FrodeB Startet 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2014 Vurderer å installere baug og hekk thruster på min båt. Båten i korte trekk: Total lengde 36 fot, vekt 6-7 tonn, planende V bunn 2 motorer på stiv aksler. Spørsmålet er; hvor mye kraft trenger man, og bør hekk thrusteren være et hakk kraftigere enn den forran, siden båten ligger dypere i vannet bak? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Eg har 34 fot 6-7 tonn, installerte Engbo xf90 i baugen og er fornøyd med det. De anbefalte størrelsene er kanskje for å snu båten i havn med lite vind. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kodalse Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Jeg har en 38 foter hvor det står en sleipner 6HK i fronten. Ingenting bak, men kontrollen på hekken er god med to maskiner og strak aksel likevel. Det virker som om dette er nok ihvertfall for mitt bruk. Fjernkontroll på trusteren er VELDIG kjekt! Redigert 2.Oktober.2014 av kodalse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Jeg har 6,5 tonn båt og en QL600, den er for liten synes jeg. Blitt noe bedre med eget batteri i baug. Tror alt for mange følger anbefalt og det er ofte litt lite. Litt samme tendens som man kan se på ankervinsjer også. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 37 fot og nærmere 10 tonn ferielastet. Har en kraftig 130kg foran og 90kg bak. Den fremre er selvsagt meget stor men utrolig god å ha når det blåser godt for å få båten ut av båsen i havner eller annet. Den bakre er mer for å manøvrere inntil ved trange farvann og legge inntil longside. Det er smart å overdimensjonere litt og ikke følge anbefalinger ned til det minst mulige. Skaper kun irritasjon. Eget batteri til fronten er å anbefale og bare å sette inn med engang. Husk å dimensjonere kabler rett. Kjedelig å bygge på nytt igjen. Gjør det skikkelig med engang og du blir veldig fornøyd og ny opplevelse på vannet garantert. Så var det de som ser på deg og nesten fnyser når du har lagt til.......kun bare egen missunelse og jeg pleier å si. Deilig med litt hjelp av og til. Lykke til med valget :-) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Takk for svar til alle foreløpig! Mille II; når du har så mye kraftigere foran enn bak, beveger vel ikke båten seg rett sidelengs hvis du kjører begge. Jeg føler jeg har mer brukt for hekk thruster enn baugpropell. Baugen har jeg full kontroll på ved å kjøre motorene, men hekken har jeg ingen kontroll på. Rorene er så små at de gir lite i lav fart. Når jeg f eks skal inn i båsen i havna, drifter ofte hekken ut når baugen allerede er litt inn i båsen, ser ikke at det er annet enn en hekk thruster som kan hjelpe meg da. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Merkelig. Med 2 motorer på stive aksler synes jeg man har stålkontroll på hekken. Men beveger du hekken vil baugen vri seg motsatt. Da kan man holde igjen med baugthrusteren og gå sidelengs om den er kraftig nok relativ til hvor mye punch motorene gir på tomgang. Tips for manøvrering med 2 aksler og små ror. Sett rorene i midtstilling under 3-4 kn og bruk motorene hver for seg og Evt baugthruster. Med en motor i gir hver vei og litt mer rpm på den i bakk rotorer de fleste båter rundt en akse omtrent 2/3 fremme på båten. Ang spørsmålet ditt tror jeg en SP80 med god strømforsyning holder plenty både fremme og bak. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KARILLA Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Båt NB Ardea 32 ( 32 fot halvplaner) Side-power SE 60 i baug og SE 80 som hekktruster. Fungerer meget godt, nå må det sies at båten er tilrettelagt bedre enn de fleste jeg har sett for montering av hekktruster. Redigert 2.Oktober.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
