Tor Erik Startet 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2014 Hei Båten ( Sollux 850 ) skal snart på land og jeg tenker da å montere sugestuss for septik. Har tittet litt rundt for å se i div. nettbutikker men finner dårlig med deler for dette ? Noen tips ? Tror jeg vil sette ned eget sugerør rett ned i tanken for sugestussen og beholde eget rør til håndpumpe, innbiller meg dette blir bedre enn å sette på et T-stykke på slanger som er der...... Noen tips / erfaringer rundt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Dette vil jeg vite også :-) Dimmen på slangen til håndpumpa er vel større enn det en septikpumpe bruker? Og kanskje greit å beholde håndpumpa som reserve. Så skal jeg gjøre luftingen større, 1,5 tomm sier vel ekspertene. Åssen gjøres det? Borre ut den gamle? Må den nye sveises? Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Dette er hva jeg har bestillt fra seasea.se Går ut fra at de har det samme på seasea.no Alle som skal besøke Sverige og har toalett i båten må ha mulighet til å tømme via sug, fra mai -2015. (I hvertfall hvis man skal følge regelverket) Det er (tror jeg) også krav om at muligheten til å tømme tanken i vannet skal være låst. 48775 VENTIL 3-VÄGS 1 1/2 599,00 kr 48777 SLANGSOCKEL 38MM 1 1/2 RAK 59,00 kr 48778 SLANGSOCKEL 38MM 1 1/2 90 GRAD 119,00 kr 48779 SLANGSOCKEL 38MM 1 1/2 120GRAD 135,00 kr 48862 SLANG SANITET 38MM 2M 399,00 kr 4928 DÄCKSFÖRSK.38MM TOA ISO 8099 395,00 kr Redigert 1.Oktober.2014 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hulda har lufting 25 mm. Det må da holde i massevis. Jeg har ikke Sollux. Fant at T-stykke på slangen ut fra tanken var den rimeligste varianten. Hos meg er det kun T-stykke og en slangestump rett opp til dekksgjennomføringen. Jeg har førøvrig ikke hørt noe om at ventilen skal kunne låses av. Da måtte det i så fall være en eller annen myndighet som skulle ha nøkkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 ... Jeg har førøvrig ikke hørt noe om at ventilen skal kunne låses av. Da måtte det i så fall være en eller annen myndighet som skulle ha nøkkelen? Jeg kan i farten ikke finne hvor jeg har lest det. Man skal oppbevare nøkkelen selv, men ved kontroll skal den altså være låst slik at den ikke skal kunne åpnes uten at noen gjør det med hensikt. Antar det er for kontrollbarhetens skyld. Forbudet inntrer forresten 1. april Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Fant at T-stykke på slangen ut fra tanken var den rimeligste varianten. Hos meg er det kun T-stykke og en slangestump rett opp til dekksgjennomføringen. Jeg er nok også en av dem som må få til et opplegg for tømming da jeg jo alltid ferierer 4 uker på svenskekysten. Og den løsningen din, hørtes jo enkel ut. Hos meg har jeg en bit 1m 38mm slange mellom tanken og tømmepumpen (kvernpumpe). Og er jeg veldig velvillig, er det mulig å sette på et smekkert Y-ledd der for så å føre slange til dekgjennomføringen. En 3-veis ventil er det ikke plass til. Men vil kvernpumpen holde tett når det blir vakuum under tømmingen slik at det ikke blir sug fra sjøvannsgjennomføringen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Tror jeg vil sette ned eget sugerør rett ned i tanken for sugestussen og beholde eget rør til håndpumpe, innbiller meg dette blir bedre enn å sette på et T-stykke på slanger som er der...... Dette er vel også en enkel og grei metode? Men så var det selve gjennomføringen inn i tanken. Jeg har nåværende gjennomføring på siden av tanken langt oppe med vinklet sugerør ned i tanken på innsiden, se bilde (glem den foliekledde slangen, den er der ikke lenger). Men jeg har studert kataloger uten å finne noen egnede deler. Tips taes imot med takk om egnede deler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
larss Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hei Jeg har en Sollux 850 der det er lagt opp for å tømme tanken fra dolbord. Hos meg er det ett Y stykke og kunn ett sugestykke i tanken, har bare manuell pumpe men det er ok for min del. Drar på sjøen i morra og skal være ute til søndag og kan ta noen bilder til deg da, om det er av interresse? larss Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Man skal oppbevare nøkkelen selv, men ved kontroll skal den altså være låst slik at den ikke skal kunne åpnes uten at noen gjør det med hensikt. Hørte om de som lå i campingbil. Om natta var det plutselig noe leven på utsiden, men det ga seg før de fikk sjekket. Dagen etter fant de lokket til septiken åpnent, ved siden av lå den slangebit og ei spyruke. Kan vel si at dieseltyven fikk som fortjent :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hørte om de som lå i campingbil. Om natta var det plutselig noe leven på utsiden, men det ga seg før de fikk sjekket. Dagen etter fant de lokket til septiken åpnent, ved siden av lå den slangebit og ei spyruke. Kan vel si at dieseltyven fikk som fortjent :-)) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tilplan Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hos meg er det 10 cm slange fra stuss på tank til et kryss. Fra krysset går en slange til sugepunkt, en til manuell pumpe og en til elektrisk pumpe. For min del ser det ut som helgardering. