Willing and Able Startet 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2014 Jeg lurer på hvordan jeg Nor/nis-registrerer en Willing 31 fot (tegnet av Herman Linge) 1980 modell, evt i Skipsregisteret. Er det noe steder jeg kan slå opp serienummer osv for å finne tidligere eiere, siden jeg forstår det slik at man må dokumentere alle eiere fra produksjonsdato for å få båten inn i registeret. Jeg ønsker primært å registrere den for å få billigere lån og forsikring, men føler at registrering gjør alt mer "juridisk" Er det noen som har erfaring med dette, så er jeg veldig takknemlig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Det beste er vel om du ringer NOR. Folkene der er meget hjelpsomme. Som du antyder, eierskap er en viktig del av registreringen. Men jeg er ikke sikker på om hele eierrekken må dokumenteres. For mitt vedkommende måtte jeg sannsynliggjøre at jeg hadde bygd Hulda, og er eneste eier. Deretter 'beordret' NOR måling av båten mens den stod på land. Det hele gikk så fort og smidig at jeg hadde problemer med å henge med. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 I utgangspunktet må du dokumenterer ubrutt eier-rekkefølge like til bake til første eier, og du må han byggesertifikatet som identifiserer ham som første eier. Alle overdragelsesdokumenter må være bekreftet av to vitner, som et vanlig skjøte på fast eiendom. Normalt er dette en helt uoverkommelig oppgave, så loven gir en litt bedre utvei -- det holder med å dokumentere ti år bakover i tid. Hvis båten har vært registrert i småbåtregisteret i denne tiden, bør det være mulig å få tak i tidligere eiere og få underskrift + bekreftelse for hvor lenge de har eid båten (slik at du kan godtgjøre at det er ti år tilbake i tid). Klarer du ikke dette, er nødutgangen å reise sak for domstolene "mot alle og enhver". Da må du dokumentere bakover så langt du kan, og godtgjøre at det vil være umulig eller uforholdsmessig vanskelig å få registerhjemmel på en av de andre to mulige måtene. Dette alternativet er mer kostbart siden du må ha kompetent advokatbistand til å fremme saken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Synest eg husker registeret ville ha noko som kaltes byggebrev. Ang eierskap så trur eg det fantes eit unntak for full historikk dersom båten hadde vert i samme eie i over 10 år, men det var antagelig slik at den eieren som kunne dokumentere 10 års eierskap kunne få registrering. Du har kanskje ikkje hatt båten så lenge, og da kan det bli umulig. Alle tidligere eiere må signere orginalskjøte på eierskifter oppover til deg. Dersom noen er døde så finnes det noe løsninger. For tre år siden forsøkte eg lenge å avklare registrering en 83 modell båt som eg vurderte kjøpe, der en eier fra 80tallet hadde flyttet utenlands og ikkje var å oppdrive hverken ved bruk av politi eller annet. Registrering kunne løses med høytidelig annonsering i noen lokale eller noen større aviser. Eg skrinla det etter noen mnd, orka ikkje meir dokument. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nils Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Båten vår har vore registrert i NOR før. Nokon som veit kva prosedyren er for å aktivera registreringa igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Det beste er vel om du ringer NOR. Folkene der er meget hjelpsomme. Som du antyder, eierskap er en viktig del av registreringen. Men jeg er ikke sikker på om hele eierrekken må dokumenteres. For mitt vedkommende måtte jeg sannsynliggjøre at jeg hadde bygd Hulda, og er eneste eier. Deretter 'beordret' NOR måling av båten mens den stod på land. Det hele gikk så fort og smidig at jeg hadde problemer med å henge med Vet du hvilket nr jeg kan nå de på? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Se nederst på denne siden: http://www.sjofartsdir.no/registrering/nyregistrering/nyregistrering-fritid/nyregistrering-nor-innforsel-7-24-meter/ Nå er det herr Worse som virkelig er spesialisten her på baatplassen i slike spørsmål. Vi andre er kun synsende amatører. Vær klar over det, så slipper du å rote deg inn i tåka. Men ta en prat med folkene hos NOR, det er ikke bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Se punkt 10 i linken til Hulda. Du kan klare deg uten skjøter helt tilbake til første eier, men som du ser må du kunne dokumentere eierskap minimum de 10 siste årene. Det tar dog