Jump to content

Skilletrafo i stålbåt


Lars Ole

Recommended Posts

Da burde vel mitt opplegg på bildet under være greit når en bytter ut ordet der det står "Dynaplate" med "Stålskrog"?

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, jeg kan ikke se nytten av å koble skroget sammen med nulleder. Jeg er alltid livredd for at det skal kunne komme en likestrømskomponent snikende. Dess færre koblinger til skrog, dess bedre. Jeg har også Dynaplate, der regjerer VHF-kassa i ensom majestet.

 

Men hvis vi plukker vekk kobling til batteri minus og Dynaplate, så tror jeg at vi har nokså like opplegg. Jeg har to kurser, begge sikret med personvernbryter på hhv. 10 A og16 A som utløser på 30 mA 'jordfeil'. Vi koker med el., derfor 16 A.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Det blir ikke helt riktig. Du har ikke 'jord', men en nulleder som går tilbake til nullpunktet i skilletrafoen. Batteri minus har, inntil noen med spesialkompetanse hevder noe annet, ikke noe i denne kretsen å gjøre. Slik jeg har fått godkjent mitt anlegg, er det verken kobling til skrog, Dynaplate eller batteri minus. På en båt som ikke har et 'sant' to-polet 12 V anlegg vil batteri minus føre til sjø. Og det er meget få lystbåter som har to-polet anlegg som jeg sikter til. Altså kunne man like gjerne lagt en leder til skroget. I hvert fall vil det opptre slik i min båt. Jeg skjønner ikke formålet med å legge jordledning til batteri minus.

Link to post

Lars H sitt skjema beskriver at det er lagt frem nulleder til alle stikk. Og jordfeilbryter funker hos meg. Testes med ujevne mellomrom.

 

Det er ikke krav til skilletrafo. Men hvis du ikke har et slikt opplegg, skal landjord kobles til motor/batteri minus. Da er man sikker, men pådrar seg samtidig galvanisk tæring på de komponenter som er i forbindelse med sjø. Forholdet kan langt på vei bremses med s.k. 'zinc saver'. Denne bremser strøm med spenning opp til ca. 1,5 V. Alt over dette renner gjennom og til sjøjord.

 

Dette kan sjekkes opp på DSB sine hjemmesider..

Link to post

Er det ikke slik med jordfeilbryter at den måler at strømmen i begge faser er lik, og bryter dersom det blir avvik mellom fasene? Hovedsakelig årsak til skilletrafo er vel å ikke dra med seg evt. Jordfeil fra land, og trenger kun jorde på sekundærrpunktet på skilletrafoen til kurser i båten. Dersom man har jordingspunkt til dynaplate, eller batteriminus blir vel det flytende jord, som it nett. Forutsetter at trafo er dobbelisolert.

Redigert av Westbas 29 (see edit history)
Link to post

Er det ikke slik med jordfeilbryter at den måler at strømmen i begge faser er lik, og bryter dersom det blir avvik mellom fasene? Strengt tatt er man ikke avhengig av jordingspunkt med skilletrafo. Hovedsakelig årsak til skilletrafo er vel å ikke dra med seg evt. Jordfeil fra land, og trenger kun jorde på primærpunktet på skilletrafoen. Etter det blir det vel industert en feilfri strøm til båten.?

Dette er so NESTEN rett, og ser so besnærande ut. Men jordfeilbryteren måler summen av strøm i alle faser (størrelse og retning) og har ein toleranse (30 mA) før den slår ut. Når den måler både størrelse og retning, er summen alltid null i eit feilfritt anlegg. Men for å få feilstrøm må der vera ein feil, OG feilstrømmen må ha mulighet til å komma seg tilbake til traforen Dette besørger jording av transformatorens midtpunkt. Uten denne ledningen må der minst to forskjellige feil for å få slå ut jordfeilbryteren. Dette gjer samtidig feilsøk so mykje vanskeligare, for når der er berre ein feil igjen, ser anlegget feilfritt ut. Samtidig er det rett at skilletrafoen gjer at båten ikkje drar med seg jordfeil frå land, men eg ville ogso kutta jordledningen frå land, for å avskjæra det at båten blir ein jordledning til for anlegget i land, med dei strømmar og tæring det kan medføra.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Jeg har LS16-230,den siste du viser til. Den kan til tider dure en del. Kommer nok an på landstrømmens frekvens. I hjemmehavnen kan jeg stort sett ikke høre at den er der.

 

Merk at lederen for landjord ikke kun skal kuttes 'inne i kabelen', den skal henge i pen, liten kveil på noen centimeter. Og isoleres med dertil farget tape. Det fikk jeg kikk for da jeg hadde installatør om bord for å godkjenne anlegget. Viktig at man får samsvarserklæring for godkjent anlegg.

Link to post

Merk at lederen for landjord ikke kun skal kuttes 'inne i kabelen', den skal henge i pen, liten kveil på noen centimeter. Og isoleres med dertil farget tape. Det fikk jeg kikk for da jeg hadde installatør om bord for å godkjenne anlegget. Viktig at man får samsvarserklæring for godkjent anlegg.

Dette er fordi du må bruke landjord hvis du benytter landtilkoblingen når båten står på land. Alternativt kan du ta om bord skjøteledning (m/ jord) fra land.

Link to post

Når en står på land, er det en grei måte å bruke en ekstra kabel fra land, - med jord. Så glemmer man fordelingen i båten og kobler det en trenger rett på denne kabelen. På land er det jo vanligvis polermaskiner, driller, vinkelslipere osv. som brukes.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da har jeg fått vite fra Noratel at skilletrafoens(Noratel ISO 1-14:

Støydempingstransformator - Noratel)midtuttaket på sekundærsiden har primærnettets jord.

Dvs landjord rett i båten.

Hva tenker dere om det?

Jeg har fortstått det som at det er evt. landjordfeil vi ikke ønsker ombord i båten..

 

Planen min var å koble sekundøruttaket på skilletrafoen til en byggsentral: Med innebygd jordfeilbryter og automatsikring av slagfast termoplast. Jordfeilbryteren betjener alle uttak. De fire 1-fasede uttakene på 16 A er utstyrt med sikring. Utstyrt med håndtak. IP44. 1 x CEE inntak, 16 A, 3-fase 2 x CEE uttak, 16 A, 3-fase 4 x uttak 16 A, 1-fase 2 x C16 A, automatsikring 1 x 40 A jordfeilbryter, 30 mA

 

Videre å ha skjøteledninger fra de 4 1- fasede uttakene og evt fra de 2 3-fase uttakene.

Det vil bli et fleksiblet system som jeg etter hva jeg forstår har lov til å endre på selv.

Link to post

Da har jeg fått et endelig og forståelig svar fra Noratel ang. Noratel sin ISO 1-14 skilletrafo:

 

Dersom du vil bruke ISO 1-14 forslår jeg at du monterer denne isolert fra båtens jordingssystem – altså ingen forbindelse mellom transformator og båtens jord.
Du kan dermed tilkoble landjord som sikkerhetsjord på trafo uten at dette påvirker båtens jording.
Sekundærsidens midtuttak kan du benytte som båtens jordpotensial - du kobler midtuttaket til stålskroget som jord
Akkurat samme sak som vi anbefaler på vår dobbeltisolerte LS16-230.
Dermed har du en jordet båt som ikke har forbindelse til landjord – i tillegg vil ISO 1-14 stoppe støy og transienter som finnes på landstrømmen.
Da bestiller jeg elektriker for å få jobben gjordt.
Takk for innspill!
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...