Puffen Startet 24.April.2005 Link til dette innlegget Startet 24.April.2005 Helsike. Jeg skulle montere noen klips på nybåten. Borra først med passe borr, og skulle deretter skru inn skruen. Maskingjenger. Så sprekker et 3 cm. langt flak av. Må jeg virkelig bruke gjengetapp i plast? Føler meg som en kjempeidiot akkurat nå. Åsså på helt ny båt da. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Jeg skal til å skru litt i morgen. Hadde tenkt å borre noen styrehull og så skru... er dette greit nok eller risikerer jeg det samme som puffen?? tj Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Kanskje det lureste med gjennomgående skruer med mutter og stor skive på innsiden ? Sprenger ikke gelcoaten så lett da. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Puffen Svart 24.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Kanskje det lureste med gjennomgående skruer med mutter og stor skive på innsiden ? Sprenger ikke gelcoaten så lett da. <{POST_SNAPBACK}> Kommer ikke til på innsida. Spør på nytt; Må jeg bruke gjengetapp? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Kommer ikke til på innsida. Spør på nytt; Må jeg bruke gjengetapp? <{POST_SNAPBACK}> Å gjenge i glassfiberplast kan du regelrett glemme. Like greit, for som regel sitter det ikke lenge allikevel.Enten bruker du selvgjengende skruer ( sitter som regel ikke lenge det heller.. ) eller maskinskruer. Tror du meg ikke, kan du gjerne kjøpe en gjengetapp og forsøke.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Må jeg bruke gjengetapp? Ja. Se også denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Tror du meg ikke, kan du gjerne kjøpe en gjengetapp og forsøke.. Ut fra min erfaring går det helt fint å gjenge opp, sitter bedre enn karrosseriskruer. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Å gjenge i glassfiberplast kan du regelrett glemme. Like greit, for som regel sitter det ikke lenge allikevel.Enten bruker du selvgjengende skruer ( sitter som regel ikke lenge det heller.. ) eller maskinskruer. Tror du meg ikke, kan du gjerne kjøpe en gjengetapp og forsøke.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Men jeg bruker jo makingjenger. Hva hvis jeg bruker sika i det ferdig gjengede hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Min erfaring er at det holder godt om man borer med en bor som har samme diameter som skruen (uten gjenger) slik at det bare er gjengene som skal skrues inn. Om det du skruer fast i tilleg er festet med sika så er dette null problem. Har skrudd hundrevis av skruer på denne måten, og INGEN har falt ut ennå. Gjengetapp er altså ikke nødvendig. Om du derimot bruker en litt tynnere bor så får du enten ikke inn skruen, eller så sprekker det. Også dette har jeg prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Min erfaring er at det holder godt om man borer med en bor som har samme diameter som skruen (uten gjenger) slik at det bare er gjengene som skal skrues inn. Om det du skruer fast i tilleg er festet med sika så er dette null problem. Har skrudd hundrevis av skruer på denne måten, og INGEN har falt ut ennå. Gjengetapp er altså ikke nødvendig. Det var denne diameteren jeg brukte. Men det sprakk like forb!!!!!!. I tillegg så tapte Molde mot VIF. Det er sånne dager en ønsker en ikke var født. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Triks fra bransjen: Bor riktig hull til skruen, ta et 10 mm bor, sett drillen i revers og fres i hullet! Gelcoaten sprekker aldri! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Cato Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 Når du borrer hull til skruen (karosseri eller maskin) er det viktig at du "forsenker" hullet slik at hullet gjennom gelcoaten (ikke hele glassfiberen) blir større i diameter enn skruen. Hvis ikke er du nesten garantert oppflising/sprekking av gelcoat rundt hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.April.2005 Link til dette innlegget Svart 24.April.2005 (redigert) Å skru skruer inn i glass er ikke spesielt lett. Ikke spesielt holdbart heller. Hvis man må, ja så må man. Maskinskruer og gjengetapp har jeg aldri brukt. Mulig det blir bra som Ingar sier. Karosseriskruer er det vanlige. Man borrer med en diameter som er litt STØRRE enn selve skruens innerdiameter. I tillegg forsenker man hullet. Uten forsenking sprekker gelcoaten. Etter hvert vil slike skruer løsne, det er bare et spørsmål om tid. Glass er ikke materialet man skrur skruer i. Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy. Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel. Det er ikke vanlig å ta seg tid til bryderiet med epoxy. Lotus Redigert 24.April.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 25.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Etter hvert vil slike skruer løsne, det er bare et spørsmål om tid. Glass er ikke materialet man skrur skruer i. Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy. Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel. <{POST_SNAPBACK}> Men det er da mange hundre skruer rundt om i båten. Hvordan er disse festet da? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 En grei måte og borre på er å bruke et flisbor.. det funker som bare det.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Fantino Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Vil du at det skal holde lenger? Skru skruen inn, så ut igjen. Smør hullet med tynn epoxy. Dupp skruen i epoxy. Skru den inn igjen. Nå har du et stykke på vei hindret at vibrasjoner og belastning tar knekken på festet ditt etter kort tid. Nå tar det litt lenger tid, men til helvete går det likevel. Det er ikke vanlig å ta seg tid til bryderiet med epoxy. <{POST_SNAPBACK}> Har brukt denne metoden med hell, bortsett fra at jeg bruker PL400-lim på skruen, og ikke epoksy. Får kalesjeknotter som har "spist" seg for stort hull til å sitte som bare f. Litt mindre dill med PL400 - slipper å blande epoksy, samt at PL400 beholder en viss fleksibilitet (ikke mye, men det blir ikke sprøtt). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.