Jump to content

Kjøpe seilbåt, opplag i Oslo eller seile til Sørlandet nå i høst?

ThorU

Recommended Posts

Jeg har vært i snakk med selger av en liten seilbåt i Oslo-fjorden og det eneste som egentlig stopper meg er avstanden og årstiden. Båten skal til sørlandet og jeg oppholder meg til daglig som student i indre Telemark. Har googlet litt priser og det ser ut som totalprisen for opplag nesten blir det samme som kjøpsprisen...

Hvis jeg får den hjem til sørlandet, kan jeg få ordnet opplag veldig mye billigere ved hjelp av traktor og opplagshenger, evt. la den ligge på sjøen i isfri havn gratis. Men da må den seiles hjem på denne årstiden, noe som sikkert ikke er nødvendigvis lett. Føler meg trygg på sjøen og har strengt tatt ikke noen problemer med det. Det som kvier meg er ny og ukjent båt, kombinert med rustne seilkunskaper og årstiden.

Slik jeg ser det har jeg følgende alternativer (Kjøpsprisen på båten er ca 10-15.000,-):

- Ta den på land i Oslo og seile den hjem til våren.
I utgangspunktet den enkleste løsningen, men krever noen "unødvendige" oppsynsturer i feil retning iløpet av vinteren. Begrenser også muligheten til å få gjordt arbeid på den iløpet av vinteren. Blir også vanskelig å reagere hvis den ligger veltet etter en høststorm. (Det dyreste alternativet)

- Boblehavn i Oslo og seile den hjem til våren.

Mye av det samme som over, men trolig noe billigere

- Seile den hjem nå i høst

De åpenbare utfordringene nevnt i begynnelsen av innlegget, men det beste alternativet ifht. oppsyn og opplag. Har egentlig lite lyst til dette.

- Seile den til kysten av Telemark og legge den i opplag.

Kanskje det verste fra alle alternativene, men kortere vei for oppsyn.

(-Frakte den til Sørlandet på lastebil.

Ser for meg at dette blir alt for dyrt i forhold til verdien på båten, så er igrunnen utelukket...)

Hva hadde dere valgt? Er igrunnen et veldig dilemma dette her..

Dette var jo en billig båt da (på godt og vondt), jeg ville utvilsomt ha seilt den hjem på denne siden av vinteren, evt skaffet meg en vinterhavn nærmest mulig nåværende bosted. Det er en forutsetning at båten er seilingsdyktig, hvis du er det minste i tvil er det kanskje en idé å få hjelp her på forumet til å besiktige den. Hvilken havn ligger den i nå?

Ser at jeg må moderer meg litt, har kun snakket med selger på telefon og sett lite på bilder ol. Så uttalelsen min om "Det eneste som stopper meg..." er kanskje litt tidlig. Må først dra å kikke på den og deretter bestemme meg om pris er riktig iforhold til det jeg ser etter, men foreløpig info ser bra ut. :smiley: Kommer uansett til å ha en plan for vinteren spikret før jeg overleverer noe penger.

Mine geografikunskaper rundt Oslo er litt begrenset, men såvidt jeg har skjønt det, ligger den på østsiden, området bekkelaget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...