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 (redigert) I oktoberutgaven av Praktisk Båtägende er det en lengre artikkel om hvordan sette inn septiktank og septikslanger osv. Anbefales! Der står det også endel om hva loven i Sverige egentlig sier. Det er for eksempel lov å ha toalett om bord som slipper rett ut i sjøen, men det er ikke lov å bruke det. Det er ingen krav til fysisk stegning av det, i motsetning til Finland, som har hatt en lignende, men strengere lov siden 2005. Der kreves det at slike toaletter plomberes. Ifølge artikkelen kommer det ikke til å føres noen aktiv kontroll av at båteiere har montert septiktank, myndighetene kommer til å konsentrere seg om at båthavner og marinaer følger loven ved å ha tømmeanlegg. Loven sier nemlig at alle slike steder som tar avgift for at båtene skal kunne ligge der, skal ha et tømmeanlegg. I anlegg som ikke tar avgift er det grunneieren som skal sørge for at det finnes tømmemuligheter. Båthavner har ikke anledning til å ta ekstra betalt for å tømme septik, men andre steder, som rene drivstoffanlegg og kiosker, har lov til å ta betalt. Min Nidelv har jo ingen septiktank, så jeg kommer til å kjøpe en med pumpe og kvern og sette inn en bryter som gjør at jeg kan velge om utslippet går i tank eller rett ut. Jeg ser for meg at hvis jeg bare skal ta bimmelim og befinner meg i god avstand fra land, så er det like greit å la de dråpene gå ut, men ligger jeg i uthavn er det greit å bruke tanken. I Sverige blir da tankvelgeren stående på hele tiden... Grugleder meg litt til å sette i gang med dette... Redigert 1.Oktober.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 (redigert) En 3-veis ventil er det ikke plass til. Men vil kvernpumpen holde tett når det blir vakuum under tømmingen slik at det ikke blir sug fra sjøvannsgjennomføringen? Skeptisk. har du ikke en overboerventil du kan stenge. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Mottagninganordningar_toalettavfall_fritidsbatar.pdf jeg satte også inn en ventil for ikke å få trykk opp til dekksgjennomføringen når jeg tømmer til havs. Redigert 1.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tor Erik Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hei Jeg har en Sollux 850 der det er lagt opp for å tømme tanken fra dolbord. Hos meg er det ett Y stykke og kunn ett sugestykke i tanken, har bare manuell pumpe men det er ok for min del. Drar på sjøen i morra og skal være ute til søndag og kan ta noen bilder til deg da, om det er av interresse? larss Supert hvis du kan ta noen bilder Larss ! Har du manuel pumpe i tillegg ? stenger du mot denne med ei kran eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Men vil kvernpumpen holde tett når det blir vakuum under tømmingen slik at det ikke blir sug fra sjøvannsgjennomføringen?Skeptisk. har du ikke en overboerventil du kan stenge. Jo, jeg har en slik kuleventil, men jeg må være slangemenneske for å nå den. Derfor står den alltid åpen. Og hum,skrumpf , den har ikke vært stengt på 10 år og sitter bom fast! Men det er mulig jeg kan få plassert en kuleventil mellom den delen av Y-leddet som går til kvernpumpen og selve kvernpumpen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 En ventil foran tømmepumpen, ett t-stykke mellom den og tanken, og en slangestuss til dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Erik Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hei Drar på sjøen i morra og skal være ute til søndag og kan ta noen bilder til deg da, om det er av interresse? larss Hei igjen, fikk du tatt noen bilder larss ? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Hei Tor Erik og beklager veldig sent svar. På det første bildet som er fra s/s der vanntanken er plasert. Her ser du slangen komme forenifra, den ene går opp til dolbord og den andre går til manuell pumpe. Yen er plassert like foran her. Her ser du Yen som er laget av plast. Og her ser du ett bilde av dolbord med begge dekksgjennomføringene. Det er montert en vanlig kuleventil ute i skrogbunn på s/s etter den manuelle pumpen, om denne må Stenges for å tømme fra land hvet jeg ikke da jeg aldri har prøvd. Men det sier seg selv at en ikke får manuell pumpe til å suge fra tank om dekksgjennomføring er åpen. Det jeg bruker denne gjennomføringen til er å fylle septiktanken med fersk vann ved rengjøring/flushing, og dette er veldig kjekt. Om du trenger mer info så bare si ifra. larss Redigert 9.Oktober.2014 av larss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Erik Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Supert larss :-) Tusen takk for info og bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Erik Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Hei igjen Har kikket litt rundt på nett og funnet denne : http://www.flak.no/produkter/VVS_og_lenseutstyr/Toaletter_og_septikutstyr/Y-Valve_-_Swivel_Ports Denne bør vel funke gull som Y, da kan jeg jo stenge for enten manuell eller sugestuss i dollbordet ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Det Y-leddet du har brukt larss, hvor har du kjøpt det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aanton Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 (redigert) Driver å monterer sugerør i septiktanken, ønsker å ha den så nærme bunnen som mulig, røret er 35mm innvendig er det nok med 15mm klatring til bunn uten at det virker som innsnevring ? Finnes det Evt. noen formler på dette? Redigert 15.November.2015 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Teoretisk sett så vil det passe godt å ha røret 9mm fra bunn, tilsvarende halve radien. Da er tverrsnittet innvendig like stort som arealet inn til røret mellom rørende og bunn. Har ikke prøvd i praksis, og teori og praksis er ikke alltid enige. I tillegg er det jo lurt å legge det i det laveste området i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Da jeg kjøpte en løs komplett tank med alle stusser ferdig, pickup fra topp, så mener jeg å huske at rørene ned mot bunnen var skråkuttet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 I tillegg er det jo lurt å legge det i det laveste området i tanken. Er det snakkom deksforskruning også og viss tanken er flat i bunn ha sugetøret i den siden som du monterer sugestussen båten får vel litt slagside med alle mann på en side. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.