Jump to content

Hva betyr signalene


M/Y INA II

Recommended Posts

Regel 27 i min bibel:

Begrenset evne til å manøvrere

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer, det er "Regel 27b". I tillegg kan man føye til at Østensjøbåten på bildet fører både lanterner (rød-hvit-rød) og dagsignaler (kule-terning-kule) som begge har samme betydning:

 

(b) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise: 

(i) tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt, 

(ii) tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet, 

(iii) når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i punkt i, 

(iv) når det ligger til ankers, den lanternen, de lanternene eller den signalfiguren som er foreskrevet i regel 30 i tillegg til de lanternene eller signalfigurene som er foreskrevet i punktene i og ii. 

Signalet brukes ofte når man holder på med undervannsarbeid eller noe annet som begrenser fartøyets muligheter for å følge de vanlige reglene for f.eks vikeplikt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan nermest sammenlignes med landeveiens blinkende oransje "saftblander" som også betyr at kjøretøyet ikke nødvendigvis følger trafikkreglene.

 

Signalet rød-hvit-rød står i sammenheng med rød-rød som betyr fartøy ikke under kommando.

 

Lærte i sin tid noen enkle huskeregler for noen lanterner:

Red over red - the captain is dead

White over red - pilot ahead

Green over white - fishing at night

 

Funker godt den dag i dag som huskeregel på de enkleste, selv om en hverdag på sjøen har medført at de fleste signaler etterhvert "ligger i blodet"

Oso

Link to post
Share on other sites

Red over red - the captain is dead

White over red - pilot ahead

Green over white - fishing at night

<{POST_SNAPBACK}>

De har jeg også lært. Den siste heter

Red over White - Fishing tonight

Både rød over hvit og grønn over hvit betyr fiskebåt, forskjellen er hva slags redskap de bruker. Det er nok for meg at det er en fiskebåt, jeg holder meg langt unna likevel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...