Jump to content

Hvor ofte bytter du impeller på din 41motor?

windy26

Recommended Posts

Impeller kjøper jeg ikke på Biltema , bruker orginal eller jabsco , vil være 100% på at denne er av god kvalitet , kjøper mange andre ting på Biltema det gjør jeg. Greit å skifte 1 gang i året men det er jo liten vits vis den kan garantert gå lengder uten problemer ikje at. 5-600 kr er en formue men , hat kjørt ca 170 timer nå å skiftet i 2013 , vis eksempel yanmar sier 6 år uten problemet lurer jeg litt???

Ett år byttet jeg en VP (overligger fra året før) og en BT (kjøpt inn den sesongen) impeller. Disse byttet jeg så ikke i sesong i 2. Til info så gikk da VP i stykker i slutten av sesongen, mens BT så like bra ut. Så hold gjerne på dine fordommer du Windy 26. Jeg velger å kjøpe impeller til 1/3 av prisen og bytte hvert år.

Ellers er det jo bare tute å kjøre til de ryker, så kan du ligge på fjorden å bytte de, om det har gått 1 eller 10 år :smiley: .

Jeg satser på forbyggende tiltak når det gjelder båt, er gjerne i det verste været ting skjer. Ulempen min er at jeg sikkert da bytter ut fult brukbare deler litt ofte, men men

Jo, jeg tror nok det kan ha noe å si hvilken motor en har, eller egentlig hvilket impellerhus en har.

På skissen nedenfor ser en hvordan huset er laget i min Yanmar 4JHE. For å få "klem på" impellervingene er selve impelleren plassert litt ut av senter for huset. Men alle impellerhus er ikke bygget på den måten. Noen har en bit metall skrudd fast inne i huset for å oppnå den samme effekten. Se bildet under. Dermed treffer hele tiden vingene kanten mot denne "klumpen", og det må da bli mer slitasje av dette? og for dere som har denne løsningen: Sjekk at "klumpen" er godt skrudd til hver gang dere skifter impeller. Jeg har hørt om tilfeller der festeskruen har løsnet.

For min motor er forresten impellerbytte anbefalt hver 600 timer iht. manualen. Noe oftere enn det bytter i hvert fall aldri jeg. Og aldri har jeg sett skader på impelleren ved bytte heller.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo, jeg tror nok det kan ha noe å si hvilken motor en har, eller egentlig hvilket impellerhus en har.

Ja, det er et poeng men et annet godt poeng er at tilførselen til pumpa må ha minst mulig restriksjoner. Jo mer vakuum i innløpet jo kortere lever impelleren, derfor kan godt to identiske motorer i forskjellige båter oppleves som både impellerspiser og evighetsmaskin...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Her et bilde som viser innløp/utløp for mitt impellerhus. Sammenlignet med bildet ovenfor, må dette være mye snillere mot gummien.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke noe fast tidsrom mellom impellerbytte. Men tar den ut ved vinteropplag for kontroll. Settes ikke i igjen før til våren slik at vingene ikke står i press hele vinteren. De som står i om vinteren blir gjerne litt deformert. Har alltid reserve liggende i båten.

Litt utenom tråden dette, og kanskje litt unødvendig, men jeg pleier også og kjenne at fødepumpas hendel til dieselen pumper greit. (membranpumpe) Blir membran og returfjær stående i spenn hele vinteren har jeg en følelse av at det kan gi havari på pumpa unødvendig tidlig.

Jeg åpner aldri eller tar ut impelleren for vinteren. Og selv ved bytte etter 0ver 600 timer er vingene bare svakt bøyd og retter seg nesten helt ut i løpet av en dag. Jeg bruker Jabsco impeller. Ved å stadig ta ut impelleren, tror jeg det er større mulighet for å skade den, huset eller pakning/O-ring enn å la den sitte. Ser en på bildet mitt etter at jeg en gang skulle ta ut impelleren ved å vippe den ut med to skrujern, fikk jeg grader i kanten av huset som sugde falsk luft slik at pumpen ikke fungerte. Nå har jeg en utmerket MacPeller uttrekker.

Nå har nok jeg mye mer bøy på vingene enn den pumpa Lars har. Dessuten er det umulig og se om det er sprekker i vingefestene uten å ta den ut. Det er jo der det som oftes starter med slitasje. Men klart hvis du klarer og se det uten og ta den ut forstår jeg deg jo, og det er jo lite bøy på vingene også på den typen du har. Bruker ei tang til å trekke den ut, og har aldri skadet impeller eller pumpehus, men her er jo mange varianter impeller og hus så tang kan være helt umulig for andre.

