Jump to content

Gelcoaten sprakk


Puffen

Recommended Posts

Kommer ikke til på innsida.  Spør på nytt; Må jeg bruke gjengetapp?

<{POST_SNAPBACK}>

Å gjenge i glassfiberplast kan du regelrett glemme. Like greit, for som regel sitter det ikke lenge allikevel.Enten bruker du selvgjengende skruer ( sitter som regel ikke lenge det heller.. ) eller maskinskruer.

 

Tror du meg ikke, kan du gjerne kjøpe en gjengetapp og forsøke.. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å gjenge i glassfiberplast kan du regelrett glemme. Like greit, for som regel sitter det ikke lenge allikevel.Enten bruker du selvgjengende skruer ( sitter som regel ikke lenge det heller.. ) eller maskinskruer.

 

Tror du meg ikke, kan du gjerne kjøpe en gjengetapp og forsøke.. :smiley:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Men jeg bruker jo makingjenger. Hva hvis jeg bruker sika i det ferdig gjengede hullet?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det holder godt om man borer med en bor som har samme diameter som skruen (uten gjenger) slik at det bare er gjengene som skal skrues inn. Om det du skruer fast i tilleg er festet med sika så er dette null problem. Har skrudd hundrevis av skruer på denne måten, og INGEN har falt ut ennå. Gjengetapp er altså ikke nødvendig.

 

Om du derimot bruker en litt tynnere bor så får du enten ikke inn skruen, eller så sprekker det. Også dette har jeg prøvd.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det holder godt om man borer med en bor som har samme diameter som skruen (uten gjenger) slik at det bare er gjengene som skal skrues inn. Om det du skruer fast i tilleg er festet med sika så er dette null problem. Har skrudd hundrevis av skruer på denne måten, og INGEN har falt ut ennå. Gjengetapp er altså ikke nødvendig.

 

Det var denne diameteren jeg brukte. Men det sprakk like forb!!!!!!. I tillegg så tapte Molde mot VIF. Det er sånne dager en ønsker en ikke var født.

Link to post
Share on other sites

Å skru skruer inn i glass er ikke spesielt lett. Ikke spesielt holdbart heller. Hvis man må, ja så må man.

 

Maskinskruer og gjengetapp har jeg aldri brukt. Mulig det blir bra som Ingar sier. Karosseriskruer er det vanlige. Man borrer med en diameter som er litt STØRRE enn selve skruens innerdiameter. I tillegg forsenker man hullet. Uten forsenking sprekker gelcoaten.

 

Etter hvert vil slike skruer løsne, det er bare et spørsmål om tid. Glass er ikke materialet man skrur skruer i. Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy. Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel.

 

Det er ikke vanlig å ta seg tid til bryderiet med epoxy.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hvert vil slike skruer løsne, det er bare et spørsmål om tid. Glass er ikke materialet man skrur skruer i. Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy.  Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men det er da mange hundre skruer rundt om i båten. Hvordan er disse festet da?

Link to post
Share on other sites

Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy.  Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel.

 

Det er ikke vanlig å ta seg tid til bryderiet med epoxy.

<{POST_SNAPBACK}>

Har brukt denne metoden med hell, bortsett fra at jeg bruker PL400-lim på skruen, og ikke epoksy. Får kalesjeknotter som har "spist" seg for stort hull til å sitte som bare f. Litt mindre dill med PL400 - slipper å blande epoksy, samt at PL400 beholder en viss fleksibilitet (ikke mye, men det blir ikke sprøtt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...