Kappa Startet 29.September.2014 Link til dette innlegget Startet 29.September.2014 Jeg har blandede følelser for redningsselskapet etter at de svarte meg nesevist og nektet å assistere meg for 10-12 år siden. Båten hadde nemlig frosset fast i isen på svai. De gadd ikke å kjøre opp råk. Og isen var ikke trygg å gå på. Etter dette har jeg ikke hatt medlemskap mer enn 2-3 år. Hva driver de egentlig med? Er det først og fremst for å hjelpe kløner med taug i propellen, dieseldyr i filteret, og kløner som har grunnstøtt? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ja de redder og assisterer kløner som har havnet I noe som er eller kan bli en nødsituation. Hvis du var ombord I den innefroste båten og ikke kom deg I land, er jeg overasket om de ikke hjalp deg. Hvis du var trygt på på land, så var ikke du I noen fare. RS båtene er ikke isbrytere. Hvorfor flyttet du ikke båten før isen kom. Falt sjøvannstepraturen med mangfoldige grader I løpet av natta, slik at isen helt plutselig var der? Kløna du det til for deg selv? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Hva de driver mest med er jeg ikke så opptatt av, men er mer opptatt av at de redder liv hele året uavhengig av vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Syns det mangler litt info her om hvordan båten din kom opp i denne situasjonen....og om du var ombord i båten når den lå isfast. Det er vel ingen som setter tauet i propellen eller går på grunn med vilje. I uheldige omstendigheter kan mye skje og selv de mest drevne kan være uheldige. At redningsselskapet redder liv på sjøen holder for meg, og jeg håper for all del at jeg slipper å måtte bruke de til noe noen gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ingen av RSene er isgående. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Joda. Jeg var ombord mens det frøs til om natten med 3-6 mm stålis. Kjørte egen råk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Så hva var faren i denne situasjonen? Et tau i propellen kan fort skape verre situasjoner enn dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Jeg har blandede følelser for redningsselskapet etter at de svarte meg nesevist og nektet å assistere meg for 10-12 år siden. Båten hadde nemlig frosset fast i isen på svai. De gadd ikke å kjøre opp råk. Og isen var ikke trygg å gå på. Etter dette har jeg ikke hatt medlemskap mer enn 2-3 år. Var det fare for liv og helse her? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Hva Redningsselskapet driver med er beskrevet i årsrapporten.. For 2013 er hodetallene som følger LIV REDDET 12 FARTØY BERGET 57 SØK ETTER SAVNET PERSON 230 FARTØY ASSISTERT 5819 FARTØY SLEPT 2364 Redigert 30.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 RS har vel alt å tjene på å dele opp i to avdelinger, en for service/bistand og en for nød, men selvsagt med fleksibelt samarbeid slik at den første som kan nå frem alltid vil bli pisket ut. Er jo åpenbart galskap når en bruker spesialiserte redningsbåter nesten bare til slep og assistanse. --------- En plattform spesialisert for slep og assistanse og en for livredding/berging så ville de kunne gjort en enda bedre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Synes vi bør holde oss for god til å kritisere RS fordi de rensker tau fra propeller og skifter dieselfilter.. man må tenke på konsekvensene og hva som kunne ha skjedd om motorstopp forekom i dårlig vær nært land! Det er forebyggende arbeid. og det er like mye verdt som å redde folk i havsnød. Kappa, sett deg lit inn i organsisasjonen og hva de driver med. at du har båten din i et området der det oppstår stålis kan ikke RS noe særlig for! Det er du som båteier som har ansvar for at du bruker båten din i egnet område! Jeg har opplevd at sjøen har forsset til i løpet av natta en gang i havna i Kirkenes på vinteren, Men stålis var det jo ikke. Mulig dette kan skje i brakkvann på østlandet! Forslaget til Pinkvin er smart! man kunne brukt vanlige båter til slepeassistanse, dykkerbåt og servicebåt. Feks en Targa som ville vært vesentlig billigere å drifte enn en spessialbåt! helt klart! sånn som det er nå så brytes jo slike oppdrag om man får inn melding om en alvorlig hendelse i samme område! Men vi må alle huske på at dette er en frivillig organisasjon der det er knapt med midler og samtidig er avhengi av støtte blant medlemmer og folket! Jeg må si jeg har en enormt stor respekt for de som driver organisasjonen og som er mannskap på skøytene! http://www.redningsselskapet.no/om-oss/v%C3%A5rt-arbeid http://www.redningsselskapet.no/om-oss Redigert 30.September.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NilsPils Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 ........................................ ...................Er det først og fremst for å hjelpe kløner med taug i propellen, dieseldyr i filteret, og kløner som har grunnstøtt? Hvorfor så nedlatende holdning overfor oss som har hatt behov for assistanse? Dersom du er erfaren båtmann vil du vite godt at uventete problemer kan oppstå for den beste. Og du burde absolutt være medlem og støtte RS. Jeg gir dem herved min beste anbefaling og støtte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) RS har vel alt å tjene på å dele opp i to avdelinger, en for service/bistand og en for nød, men selvsagt med fleksibelt samarbeid slik at den første som kan nå frem alltid vil bli pisket ut. Er jo åpenbart galskap når en bruker spesialiserte redningsbåter nesten bare til slep og assistanse. --------- En plattform spesialisert for slep og assistanse og en for livredding/berging så ville de kunne gjort en enda bedre jobb. Her er jeg helt uenig.. Det å bruke en felles plattform for redning/livberging og service er viktig, spesielt siden dette vil gi økt erfaring og trening av mannskaper på tvers.. Det er etter mitt syn en stor fordel at de som driver livredning/førstehjelp tar del i mer rutinepreget bergingsoperasjoner og motsatt.. Dette vil være viktig trening og gjør de bedre, forbedre samarbeidet med andre etater... blir på sett og vis et "on the job trainig" og vil gjøre organisasjon både mer dynamisk og mer fleksibel ved større ulykker. Redigert 30.