noe tid, i og med at man må vente i en måned etter innrykking i Norsk Lysningsblad. Om du får lån med pant i en så gammel båt er en helt annen sak. Normalt er kravet fra finansinstitusjon at summen av løpetid og båtens alder ikke skal overstige 20 år. På mange måter en dum regel, ettersom båter har et langt lengre liv enn det. Selv registrerte jeg en 2003 modell i sommer, med 3 foregående eiere. Ble litt jobb å reise rundt for å få underskrifter, få tak i kopi av opprinnelig faktura, målebrev o.s.v. Heldigvis fulgte samsvarserklæring med båten. Hele prosessen med innhenting av underskrifter, fysisk merking av båt, innsending av dokumenter pr.post, (bilde av merkingen godtok de pr.mail.) og selve registreringen tok drøye 3 uker. Kostnaden for registreringen var 2900 kr , men da fulgte det med to skilt i klistremerkeutførelse. I tillegg kommer kostnaden med den fysiske merkingen i fast del av innvendig skrog/skott. Den jobben tok jeg selv. Det er krav til bokstavhøyder, avstand mellom bokstaver o.s.v. Var litt jobb. Lagde meg en mal til overfresen.Ble ikke vemodig vakkert, men de godtok det i NOR. De krevde nærbilde og et bilde som viste hvor i båten merket var frest inn. Se bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Og så kom jeg på den setningen til Møkkalasset 'klistremerker'. Det har jeg aldri mottatt. Tok en telefon til 55541250: 'Sier du det? Å ja, du har Telenor nummerserie. Ikke noe unnskyldning, men der er nok der det ligger. Nå har vi nettopp mottatt en kasse med klistremerker. Men jeg legger deg inn i neste bestilling nå. Så kommer reg.nr. i posten om 3- til 4 uker. Ikke noe gebyr, dette har du allerede betalt for. Og om noe skulle gå galt, her er mitt navn og direktenummer...' Det er så bra service at man ikke skulle tro at dette er en statlig institusjon. Helt fantastisk! Skulle ønske kommunen jeg bor i hadde hatt tilsvarende administrasjon. På Hulda, som er en jernbåt, ser det slik ut, kjørnet, sveiset og malt: Det ser jo ikke pent ut, sa jeg til representanten fra Skipskontrollen. 'Err'u petimeter, eller??' Så det var den historien. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Må bare få takke for så utrolig mange svar på tråde. Jeg har sporet opp noen eiere tilbake til 2000, samt han som eide båten i 1987 da motoren ble byttet ut. Navnet og nr er funnet på Willing Klubbens hjemmesider, så jeg er på vei. Om den noen gang blir registrert, gjenstår å se. Jeg skal holde tråden oppdatert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Vel, enkelt kommer ikke dette til å være, men LITT har jeg da funnet ut. Med brosjyren heter båten "Wilma" :-) Jeg må dokumentere minst 10 år tilbake i tid og ha sporet eiere tilbake til 1985 og frem til 2004. Etter dette er det blankt frem til Randesund Allsidige kjøpte båten av IF Forsikring høsten/ vinteren 2012. Den hadde da to skader i skroget over vannlinja som de utbedret. Registreringsnummeret var da CAU433, men i 2005 ble de som ikke ville over i småbåtregisteret fjernet fra registrene pga personvernet, så dette registreringsnummeret finnes ikke lengre :-( Så langt har detektivarbeidet gitt disse resultatene. Opprinnelig kjøper: Ukjent 1985-1995: Geir Steinnes, Vedavågen 1995 -1996/97: Gunnar Sydnes Oslofjorden - lå ved Hovedøya 1996/97 -2004 Bjørn Stald, Asker, men flyttet il Bergen og seilte båten rundt. 2004 - 2012 ukjent, men Stald mente denne personen var i politiet i Kristiansand, men ingen spor der. Randesund Allsidige mener han het Øistein Kristensen og var fra Krsand, men dette søket har ikke ført frem :-( Hvis noen vet hvor jeg skal henvende meg eller har vært igjennom tingretten for å få hjemmel i båten sin, så er jeg takknemlig for råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Hadde jeg vært deg, ville jeg lagt prosjektet på hylla. Eller kontaktet Worse for å høre hva kvalifisert bistand vil koste. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Om du har et N-nummer eller NOR-nummer, er båten mest sannsynlig registrert hos Norges Seilforbund. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Willing and Able Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Jeg må bare få takke alle sammen for gode råd. Lista over eiere er nå komplett, bortsett fra de før 1985, men det er helt greit. Tusen, tusen takk alle sammen :-) Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.