Jump to content

Jeg trenger tykkere sovemadrass i båten, høres dette valget bra ut

Lars H.

Recommended Posts

Etter som jeg og fruen er blitt eldre, trenger vi mer liggekomfort i båten. Vi har en Saga27 med akterkabin der det er "flatseng" over hele området. Men de opprinnelige sittebenkene er for tynne, og selv med 6cm overmadrass (skumgummi eggekartong type), er det hart å ligge og vi "bunner". Jeg tenkte derfor å få formskåret 8 eller 10cm skumgummi til å legge mellom sittebenkene og overmadrassen.Fasongen blir noe lignende som på skissen under.

Jeg Googlet litt og fant et firma i Oslo, Skumplastsenteret ved Ikea som leverer slikt ferdig formskåret. De skal ha 2750,- for 8cm og 3100,- for 10cm. Litt mye, men hva gjør en ikke for å sove godt?

Noen som har erfaring med dette firmaet, eller som kan anbefale et annet? Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Salmaker'n som holdt til på sletta før Fetsund lagde overmadrass til akterkabinen hos oss. Tror jeg betalte 900 kroner for den (Scand Baltic HT 2004). Firmaet har nå flyttet mot der Ravn's Garasje holder til, husker ikke stedet i farten, men rett over Fetsundsbrua, andre til høyre, en mil, så til venstre, 500 meter, så rett ved veien til høyre.

Sent fra min SGP321 via Tapatalk

Har du vurdert spilebunn istede for å tykkere madrass? Da får du både bedre luftsikukasjon, mindre kondens i madrass og dyne, og betydelig bedre liggekomfort.

Jeg laget spilebunn selv av trelekter på tvers og to langsgående på sidene. 1-2 cm mellomrom og stiftet et tekstilbånd over.

Men det er jo sytalaust å kjøpe det på IKEA eller annen plass.

Mange båtboeren som bruker det.

Min far sleit med ryggen under langtur i fjor. Fikk ikke sove om natten pga madrassen. Kjøpte ekstra overmadrass mens de lå i Mandal, uten at det hjalp. Da de kom seg rundt Jæren, la han til i Tananger, tok buss til Maritim, kjøpte spilebunn, og sov godt resten av turen.

Skumgummi leveres i forskjellige kvaliteter. Du må ikke bare gå etter pris og tykkelse. Siste gangen jeg kjøpte madrass måtte den kastes etter et år. De dårligste "bunner" selv om de er tykke og blir fort ligget flate. Og så bør den i båt være brannhemmende. Forhør deg med noen som har god greie på det (ikke meg).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei,

Om du ikke har underlag under madrassen fra før ville jeg vurdert spiler som noen skriver, eller dette fra Seasea:

http://www.seasea.no/Inredning/B%c3%a5tkuddar/MADRASSUNDERLAG_95CM_BREDD

Da får du godt med luft under og den fjærer godt.

Om du skal skjære skummgummi selv vil jeg anbefale en elektrisk brødkniv:

https://www.google.no/search?q=elektrisk+br%C3%B8dkniv&biw=1600&bih=905&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5hEtVM-ZO4qAywPD9oBA&ved=0CFMQ7Ak#facrc=_&imgdii=_&imgrc=r8b2bahrfFiMmM%253A%3Bj0NPO6MaTz8tXM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.vinderland.dk%252Fgrafik%252Fvarenumre%252Foriginal%252F11597251239483.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.vinderland.dk%252Fprodukt%252F308%252FEl-Kniv.htm%3B491%3B134

Denne skjærer skumgummien lett og du får rette og fine flater. Ingen problem med å følge skrogvinkelen om du trener litt.

For møbler gjelder følgende (Kanskje ikke nødvendig for sengemadrass)

Om du skal trekke madressen I ettertid er det lurt å beregne 1 cm større madrass en den reelle størrelsen, så syr du trekket I rett størrelse og du får da god spenn I madrassen. For best resultat sy overdel underdel og høyde på madrassen hver for seg. før de syes sammen

Vi kjøpte vanlige madrasser på Ikea og overmadrass i tillegg. Ikke den store investeringen, men husker ikke helt pris.