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Det RS gjør mest av er å gjøre en god jobb for folk på og ved sjøen. Og de må prioritere av og til, både i tidsbruk og risiko. Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Med stor sannsynlighet vil enhver klønete grunnstøting eller motorstans uansett grunn, ha potensiale til å endres fra assistanseoppdrag til redningsoppdrag. Så eg trur manglende innsikt er oftest grunn hos kritikere. Det er også en grunn til at eg vanskelig ser for meg at RS skulle hatt to flåter med forskjellig kompetanse og utstyr. Om man skulle returnere til base for å bytte båt etter kvart som behovet endrer seg ville liv og verdier gått tapt. Og pengene sitter ikkje så løst hos regjering at mannskapstallet kan dobbles. Halvparten av rs sine båter bemannes av frivillige, og det ville vert umulig å rekrutere nok mannskap til dobbel flåte. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Det ville vært det store problemet ja.. det kan ikke være sånn at disse båtene drives av samme mannskap.. måtte vært kun frivilige hobbyskippere som hadde kompetanse til å dykke og skifte dieselfilter osv. uavhengi av redningsskøytene som er spessialiserte. Lite sannsynlig vi får til en slik løsning! Det beste er nok å ha det slik det er nå slik Sydvesten skriver. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NilsPils Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Nå består nok svært mange oppdag av både berging, assistanse og slep. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Leve Norge Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Jeg har blandede følelser for redningsselskapet. Hva driver de egentlig med? Er det først og fremst for å hjelpe kløner med tau i propellen, dieseldyr i filteret, og kløner som har grunnstøtt? Jo du har et poeng. Hvordan måle effektivitet og kvalitet på denne type virksomhet. Minner meg litt om LO og religiøse sekter, slike virksomheter som lever av medlemskontingenter, tigging og statsstøtte. Det har lett for å bli mye møter med kaker, pølser og koseprat. Riset bak speilet i disse virksomhetene hvis du ikke er fornøyd og betaler pengene, er at du enten drukner, sulter i hjel eller ender i helvete. Uttalelser som "jeg synes gutta i korpset gjør en fantastisk jobb", er like godt dokumentert som "Gud har hjulpet meg" eller LO toppene som har "stått på sent og tidlig for medlemmene i knallharde forhandlinger". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 (redigert) Båt med tau i propellen, har ikke fremdrift. Hvor er grensen for assistanse og "dette kan fort bli et nødoppdrag"? Grensene her er hårfine og kommer veldig mye an på sittuasjonen. Jeg har gjort en del av disse oppdragene. Feks vindstille, sommer, sol, varmt i vannet. 24 fots daycruiser med 3 voksne og 4 små barn med motorstans ved Drøbak. I utgangspunktet ikke noe problem, bare at de lå midt i separasjonssona. Og inngående strøm driver de innover mot der leia er smalest. Og det er tung nyttetrafikk på vei både ut og inn leia. Vi fikk både varsla tungtrafikken og slept de vel ut av leia før det ble trangt, men hadde de ligget der i 15 minutter til hadde de nok blitt svært urolige. RS er førstelinjeberedskapen til HRS. det er en billig ressurs sammenlignet med nødetater. Poenget er jo å kunne løse oppdragene FØR det blir nød. Og det er slik HRS bruker RS også. Skøyta sendes mange ganger ut før man vet situasjonen helt klart. Jeg har rykket ut mange ganger og blitt kaldt tilbake, feks på melding om RIB slått rundt, mulig folk i sjøen. Som viste seg å være ei slepejolle som hadde slått rundt. Ingen folk i sjøen. Men meldingen var alvorlig, og hadde det vært slik som det ble meldt kan det stå om sekunder for å redde liv. Og det er bra folk melder i fra. Heller en gang for mye enn en gang for lite. De unødvendige oppdragene er feks helgas søk etter savmet kiter. To RSer søkte i timer. Så viste det seg at kiteren hadde svømt i land og gått på jobb. Hadde han varslet Tjøme Radio eller politiet hadde man spart ressurser på et unødvendig søk. Jeg tenker at mange som har sterke meninger burde tatt seg en tur innom en RS og hørt hva de faktisk gjør. Og kanskje også få lest siste ukes vaktrapporter :-) Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) Redigert 30.September.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Jeg tenker at mange som har sterke meninger burde tatt seg en tur innom en RS og hørt hva de faktisk gjør. Og kanskje også få lest siste ukes vaktrapporter :-) Helt enig! det er så lett å sitte på siden å kritisere! tenk dere lit om før dere går ut å kritiserer de "unødvendige" oppdragene.. sett deg inn i situasjonen med tau i propellen.. frisk solgansbris mot skjæra.. unger i båten som er livredde.. Selv har jeg aldrig hatt bruk for noen assistanse på sjøen, men har selv assistert andre. RS gjør en formidabel jobb og da synes jeg vi bør vise lit ærbødighet og respekt!!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.