Jump to content

Båtdingser som open hardware og open source.

baatan

Recommended Posts

Har et konsept jeg har grublet en stund på. Sikkert flere skrotnisser som meg der ute.

Ideen går ut på å lage enkle dingser til båt, og legge alle kretskort og programmer ut som åpen kildekode/ open hardware.

Tanken er at muligens flere kan ha glede av dette. Enten at man laster ned kildekode og tegninger slik at man selv kan produsere kort, kjøpe inn komponenter og lodder selv.

Andre del av ideen er at jeg setter opp en nettbutikk der man kan kjøpe de forskjellige dingsene i pakker fra billig gjør-selv versjoner, til fullstendig sammenkoblede produkter.

Produktene har dukket opp som kjekt å ha, kjekt å lage ider.

Foreløbig har dette konkretisert seg i ett NMEA0183 barometer som går fint sammen med Garmin's GPSMAP720, og en enkel batterimonitor med shunt.

Er det noen som har meninger om dette? Er det flere som kan ha nytte av slikt eller er dette noe som hører hjemme på roterommet?

mener å huske det var en tråd her for en stund siden som drøftet bruk av Ardunio mikrokontrollere til batt.monitor og slikt..?

Det jeg lager er Arduinio basert, det vil si at kildekoden er kompatibel med arduinio. Jeg har laget nye kretskort der kun det mest nødvendige er med, slik at de passer fint inn i 40*90mm bokser. Har også spenning-regulator på kortet slik at man kan koble det rett på båtens uregulerte 12V forsyning.

Ras'pi med slektninger er yndet, og Oktant har bl.a. laget en kartplotter basert på Ras'pi.

Jeg går også "svanger" med planer - særlig:

1) Batterimonitorering, jeg ønsker å monitorere forbruk, lading og spenning på hvert enkelt batteri i batteribanken og loggføre dette. Kanskje man kan få en "early warning" når ett batteri er i ferd med å dø, i tillegg til at man kan få historikk på faktisk kapasitet, real-time-beregninger på gjenstående kapasitet, etc.

2) Alarmer - jeg ønsker en notis til epost/mobil dersom båten har forflyttet seg (men det er kanskje enklere å få til med å lemne en gammel mobil igjen i båten og kjøre noe slags app på den), fjernovervåking av temperatur, vann i kjølsvin og andre steder hvor det ikke skal være vann, relativ luftfuktighet, temperatur i kjøleskapet, sjøtemperatur, lufttemperatur ute, batteristatus, vindstyrke, etc.

Jeg vet at Oktant har gjort noe mtp #2 over.

Det er dessverre knapt med tid og krefter for tiden, og alltid masse andre ting som haster mer ... så nårtid dette blir realitet er et åpent spørsmål.

Båten er utstyrt med masse Raymarine-utstyr, det ble installert av forrige eier - men jeg er ganske skuffet over programvaren, krasjer til stadighet, vanskelig brukergrensesnitt, alarmfunksjonaliteten (på radar, dybde, etc) er ganske svak (dersom man prøver å bruke det, får man så mange falske alarmer at man slutter å bry seg), systemet er offline og kartdataene er allerede foreldet ... og i dag krasjet jeg ganske hardt med et skjær - det er vel i bunn og grunn bare min egen feil, men lett å skylde på et forvirrende Raymarine-kart (norskekysten er pepret med undervannsskjær ihht kartet - men de aller fleste ligger mange meter under vann - av og til står det dybde ved symbolet. Jeg greide å plotte en kurs på kartet som gikk rett over et markert skjær i Sverige. Lett å ignorere da det stod "10" rett ved skjæret, og ingen antydning til noen grunne bortsett fra symbolet). Aller helst skulle alt utstyr ombord være basert på åpne standarder, åpen og fri kildekode og åpen og fri hardware - men mtp hvor lite tid jeg har til rådighet for slike prosjekter blir det vel Raymarine i lang fremtid - kanskje til og med investere noe kronasje i oppdatering av programvare og kartdata.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

En annen ting som hadde vært veldig hendig - en alarmfunksjonalitet knyttet til kartplotteren, dersom autopiloten er på og man er på vei mot noe som er markert som farlig på kartet, så bør man få en advarsel om dette, i såpass god tid at man rekker å gjøre noe med situasjonen. Det samme dersom man har plottet ut en kurs mot et waypoint (slik jeg gjorde i dag) og kursen krysser farlig farvann. Jeg gjør alltid en manuell sjekk - deretter slapper jeg av, jeg vet at sannsynligheten for å treffe skjær ller land er svært lav inntil waypoint er passert. Det funket altså ikke så bra i dag (alarmen på "grunt farvann" gikk først av, og jeg styrtet mot ror og kartplotter - men jeg fikk jo bare halvannet sekunds forvarsel, før jeg rakk å komme meg i styreposisjon var det krasj-dunk-dunk-dunk - og før jeg rakk å tenke på hvordan jeg skulle håndtere situasjonen var det enda flere dunk, og så var vi plutselig klar av skjæret og seilte videre (For ordens skyld re andre debattråder her inne, jeg var helt edru og hadde på meg redningsvest - uten at dét hadde noen som helst betydning i dette tilfellet)).

Generelt sett, det er så mange ting jeg gjerne skulle ha sett på og prøvd å forbedre dersom jeg hadde hatt frie tøyler til å programmere noe selv på systemene ombord. Bare et lite eksempel - nesten alle alarmene høres akkurat like ut - så hvis det går en alarm så må jeg nødvendigvis se på skjermen og lese hva som er galt. Ulike lydsignaler for ulike alarmer hadde vært helt topp.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...