende sak. Men grove tauverk + ting og tang jeg ikke vet navnet på.

Men som sagt, tipset mitt er å være litt forsiktig med kritikk når det kan gå utover sikkerheten.

Tror jaggu jeg snart får ta meg ett seilkurs, ellers så får jeg slutte med å være så mye i havna når det er dårlig vær he he

 

Mvh

Roger

Link to post

Bra jobba. jeg ville også satt stor pris på slik inngripen. Tror du snart er klar for et seilkurs :-) om ikke annet enn for å ta vare på alle båtene du kommer over i havna. PS, kommer du ut for noe slikt en gang til er det lurt å se om forstaget har en trommel nederst, det betyr normalt at man kan rulle seilet tilbake på forstaget bare med å trekke inn et tau. Å få et seil ned slik du beskriver er ingen spøk i så mye vind, og man bør absolutt være forsiktig..

He he, ja... Burde kanskje ta en kurs. Og der datt jeg ut... forstaget? Hva er det for en dingseboms?

Link to post

"Dingsbomsen" som kalles forstaget er den wiren som går fra baugen og opp i masta som forseilet ( jeg går ut fra det var det seilet som var problemet ) er festet til i forkant. Nederst her sitter det en trommel hvor det kommer et tau fra. Dette tauet havner sikkert i en winch lenger bak i båten. Er du heldig, er det også en sveiv du kan bruke i nærheten. Da skal det bare være å sveive seilet inn på forstaget igjen, uten særlig fare for liv og helse. Skal du derimot ta det ned, slik dere gjorde er det langt fra ufarlig. Her er det krefter ute å går som du ikke ville drømme om, selvfølgelig avhengig av størrelsen på seilet. Jeg ville vært svært takknemlig for slik hjelp du ga i disse tilfellene, for et slikt seil gir et betydelig innhugg i økonomien om det skal erstattes. Bra jobba!

 

Jeg er svært omhyggelig med å sveive inn noe av skjøtene til genoaen inn på rulla, slik at ikke den minste blafring er mulig, i tillegg til at tauet jeg sveiver inn seilet med, festes omhyggelig, slik at det ikke kan komme ut uansett vind.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Det er nok mange av oss med motorbåt som ikke aner noe om hva alle dingsene i en seilbåt er for noe. Selv har jeg kun vært ombord i en seilbåt en gang for 20 år siden da jeg ble bedt ombord til en ankerdram med seilbåten godt fortøyd. Når du skriver "sveive inn noe av skjøtene til genoaen", aner jeg ikke hva du mener. Genoa tror jeg er et forseil, men hva "skjøtene" er for noe, - nei det aner jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg var en av de som kritiserte i en annen tråd at en ikke kunne dra inn et rulleforseil, men satte i gang å kontakte Redningsselskapet. Og jeg må si at snøringen er liten når en ser et vanlig rulleforseil står å blafrer og en er fullstendig rådløs, vel å merke om en i alminnelig fysisk og psykisk brukbar form.

Den siste hendelsen som du grep inn i, var ut fra det du beskriver, av en helt annen karakter og da kan jeg godt forstå behovet for hjelp. Men dette er som sagt en annen sak og rettferdiggjør ikke uten videre din "snøringsløse" løsning ved det første tilfellet. Så kan jeg veldig godt gi deg ros for at du grep inn nå, noen vi som båtfolk faktisk bør gjøre i forhold til hverandre.

Link to post

Det er helt greit det, Lars. det jeg skrev om genoa og skjøter var nærmest for å si hvordan jeg sikrer at slike ting ikke skal skje, og det var vel mer myntet på seilerene. Resten av forklaringen tror jeg var greit nok for en ihuga motorbåtmann som deg å forstå, og egentlig forklaring nok for at du kan redde et forsegl om du skulle få behov for det, uten å skade deg på noe vis.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hva jeg ville kunne klare, vet jeg ikke så lenge jeg ikke har forsøkt. Denne vinsjen, hvordan fester en tauet på den før en kan begynne å sveive? Som du forstår, jeg er fullstendig blank på alt som har med seil å gjøre. Og ja, jeg er en ihuga motorbåtmann (jeg har aldri hatt noen annen båt enn den Saga27'n jeg har), men jeg har absolutt ingenting imot seilere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Også jeg hadde vansker med å forstå hva du mente Festia.. :giggle: En annen måte å si det på er at forstaget er roterende slik at en kan rulle forseilet opp på dette ved hjelp av en rulle festet ned i bunnen av staget og som har et tau som går bak i båten. Man drar i tauet , staget roterer og ruller opp seilet.

I nødsfall kan en ganske enkelt å ta et tau (som det vanligvis er rikelig av i en seilbåt) rundt seilet som blafrer. Som tidligere nevnt står ikke et seil lenge å blafrer før det skades og det kan bli svært dyrt for eieren, som bør gi den som reddet seilt minst en flaske (brus?).

Link to post

Nå var det ingen vinsj eller roterende rulle på denne båten. Som jeg skrev, så var det en stor, brei seilbåt, med en lang "pinne" i baugen og helsikas masse tau som var festa på noe som ligner på hva de brukte å slå ned folk med i eldre filmer.

Jeg er ikke ute etter skryt for innsatsen. For jeg er helt enig med pettersand at en skal selvfølgelig hjelpe hverandre.

Poenget er... En skal vær forsiktig med å kritisere og si du skulle bare gjort ditt eller datt. For når jeg forsøkte ditt og datt, så holdt det på å gå galt.

 

Mvh

Roger

Link to post

Det er nok mange av oss med motorbåt som ikke aner noe om hva alle dingsene i en seilbåt er for noe. Selv har jeg kun vært ombord i en seilbåt en gang for 20 år siden da jeg ble bedt ombord til en ankerdram med seilbåten godt fortøyd. Når du skriver "sveive inn noe av skjøtene til genoaen", aner jeg ikke hva du mener. Genoa tror jeg er et forseil, men hva "skjøtene" er for noe, - nei det aner jeg ikke.

 

Nei, detta høres i bra ut! Neste gang får du bli med ut på en liten tur med Hulda! Ser du meg på AIS'en, så kall meg opp :-)

Link to post

"..Dere er stort sett noen som kommer inn i en full havn langt ut på kvelden og FORLANGER plass!..."

 

Jeg håper inderlig jeg ikke har drevet med noen særlig annen generalisering enn at det er forskjell på å ankomme havner sent og at seilebåter FORLANGER plass. Det står jeg for. etter å ha frekventere gjestehavner i snart 30 år. ....

 

Lars H.

 

..... Og ja, jeg er en ihuga motorbåtmann (jeg har aldri hatt noen annen båt enn den Saga27'n jeg har), men jeg har absolutt ingenting imot seilere.

 

Godt å høre at du har endret oppfatning Lars.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...