Planen er å formskjære de, men er ikke kommet så langt (2 sesonger snart) , så den ene er litt oppetter skottet på ene siden :blush:

Vi ligger nå bedre i båten enn hjemme, merker det spesielt på en gammel verkeskulder jeg har som blir bedre etter ett par dager i båten :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Å drive å skjære eller klippe til selv, orker jeg ikke. Så det blir å lage en mal av papir og levere inn der jeg skal handle. Men hvor finner jeg slikt brunt kraftig innpakningspapir/kraftpapir? Jeg ser at Staples har, men det er i digre ruller til 4 - 500 kroner. Og ikke finner jeg noe hos BT eller Co heller, kan det være en ide å stikke innom en bokhandel?

Og for de som foreslår IKEA: Det er uaktuelt, jeg får høy puls, frysninger og kløe på ryggen bare navnet blir nevnt. Ikke ti ville elefanter får meg inn der, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det papiret fra BT så jo greit ut, hadde ikke fått sjekket da jeg var innom BT tidligere i dag. Får stikke innom senere, har under 10 min å gå dit.

Jeg skal nok få laget en mal på et eller annet vis. Det papiret fra BT var forresten helt ubrukelig. Det var så løst i konsistensen at det gikk i filler bare jeg tok i det. De hadde også ruller med utmerket kraftig papir, men da var prisen nesten 200,- for en rull. Det var kanskje ikke så dyrt for kvadratmeteren, men jeg trenger kun noen få kvadratmeter og rullen var på 50m2.

Jeg syntes det var lettere å skjære til madrassen med brødkniv enn å lage mal. Og myyyye billigere. Desuten er den skråskåret langs yttersidene, så det er ikke så lett å få beskrevet med en mal. Platene i midten er også løse og kan få plass under benken. Desverre husker jeg ikke hvor jeg kjøpte skumgummien.

Jeg lagde madrassen i tre deler. Lettere å skjære til og den kan ved behov foldes sammen. Kona sydde trekk, og nå ligger vi som konge og dronning i forpiggen.

bilde

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg syntes det var lettere å skjære til madrassen med brødkniv enn å lage mal. Og myyyye billigere. Desuten er den skråskåret langs yttersidene, så det er ikke så lett å få beskrevet med en mal.

Gjøre en mal er ganske enkelt........

du tar en tykk kartong....som du klipper/passer mot bunn........

sen beroende på tykkelse på madrassen så legger du en trekloss i samme tykkelse ute på kanten av malen,

og måler avstanden oppe på klossen ut til skrogsiden med en tømstokk.

drar en rett strekk med penn på malen hvor klossen låg

og skriver avstanden ved siden av strekken på malen.

så gjorde jeg da jeg bygget om akterlugaren min....fikk en 15-20cm madrass med pocketfjær sydd,

som passer perfekt mot skrogsiden

sover like godt i båten som hjemme.

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

Brukte skumplastsenteret til å skjære til madrasser til en antikvat seng, pluss trekke til madrassen. Ble ranet prismessig og madrassene hadde ikke noen spesiell kvalitet.

Ikke bruk flammehemmende med mindre du/dere røyker på senga. Det er rene miljøbomber de flammehemmende stoffene. Brenner båten så må du hoppe på sjøen uansett.

For å lage papirmalen, har jeg tenkt å legge papiret (tapet sammen til ca. 2 × 2 meter) på bakken og legge overmadrassene oppå og tegne og klippe rundt overmadrassene. Overmadrassene er jo allerede gode maler, men litt foldsomt å levere inn som mal til leverandøren av skumgummi.

Slik er det nå i akterkabinen der vi ligger med hode opp på bildet. De to overmadrassene er ikke like og symmetriske, det ser bare slik ut etter den raske håndtegningen.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...