Gabi Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Nedenfor sees bilde fra impeller VP KAMD43P fra 1999. Det er en metallinnsving i impellerhuset som gjør at impellervingene blir veldig bøyd for hver turn. Det kan kanskje være en medvirkning til at den ikke tåler særlig mye tørrkjøring. Og kan hende den blir fortere slitt. På en påhenger er impeller ikke med slikt innsving og de holder mange år før skifte. Yanmar'n til Lars H var vel også mer snill i forhold til innsving på impelleren. Kan dette være en forklaring til forskjellene vi snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Samme impellerhus på 41 også. Svaret på ditt spørsmål er ja, med slik kraftig bøying, ikke rart bladene ryker fort ved tørrkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Det er jo mange som er opptatt av bytteintervallet. Er dere like opptatt av sekunder med tørrkjøring? Etter å ha ødelagt en ny impeller på at motoren (aggregatet) brukte noen for mange sekunder på å suge vann har jeg blitt nøye på å fylle opp systemet mest mulig med vann for å unngå dette igjen. Overrasker meg hver vår hvor mange som lar motorene "lenge" før de klarer å suge vann, og gjerne ruser litt i tillegg for å få fortgang. Dette er en helt unødvendig impeller-killer-seanse. Hovedmotorene mine får vannet ganske nært impellerene før oppstart, men på aggregatet mitt har jeg måtte lage en egen vannpåfylling slik at det er vann omtrent frem til impelleren - den bruker for lang tid på å få vannet frem etter å ha vært på land. Helt enig. Tørrkjøring på installasjoner med lang sugeside og/ eller stor løftehøyde dreper impellere. Spes etter vinterlagring. Som en annen var inne på finnes det "slemme" og "snille" hus også. Det er en grunn til at impellerene på utenbordsmotorer der de er nedsenket i vann før start kan holde både 10, 20 år og mer. Min impeller står godt opp på siden av motor med fall på slangen ned til sjøvannsfilteret og videre til inntaket. Plukket ut impelleren i våres før sjøsetting for kontroll og det var ikke en eneste dråpe i pumpehuset. Helt knusktørt. En tørrstart da ville uten tvil tatt mange % av impellerens liv. Kontrollerte impeller som så ut som ny etter at vingene hadde fått rettet seg ut, sprayet den og huset med silikonspray. Da er det lettere å få inn impeller, samt at den har smøring den tiden det tar før den får vann. Skal se hvordan den ser ut til våren igjen. Nå har den sittet i ca 600 timer (litt over 400 i fjor), men har ikke gått et eneste sekund tørr. Anbefaler også og prime sjøvannsfiltre som tømmer seg. Gjerne slange mot pumpa også. På endel drevinstallasjoner hvor filteret sitter over pumpa er det bare å fylle vann i røret ned til impeller. Endel av disse med filter på sugesiden er kjent for å spise impellere til frokost ved sjøsetting om systemet ikke er primet eller impeller smurt. Each to their own ;-) Redigert 7.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Tørrkjøring er måten å drepe impelleren på. Jeg har drept tre impellere på Tora på den måten. Impelleren der er billig og lett å skifte, men når jeg fikk gummibiter i systemet var det ikke så enkelt. Jeg har hatt det problemet selv to ganger og har også vært med på å fjerne impellerrester hos båtkompisen. For tilfellet måtte jeg investere i bærbar kompressor (veldig kjekt å ha!) for å blåse ut dritten. Nå planlegger jeg å montere en sil umiddelbart nedstrøms pumpa. Jeg tenker på et såkalt Y-filter som fanger opp eventuelle gummibiter og som er lett å renske. Det burde egentlig vært standard. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Etter erfaringen fra både mine VPs samt tidligere Yanmars bytter jeg ikke impeller da dramatikken ikke er spesielt stor om den skulle ryke på et tomotors anlegg. Og hittil har de aldri røket på de båtene jeg har hatt, selv etter 5-6 års bruk. Har derimot alltid liggende ny ombord sånn just in case. Impellere står i sjøvannssystem tømt og gjennomspylt med frostvæskeblanding og ferskvann gjennom vinteren, og motorene tørnes litt gjennom den samme årstida. Dette har virket fint for min del så det endrer jeg ikke på. PS. Har relativt finmasket sjøvannsfilter på begge motorenes inntak. Redigert 8.Oktober.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Etter erfaringen fra både mine VPs samt tidligere Yanmars bytter jeg ikke impeller da dramatikken ikke er spesielt stor om den skulle ryke på et tomotors anlegg. Og hittil har de aldri røket på de båtene jeg har hatt, selv etter 5-6 års bruk. Som sagt: impellerbiter kan sette seg fast og skape store problemer. Da er det ikke bare å skifte impeller. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Nei det kan medføre en del jobb men så lenge både egne erfaringer og merkeleverandørens spesialister (vel og merke uoffisielle uttalelser) tilsier at en fint kan kjøre i mange år på disse så er det ok for min del. Jeg har utstyr for å tilkople for backflushing av system så går der ut biter er det mulig å få disse tilbake igjen uten å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Byttet impelleren på 41'ern nå i våres, Den gamle hadde vart i 5 år. Ikke hatt problemer med tempraturen. Når jeg dro den ut røyk den ene vingen og ved inspeksjon når jeg hadde fått den ut var det sprekk innerst på to vinger. Motor har vel gått rundt 500 timer siden siste skift. Den nymonterte blir nok skiftet før 5 år er gått. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.