Jo jo, en kan jo tro, men jeg vet i hvert fall at jeg kan ha min impeller over 600 driftstimer og opp til 10 år uten at den tar skade selv om den står med frostvæske i impellerhuset hver vinter. Men som sagt, jeg har et "snilt" impellerhus og bruker Jabsco impeller.

mange bra innlegg , ser den at det kan gå lengere tid , eller forskjellig time tall , nå skal det sies at jeg ikke har noe spesielt mot biltema , men er usikker på kvaliteten , derfor bruker jeg ikke derfra , men tydelig flere som bruker biltema og er fornøyde, det er bare bra :-) ser det er forskjell på pumpene også dette vil sikkert gjøre levetiden forskjellig , jeg har selv skiftet årlig på tidligere motorer fra volvo og kan ikke se noen slitasje av betydning på disse utenom litt bøyde vinger , vet at vingene må være fleksible å rette seg lett ut (gummi må være myk nok) ellers klarer den ikke å følge med i huset , da vil den ikke klare å pumpe nok vann ved høyt turtall , som da resulterer i koking inne i eksos manifoil og vit røyk , det også mange ikke tenker på er kammen inne i huset som flere pumper har (er skrudd fast med 1 skrue på noen) den kan og blir slitt med tiden , men kan skiftes så blir kjølingen bedre , jeg har ikke sett denne delen løs i repsett , men skal kunne kjøpes løs , bedre å skifte denne + impeller en å skifte hele pumpa

Kammen finnes i flere tykkelser og jo tykkere kam jo større kapasitet på pumpa. Der er også sliteplate bak impeller og lokket slites også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har selv fått noen ødelagte impellere.

Nr 1 var midt inne i inne i andre sesongen. Motor VP 40B. Etter det byttet jeg på denne hvert år.

Nr 2 var 2 året på en Yanmar. Impellerbladene var ok, men gummien glapp i vulkinga/metallet. Var umulig å se. Trodde den hadde fått dårlig med vanntilførsel pga. Litt tilstopping i filteret, har i ettertid sett at det muligens var en serie med feilproduksjon så årsaken kan ha vært en kombinasjon av dette, men nå renses sjøvannsfilteret ofte.

Nr 3 var etter andre sessongen hvor jeg allikevel skulle bytte og kjørte den litt tørr under konserveringen. En bit løsnet, men jeg haddé flaks og fikk den ut gjennom zinkhullet.

På Yanmaren bytter jeg annen hvert år (inkl Yanmaren til aggregatet)

Tror jeg skal være trygg med disse rutinene.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jo jo, en kan jo tro, men jeg vet i hvert fall at jeg kan ha min impeller over 600 driftstimer og opp til 10 år uten at den tar skade selv om den står med frostvæske i impellerhuset hver vinter. Men som sagt, jeg har et "snilt" impellerhus og bruker Jabsco impeller.

Jon Winge skriver i boken "Båtmotoren din venn" at gummideler, inkludert impelleren, bare har godt av å stå i frostvæske gjennom vinteren. Det holder gummien myk. Han anbefaler derfor bare å la impelleren stå i motoren under vinteroppholdet.

Det er jo mange som er opptatt av bytteintervallet. Er dere like opptatt av sekunder med tørrkjøring? Etter å ha ødelagt en ny impeller på at motoren (aggregatet) brukte noen for mange sekunder på å suge vann har jeg blitt nøye på å fylle opp systemet mest mulig med vann for å unngå dette igjen. Overrasker meg hver vår hvor mange som lar motorene "lenge" før de klarer å suge vann, og gjerne ruser litt i tillegg for å få fortgang. Dette er en helt unødvendig impeller-killer-seanse.

Hovedmotorene mine får vannet ganske nært impellerene før oppstart, men på aggregatet mitt har jeg måtte lage en egen vannpåfylling slik at det er vann omtrent frem til impelleren - den bruker for lang tid på å få vannet frem etter å ha vært på land.

Tåler en impeller virkelig ikke litt tørrkjøring? Jeg glemte et år å åpne for kjølevannet ved sjøsetting og kjørte sikkert 3 - 4 minutter uten vann. Da var jeg sikker på at impelleren hadde tatt kvelden, men ved inspeksjon var den like fin. Og dette var ikke en ny impeller . Den var sikkert nærmere 10 år gammel.

Si det, Lars. Jeg sjekker alltid vannstrømmen når jeg starter om våren. Aggregatet gikk den tiden det tok å rusle til utløpet og tilbake til stoppknappen igjen. 30 sekunder? Da hadde jeg 1 impellervinge igjen, og de andre hadde fløyet av. Det var såklart en liten impeller sammenlignet med motorens.

VP pusheren min har vel gitt uttrykk for at 30 sekunder tørrkjøring har ødelagt impelleren og gjort den skiftemoden, uten at jeg har forsøkt det selv på hovdedmotorene. Er vel en grunn til at det følger smøring med ved impellerskifte de første sekundene.

En bekjent glemte å åpne krana i våres ved flytte av båten ved sjøsetting til egen båtplass. Ikke mange metre, men ingen impellerblader igjen. Skrudde frahverandre relativt mye på leting etter impeller-rester, men fant ingen ting. Før lyset gikk opp: ingen biter hadde jo forsvunnet videre - alle hadde ramlet tilbake da det ikke var noe vann, og lå pent samlet i røret under impelleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...