Mizar Startet 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2014 (redigert) Nå har jeg sett en del etter båt i utlandet (motorseiler/offshore cruiser). Ikke det at det er særlig mye å spare på det, men det er en del interessante modeller som er nesten ikke-eksisterende i det norske bruktmarkedet. Jeg kan nevne som eksempel Vancouver, Voyager, Degerø, Moody og mange flere. Ved import vil det bli påslag av moms inn i Norge. Så en båt kjøpt i Vest-Skottland (aktuelt eksempel for meg faktisk!) for - la oss si 400 000. vil koste 500 000 når jeg legger til brygga ferdig momset (pluss en slant for moms på fraktkostnader). Det ligger en Vancouver 34 ikke så langt fra Bristol, til rundt 800 000 og før den er norsk, vil det for eksempel koste meg 200 000 ekstra i moms for denne. Det ovenstende er jo greitt (jeg liker det ikke, men sånn er reglene pr. i dag så lenge vi står utenfor EU) Men hva med beregning av moms på fraktkostnader? Det er det som er tema for denne tråden. Den enkle varianten er at jeg krysser Nordsjøen og fortoller i Kristiansand, og oppgir et antall liter dieseil inn og ut av havn. Ikke mye moms på det da. Men hvis (rettere sagt "fordi") jeg ønsker å være ærlig, har jeg to problemstillinger: 1. Hvis jeg går for motor gjennom Kaledonien kanalen fra Vest-Skottland pluss to dagsreiser fra selgers hjemmehavn til kanalmunningen og går hele veien for motor (som kan være nødvendig uten å leie inn ekstra mannskap), i hvertfall til man er i Nordsjøen, hva skal man oppgi for riktig momsing av fraktkostnader? Skal man eventuelt også oppgi kostnader med innleid assistanse ved slusinen tro? Jeg hadde håpet at man skulle regne kun fra eksportstedet i opprinnelseslandet, helst landegrensen ved export fra opprinnelseslandet. Men mye tyder på at det er fraktkostnaden fra selgers posisjon som skal momses inn i Norge. Da blir det kanskje moms på dieselforbruk på minst 3-4 dagers motorgange eller mer, som i dette eksemplet. 2. Et alternativ til å momse seg inn i Norgemed båten, kan være å handle båten og seile til Karibia derfra. Da er det jo mulig å seile videre rundt jorda før båten skal tas inn i Norge. Et alternativ er også å leie seg inn i en marina i Portugal eller annet sted. 299 kr med Norwegian noen ganger i året, mot 200 000 i moms her hjemme. Så kan det også være at jeg vil ha mulighet til å seile videre fra Karibia og selge båten i Australia, for å seile en annen båt helt hjem - kanskje i løpet av ett til to års reise. Ja, det kan jo tenkes at man har hatt en utenlandsregistrert båt i fem-seks år i Middelhavet som ønskes importert til Norge. Da har jo båten en helt annen verdi enn kjøpskostnaden, og man skal neppe momse for fraktkostnader i alle de årene. Men det kan kanskje tenkes at verdifallet eventuelt kunne defineres som "forbrukt" og deretter momspliktig forbruk som "følger båten inn i Norge"? Håper ikke det er så galt. Hvis jeg går for et scenario á la nr. 2 ovenfor, er det noen som har erfaring eller vet hvordan det skal tollbehandles i praksis, og særlig tenker jeg altså moms på fraktkostnadene ved import. Det enkleste i mitt hode ville være at man alltid må beregne moms for frakt fra grensepasseringen ved eksport ut av det siste landet man forlot og helt hjem til Norge, og at man dermed ikke betaler for moms i eiertiden man kan ha hatt i utlandet. Noen som vet? Jeg takker for seriøse innspill, og til eventuelle tvitrere kan jeg si at jeg allerede skjønner at det kan lønne seg å selge båten i utlandet før jeg kommer hjem etter noen år. Men det mest akutte å finne ut av, er et kjøp i Vest- Skottland med mange dagers motorgange rett hjem. Det kan kanskje også sammenlignes med folk som kjøper trawler i Nederland og går hjem for motor hele veien. Men det kan jo hende at jeg blir så glad i båten min også, at jeg vil ha hnne med hjem av den grunn, selv etter flere års omflakkende tilværelse på de syv hav... Heh-hee... Who knows ;-) Redigert 2.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Tror du vil finne mye informasjon her: http://toll.no/no/bil-og-bat/fritidsbat/innforsel-av-fritidsbat/ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Jeg hentet båten i Gøteborg. Betalte ikke mva på frakt. Kjørte den hjem selv. Uten problem. Var tydelig hele veien med mail på forhånd og ringte tollen i det jeg passerte Strømstad. Mye smidigere enn med tolling av bil. Men v2 - det finnes regler for opphold med v.a.t og båt innen EU - som er et lite h... bare å søke på regler for Spania, UK, Frankrike osv. Det er ikke enkelt. Så om du tror du kan gjemme denne i utlandet og reise ned for å bruke den vil du enten gå på en smell eller måtte bruke noen kr på advokater for å få det til. Drar du ut av EU og til andre deler av verden har de også regler for innføring og opphold med utenlandsk båt der. Verden er komplisert etterhvert. V2 har jeg ingen svar på annet enn at moms og innførselsregler ikke er en særnorsk forordning. Det finnes tilsvarende regler som håndheves mer eller mindre strengt over hele kloden. Litt enkelt sagt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Vanlig prosedyre på båt som kjøres hjem på egen kjøl i privat regi er dieselutgiftene. Når vi kjørte båten min hjem fra NL, spurte Toll om hvor mye diesel vi hadde brukt. Sa hvor mye det var gått med. Kvittering var ikke nødvendig, men jeg viste frem likevel. På en seilbåt, kan det ikke bli all verden uansett hvor i nord europa den kjøres/ seiles hjem fra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vidar B Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 tok seilbåt hjem fra Skottland. Frakt ble beregnet som forbruk av en dieseltank. Dvs. for meg moms av 250 liter. Vedkommende på tollstasjonen i Fredrikstad kalte det for "vindavgift" Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Når du betaler for frakt kommer det til norsk moms på beløpet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.