Jump to content

Båtliv på tidlig 70 tallet

kointa

Recommended Posts

Da jeg vokste opp innerst i trondheimsfjorden var drømmen en stor 21 fots snekke,for 21 fot var stor fritidsbåt på den tiden men blant folk måtte det være ihvertfall en båt man kunne fiske fra, og kunne dra garn. Ellers var det en ubrukelig båt.....

Utenbordsmotorer stoppet opp ved 50 HK, det var nemlig verstingene man kunne skaffe seg. Kan ihvertfall ikke huske at jeg så noe større utenbordsmotor.

Og det var "pengefolket" som hadde slike motorer, og glassfiberbåt med vindskjerm seter og styrekonsoll.

Selv ble jeg delvis uglesett blant lokalbefolkningen siden jeg bare var på fjorden for å bruke bensin med vår bensinslukende Suzuki 25 HK , man dro ikke på fjorden for å kose seg, nei i båt skulle man få hjem middagsmat og slettes ikke drive med fjas og fanteri som vannski og andre fornøyelser.

I dag er vel det ikke noe stor turbåt før den passerer 40 fot, og det er stort sett bare yrkesfiskere som drar garn, selv innerst i Trondheimsfjorden går verden forover og i dag er det bare turbåter å se og knapt noen "fornuftige" båtfolk som kun bruker båten i nyttetrafikk.

Redigert av kointa (see edit history)

Jeg synes du overdriver lit og skjærer alle under en kam. Nå var jeg bare en liten tass på 70 tallet, men begyndte båtlivet på 80 tallet med en 14,5 Rana fra 1967 og 4HK suzuki senere noen bensinslukende totaktere og gamle klassiske båter. Men må inrømme at jeg føler meg veldig liten i en 19 foter i havnene, og i enkelte kretser er nok det å betegne som en jolle..

Når det gjelder setting av garn og teiner, bedrives det ganske aktivt ennå av mange hobbybåteiere lit utenfor Trondheimsfjorden ihvertfal!! Kystsjarkene derimot har nesten forsvunnet.. og om et par tiår er det nok kunn oppdrettsnæring og fabriksskip/linebåter/trålere å se balnt fiskebåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sånn jeg bruker båt så holder det masse med opp til 25 fot. Enkelt å kaste loss etter arbeidstid, lett å kjøre alene, lett å finne plass ved marinaer etc. Skal stort sett ikke lengre enn strekningere ala Oslo - Drøbak uansett.

Føler meg ikke liten ved marinaer og gjestehavner. Noen liker mora og andre dattera :-)

joda litt overdrivelse var det, men likevel er det en veldig stor forandring på båt bruken i dag, samenlignet med 70 tallet. Merkelig nok hadde de dårligere tid den gangen, og hadde lengre arbeidsdager.

Og joggere var det lite av, og da mente mange at de ikke jobbet hardt nok siden de hadde energi til å løpe rundt på veiene

Jo da båtlivet har forandret seg enormt. det er mye mer fokus på det som den gang var luksusutstyr!! jeg husker de f.eks de første radarer og karttplottere som var testet i BM det var da plottere til 20-30000 tilsvarer kansje 50000 nå, med utydelig skjerm i sort hvitt..Forbeholdt de med store båter og mye penger! nå må man nesten ha fargeskjerm på en skjergårdsjeep.. og vi har gjort oss nesten avhengi av dette utstyrshysteriet!

ser man på samfunnet i sin helhet så har jo det forandret seg masse siden 70 tallet, enten vi liker det eller ikke... noe kansje til det bedre andre ting kansje i negativ rettning..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...