FrodeB Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) 60 forran og 80 bak var egentlig det jeg hadde sett for meg også. Når jeg kjører en motor hver vei er rotasjons punktet temlig langt bak. Motorene står ganske langt bak med V-gir, dette gjør at båten har tyngdepunkt langt bak midten. Rotasjonspunktet flytter seg nok noe fremover ved å gi litt mere turtall på den som går bakover. På de to sesongene jeg har hatt båten føler jeg ikke at jeg har fått så god kontroll over båten som jeg ønsker meg, derfor disse thruster planene. Redigert 2.Oktober.2014 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Jeg har 75kgf i hekken og 80 eller 100 forut. Jeg synes hekkthrusteren tar bedre enn baugthrusteren, så jeg ville ikke kjøpt større hekkthruster enn baugthruster. Men jeg vet ikke om dette varierer veldig på forskjellige båttyper. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Security Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Har en Bavaria 32 Sport med SE60 i baug. Kunne jeg valgt så ville jeg godt opp et hakk på denne til SE80 da jeg i vind synes det mangler litt. Hadde tatt tilsvarende bak. Bedre med litt for mye kraft enn for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Selvsagt. Kjører jeg begge samtidig hele tiden drar baugen til siden hardere. Den fremre er selvfølgelig godt overdimensjonert, men det var plass i baughullet til den så da fyllte jeg like godt opp hele tuberøret :-) Det er deilig å ha en slik kraftig turister, men båten er jo også høy og er lite hyggelig i sterk vind i siden ved ilangang. Der kommer kraften inn. Rompa er så som så da den er tung i sessen, men det er som nevnt tidligere, det går på å lære seg å manøvrere 2 aksjer rett. Da er hekkthrusteren litt overflødig. Jeg ville vel valgt baugen fremfor hekk om jeg var deg..... Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Har en Bavaria 32 Sport med SE60 i baug. Kunne jeg valgt så ville jeg godt opp et hakk på denne til SE80 da jeg i vind synes det mangler litt. Hadde tatt tilsvarende bak. Bedre med litt for mye kraft enn for lite.Føler du virkelig behov for en se80 på Bavaria 32?Har en Scand Atlantic med gammel Sleipner 4hk i baugen og synes det er helt greit. Har konkludert med at mest sannsynlig ikke får plass til se60 akter pga flaps og plattform-stag (men må avvente opptak) og har derfor planer om en se40 akter... Er dette helt skivebom? Redigert 3.Oktober.2014 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Til vanlig holder det mer enn lenge med SE60, men båten er nesten 36 fot lang og veier ca 7 tonn. med det vindfanget denne tar så har det ikke alltid vært tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Føler du virkelig behov for en se80 på Bavaria 32? Har en Scand Atlantic med gammel Sleipner 4hk i baugen og synes det er helt greit. Har konkludert med at mest sannsynlig ikke får plass til se60 akter pga flaps og plattform-stag (men må avvente opptak) og har derfor planer om en se40 akter... Er dette helt skivebom? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Sleipner har egne tabeller med anbefalinger ifr størrelse/vekt. Støtter ellers kjøp så stor du kan og kraftig batteri og kabling er viktig. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
kodalse Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Jeg har en 38 foter hvor det står en sleipner 6HK i fronten. Ingenting bak, men kontrollen på hekken er god med to maskiner og strak aksel likevel. Det virker som om dette er nok ihvertfall for mitt bruk. Fjernkontroll på trusteren er VELDIG kjekt! Etter å ha forsøkt å legge til "longside" med frisk bris/liten kuling i kastene fra bryggesiden ser jeg at en 6HK ikke gir noe særlig effekt. Her kontrollerte vinden absolutt alt! Kom omsider inn fordi vi hadde en mann i land som kunne ta imot tauverket og surre oss fast. Men du verden hvor raskt det gikk å bli snurret rundt med vinden. 2 sekunder så var vi nesten på tur over til motstående bryggerekke. Verre var det når vi skulle kaste loss dagen etter. 16m/s gjorde at vi fortøyde enda bedre og ventet på bedre vær. Tok 4 timer det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.